Nekromanti Strid

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
vi har nyligen skaffat D&D
och våran Sl är lite lat han fattar inte hur man strider.
så skulle någon kunna förklara det lite kortfattat för mig.

sen undrar jag är det för mkt att ha 58 spi poäng när man skapar karaktären?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
först slår man initiativ, den som har bäst får göra sina attacker först, och den som blir anfallen får använda sina pareringar, träffar man slår man skada, drar av rustningens skydd och kollar hur mycket KP man förlorar, och så fortsätter det tills alla är klara.

och ja, 58 SPI-poäng för nyskapad karaktär är mycket - såvida man inte skapade den på en högre yrkesnivå än Amatör. nyligen gjorde jag två älvahäxor på Utövare - och de fick strax över 30 spi-poäng båda två.

PS. för att undvika missförstånd bör du referera till Drakar och Demoner som 'DoD' och Dungeons and Dragons (som har ett eget forum här på rollspel.nu) som 'D&D'
 
Joined
3 May 2003
Messages
57
Location
Kalmar
58 spi poäng låter väldigt mycket. Vilken yrkes nivå är du på?
För egentligen får man inte hoppa hur många yrkesnivåer som helst.(Om inte Sl är väldigt snäll)
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Han skapade en karaktär med 58 SPI, och om man får 2T6+4 för varje steg så borde väl han nivå 4, mästare eller vad det nu heter... en utövare skulle nog kunna ha det med väldigt bra slag, men om nivån ligger lägre så är det något som är konstigt...
 
Joined
3 May 2003
Messages
57
Location
Kalmar
Det låter lite konstigt att ni har en SL som inte orkar kolla upp vissa regler som är grundläggande för att kunna spela DoD. Hur har ni gjort innan när ni har spelat? Har ni hittat på egna regler då eller?
 
Top