Nekromanti Strid

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Hej, denna frågan kommer säkert ofta.. men skitsamma, jag skriver den ändå =P Jag är en ganska ny SL till EON, och det rular verkligen! Men, om jag läser om Strid i boken, då fattar jag det.. men sen när jag väl tror jag kan reglerna (avancerade stridsregler) så glömmer jag dem. Och det hjälper inte så bra att läsa mer... Skall jag bara köra nån typ "provspelning", alltså ett spelmöte då jag mest ska rikta in mig på att lära mej dem reglerna, eller nån här kanske kan skriva något som man lätt kan plocka upp i hjärnan... =) jaja, ha en bra dag allihopa!
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Det bästa sättet att lära sig är genom träning... så mitt förslag vore nog om du har boken uppslagen och varje gång läser vad du ska göra först... sedan kommer det att finnas inprintat i ditt minne - förhoppningsvis.
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Ett bra tips är att börja utan de avancerade reglerna och sen lägga avancerade regler till när du känner att du behärskar grunderna och behöver mer..

--
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
En spelledarskärm

En spelledarskärm skulle nog hjälpa. Många av de avancerade reglerna finns ju nämligen i tabeller av olika slag, och dessa går att göra mycket lättillgängliga och överskådliga på en spelledarskärm, plus att de fungerar bra som påminnelse att de faktiskt existerar förutsatt att du kollar på den lite då och då.

Dock så måste jag säga att den officiella spelledarskärmen inte är så bra i och med att den är till första verionen av Eon. En uppdatering är nog på sin plats innan den kan användas till Eon 2.

Mitt tipps är alltså att göra en egen spelledarskärm genom att du tar ut de tabeller som du behöver och samlar dem på några papper. Om du inte har möjlighet att använda scanner eller kopiator för detta så kan du skriva av tabellerna i t.ex Word eller Wordpad, vilket jag nog rekomenderar framför att både scanna och kopiera eftersom man enkelt kan modifiera spelledarskärmen efteråt, dessutom så kan du ju enkelt lägga till eget material. Ännu en fördel med en egentillverkad spelledarskärm är att du kan lägga till inofficiella regler, men även extraregler från olika moduler.

På spelledarskärmen skulle du också kunna samla förkortade sammanfattningar av de regler som inte finns, eller som inte kan göras om till tabeller. Men att försöka få dem så korta som möjligt är ett måste eftersom man varken har tid att läsa mycket när man spelleder en stridssituation, eller har plats för det på själva spelledarskärmen.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Kör en del "låtsasstrider" mellan rollpersonerna, bara för att få in stridssystemet. Det gjorde vi mycket förr och de inblandade lär sig snabbt. Då gör det inte heller något att striderna är sega och att ni måste slå upp i regelböcker, vilket man ska undvika då man väl spelar.
 

Jimpa

Veteran
Joined
1 Nov 2002
Messages
41
Location
Sigtuna
Provspela är bra annars lär dig dem enkla först och advancera när du känner för det
 
Top