Nekromanti STRID!

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Hur spelar ni upp er strider i Operation?

Jag använder Wrestling väldigt mycket för att ge mer gritty strider, och för att det kan ge ganska långa strider utan långa automatvapenserier som sänker alla inblandade.

Vad har ni för tips för att göra striderna roliga och hur använder ni fallens?
 

Gnosis

Veteran
Joined
4 Jan 2009
Messages
25
Location
Jönköping
Bra fråga,

Det första jag gör är att glömma bort reglerna för att skjuta automateld, träffmallen och liknande som gör ett annars minimalistiskt och nästan vackert system mer omständigt än vad detta spels setting och stämning kräver.

Steg två är att jag delar in allt motstånd i tre varianter (Inget unikt för OFR)
• Mooks, går ner på en träff och inget mer, kommer ofta i klunga och har inga namn, man knäpper en per 'Jolly'
• Henchmen, får samma regler som RP
• Boss, här höftar jag villt och blockar gärna normala attacker för att provocera fram udda stridslösningar som gärna kräver miljö, specialvapen, civila färdigheter eller ibland rent trolleri. Här väver jag in många möjligheter för RP och Boss att utväxla smädelser med varandra.

RP får konfrontera ovan nivåer av motstånd i en dramaturgistk korrekt ökande farlighet i äventyret, förutsatt att äventyret i fråga har mycket action (ofta för min del).

För det tredje låter jag RP spela hårt och snabbt i alla lägen, låta dem tangera till att bli superhjältar bara för att blodigt nedgöra någon av dem lite då och då. (Det är ju så roligt att göra gubbar i OFR så det gör nästan aldrig något). Det är helt ok att dräpa av RP i ett möte med vanliga Mooks, men gör det då klart i början av scenen att de kanske är många, extra elaka eller är ute efter just RP - annars spar jag vanligen dräpande av RP till scener med Bossar. Jag dräper aldrig en RP i en olycka, av fummel, negligering eller dyl. Det går bara göra en värdig nemesis av en karaktär.
slanfan said:
Väldigt bra skrivet.
 

Gnosis

Veteran
Joined
4 Jan 2009
Messages
25
Location
Jönköping
Antagligen (förhoppningsvis) är det underförstått i mitt inlägg ovan att allt och alla måste ha personlighet. RP måste VETA vem de slåss emot OCH varför (Själv tangerar jag ofta till att spela över allt mellan Mooks till kampanjslutbossar - men det är min personliga stil). Detta är givetvis inget unikt för OFR, men det är få spel som blir så fattiga som OFR utan hänsyn till detta eftersom vi inte kan göra strider spännande med hjälp av varken superkrafter, taktiska regler eller vad som nu andra actionrollspel har. Dessutom finns inga old school incentiv till att slåss (xp, loot etc) så orsaken OCH resultaten av en strid måste alltid vara förankrade i historien mer i detta spel än i många andra. Jag har sänkt stämningen mer än en gång i detta spel (och andra) med en menlös dussinstrid. (sidnot: nackdelen med att ha ett så litet och ganska snabbt system som OFR är att om man är den improviserande sorten av SL så har man mycket mer att göra under en spelkväll då regliga spel drar ut på tiden helt av sig självt).
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Att ladda striden med handling är något jag tror stenhårt på. ALLA strider i mina kampanjer betyder NÅGONTING. Det är till och med roligt att förlora strider då, och det gör att det går att retirera etc.

Vad menar du med att det saknas taktiska inslag i reglerna? Cover, Courage (nedhållande eld) osv tycker jag funkar ganska bra. Vi hade en strid i etiopiska öknen där både granatkastare och kulsprutor var inblandade, omedelbart så blev det som att vi lirade figurspel, med känslor och moral.

Jag håller helt och hållet med om att automatregeln ska bort.
 
Top