Nekromanti Strid

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Jag har en fråga: borde inte stridskonster vara lite mer att man kan typ slå undan motståndarens svärd och sedan hugga utan att motståndaren kan försvara sig. Som i alla filmer. Först en enkel svärdssving som öppnar garden. Eftersom det inte är så, så frågar jag hur man skall hantera detta i regler. Om du vore sl hur skulle du bedömma situationen. Typ ob4t6 mot svärd två gånger eller nåt sådant?
 
Nja... kolla regler om tillbakaknuffning...

Att slå undan motståndarens svärd (om han inte parerar ett någorlunda kraftigt slag) är inte det lättaste med tanke på att han har mycket möjlighet att återhämta sin gardè like fort som den som slår undan svärdet..

Men det är en intressant fråga du har..
Jag skall nog meditera över den.
 
Tja, det høres jo ut som en finte da.
Den ene parten gjør et mer "avansert" angrep ved å feks gjøre en
"skinnmanøver" eller å slå bort motstanderens våpen for å så "slå til".
Så hva med å bruke reglene for finte?

Synes forresten å huske at det finnes en regel for å prøve og sikte på
motstanderens våpen med tanke på å avæpne el. også.
Eller hva med stridskunsten avvæpne?
 
Angående stridskonster...

Bara för att man kan en stridskonst så betyder inte att man är bättre på att döda folk än andra. Se stridskonsterna som olika sätt att slåss på, med olika mönster, positioner et cetera, inte som ett svepskäl till att vara über och döda folk bättre och snyggare än andra. Något som jag hatar är när folk använder sig av kryphål i reglerna för att ha asmånga stridskonster som är totalt orealistiska när de skapar sina karaktärer (traumatiska minnen av massiva smeder med tvåhandshammare kommer tillbaka... AAAAARRRGH!!!).

-Danne, som inte ser njutningen i att döda folk i rollspel lika njutningsbar längre (även om det är ett bra sätt att avreagera sig på, särskilt om man har någon i närheten man kan demonstrera sina handlingar på...)
 
Re: Angående stridskonster...

Som tidigare Marukusu påpekade. Se inte stridskonster som ett sätt a döda folk på, se det som ett sätt att slåss på.Visst blir en person som behäskar en stidskonst en mer kapabel person att döda / lr försvar sig beroende på hur man ser det.

Det du påpekar om att spräta undan svärdet och trä upp motståndaren på svärdet är inte omöjligt att simuler. Ta reglerna för fint, Avväpna, lr kanske uppföljning. Med någon av dessa tekniker/rörelser lr vad man nu vill kalla det kan du säkert lyckas med din version av hur en stridskonsts mönster tar slut.
 
Ja, men för att slå bort svärdet så tycker jag att man borde slå ett aktivt motstondsslag mot sin respektive STY med normal svårighet(Ob3T6).

/Edgar
 
Re: Angående stridskonster...

Åhh, vad jag håller med dig.

I min spelgrupp där jag spelleder så finns det en person som går in för att optimera allt han kan, och så fort man nämner det blir han sur. Han gör egna stridskonster, fixar jättemagiska vapen med anledningen "men jag betalade tre gånger så mycker"... Eller vad sägs om ett obeväpnat anfall som tar ob9t6?
 
Re: Angående stridskonster...

Kanske, men i mina ögon så skapar man en vapenmästare för att vara bättre på att strida, och detta brukar medföra att man är bättre på att döda.

Jag löste det hela med att slå undan vapnet med att skapa en egen liten stridskonst, som innehåller avväpna, moment: "något vapen" (vet inte vilket ännu), tränat anfall: hugg och utspel. Tycker själv att detta inte är high, men ska kolla med min sl och så.
 
Re: Angående stridskonster...

om man vill vara bättre på att strida finns det ett umärkt sätt högre fördighetsvärden spendera tillräckligt med poeng för att börja med 20-22 i en vapenfärdigheet/stridskonst och du kan krossa mycket motstånd.

Lijat - gillat inte stridskonster utan tycker att såna manövrer ska skötas med det vanliga regelsystemet.
 
Back
Top