Nekromanti Strid..

Efreet

Veteran
Joined
3 Nov 2002
Messages
29
Jag har spelat förut med 1 grupp som vi avslutade. Nu har ja bytt grupp o d går mkt bättre. Nu har jag lite fråger..

1. I strid kör vår spelgrupp med att man kan göra i princip vad som helst (t ex en värdshusägare gedde spelarna ett sidouppdrag där dom skulle slakta tunnelsvin. Då sa den ena "Jag ska hoppa upp på svinet o sticka ett svärd i bakhuvudet på den." Då sa jag att han först fick hoppa upp på svinet på 1 SR genom att ta 1 Psykeslag o 1Smidighetsslag. Nästa SR fick han ta ett styrkaslag o 1FV Attack slag. Hade han klarat det hade svinet varit dräpt. Då är frågan, kan man göra så???? Det blir ju lite roligare då..
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Då är frågan, kan man göra så???? Det blir ju lite roligare då..

Självklart. Roligare är bättre. Regler är ett verktyg och ett hjälpmedel, inte en tvångströja :gremsmile:
 

Jollas

Veteran
Joined
24 Aug 2002
Messages
42
Location
Göteborg, Partille
Har en liten fråga som oxå angår strid.
Om man har en parering får man parera med den en gång per varje monster som attackerar? T.ex. om man e själv och det kommer 5 troll, så först hugger man ett och sen e det det första trollets tur och han hugger mot änn och träffar så använder jag min parering och sen e det troll nummer 2 som attackerar, kan jag använda min parering igen då eller e den förbrukad?
 

Jollas

Veteran
Joined
24 Aug 2002
Messages
42
Location
Göteborg, Partille
Re: Nopp...

Och eftersom när trolle nummer 2 atackerar så är det en ny runda (för det är det va?) så får han alltså parera?
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Inte nödvändigtvis

Det behöver det inte vara... om du har trollen (5 troll blir förvisso jäfligt trångt) runt dig så kanske alla vill slå på dig. Då får du 5 attacker på dig i en runda. Om du kunde parera en så är det bara att försöka välja rätt attack att parera och hoppas på att resten missar, eller slår varandra istället! :gremwink:
 

Jollas

Veteran
Joined
24 Aug 2002
Messages
42
Location
Göteborg, Partille
Re: Inte nödvändigtvis

Jo men jag tänkte typ så här: Jag har initiativ 1, troll#1 har initiativ 2, troll#2 har initiativ 3, troll#3 har initiativ 4, troll#4 har initiativ 5 och troll#5 har initiativ 6. Alltså behöver dom inte stå brevid mej utan dom kan spronga fram till mig och slå mig när det är deras tur. Alltså eftersom dom har avrsinn initiativ så har dom ju oxå varsinn SR och då måste väll ändå jag få parera (iallafall försöka) alla?
 

Jollas

Veteran
Joined
24 Aug 2002
Messages
42
Location
Göteborg, Partille
Re: Njet!

Aha!!! Fan glömde bort det tåtalt!! Aja tack så mycket för att du friska upp mitt minne Punger!!

[color:\\"red\\"] PUNGER FOR PRESIDENT!!! [/color]
 

Melchior

Veteran
Joined
1 Sep 2002
Messages
50
Location
Uppsala
Det är klart att man kan! Uppfinnigsrikedom är ju jättebra. Önskar att mina spelare gjorde sådana roliga saker ibland!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
Då är frågan, kan man göra så????

Tja, från din utsaga så framgår det ju att ni gjorde det, och att ni klarade det riktigt utmärkt.

Personligen tycker jag att man alltid skall låta spelarna prova på att gneomföra sina egna idéer, oavsett hur knasiga de är. Det är alltid roligare för spelarna att spela om de känner att deras handlingar och val har betydelse för historien, och är spelledaren en skicklig improvisatör kan han göra historien väldigt intressant genom att tillvarata spelarinitiativ.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,604
Location
Helsingborg
Jo, nog funkar det alltid.. Själv gjorde jag precis likadant när jag var yngre.. Nu när jag är lite mer säker på reglerna så drar jag bara av på vapnets FV och slår ett enda slag istället för att slå en massa slag mot en massa ting..

~[color:\\"green\\"]Han[/color] som har loggat ut

<CENTER><TABLE><TR><TD>Försök älska dig själv innan du försöker få andra att göra det.</TR></TD></TABLE>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,604
Location
Helsingborg
Parering mot flera motståndare

Om man möter många motståndare så försöker man hålla de borta från sig genom att backa och förflytta sig så att så några som möjligt har en chans att slå mot en.. Jag brukar köra med att man kan parera alla slag som kommer emot en.. Dock får man -5 på varje försvar utöver den första.. Denna mod. är kumulativ så man får -0 på första pareringen, -5 på den andra, -10 på den tredje, osv.

Fast nu spelar du nog DoD6 och där skulle jag låta pareringarna vara, då man kan välja att ha många pareringar istället många attacker..

~[color:\\"green\\"]Han[/color] som har loggat ut

<CENTER><TABLE><TR><TD>"Konsten att trovärdigt berätta en lögn", sade han. "är att inte ljuga. Du kan utelämna delar av
sanningen eller vinkla den, allt för att den ska bättre passa in i din osanning."
Vi två satt vid den öppna elden, såsom så många nätter tidigare, och jag insöp min mästers visdom.</TR></TD></TABLE>
 
Top