Nekromanti Strid

Hibashira

Veteran
Joined
3 Oct 2001
Messages
48
Location
Östersund
Jag tänkte bara fråga en ganska stor fråga till er alla där ute om HUR ni för era strider (denna fråga riktas mest åt er DMs där ute). Jag vet ju alla grundregler så det där med initiativ behöver ni inte ta upp....
Lite grejer som jag undrar är om ni avslöjar ACn för motståndarna eller om ni bara säger (ditt svärd glansar av rustningen eller "han hoppar undan enkelt från ditt hugg).
Nåja, en annan sak jag undrar är hur ni sköter striderna då RP samlat på sig en del soldater låt oss säga 10st och rp är 5st då har vi 15st kombatanter varav 10ni måste hålla reda på. Fixar ni stats till varenda slagskämpe eller slumpar ni bara hur många som dör och hur många som överlever? Finns säkert fler exempel att ta upp så varsågod att göra det! Men håll er till topic alla saker jag frågar om blir JÄMT off-topic.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
angående stats.

så har jag alltid alla värden för alla rollpersoner kan tänkas slåss emot redan klart.

och om de drar på sig ett gäng stadsvakter jag inte hade räknat med så plockar man helt enkelt fram en mall för stadsvakter.

personliga får man göra dem på andra sätt än värden. om man inte är förberedd alltså.


Angående stadsvakter... vilken level är en normal stadsvakt i Faerun? . tycker ni alltså.
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Om det ändå vore så väl.. vär DM gör alla slag dolda och säger om vi träffar eller missar... men han har sina för delar.

Och du kan nog fortsätta vara ödmjuk ett tag till.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
När jag är spielenführer låter jag spelarna tala om vilken AC de träffar, och sedan informerar jag dem om de träffar eller missar (eventuellt med lite utbrodering). Efter ett tag brukar de klura ut vilken AC målen har ändå ("Jag träffar AC 17." - "Ha! Miss!" - "Åkej, jag träffar AC 19" - "Tjong! Där fick du in en fin smäll på'n. Slå skada.")
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: angående stats.

I Faerûn?Vad sägs om Ftr10/Wiz5/Mnk5 med vorpal sword och ett par wands vid sidan om? /images/icons/wink.gifSkämt åsido...i Faerun är det väl nästan nödvändigt att stadsvakter är ganska biffiga, med tanke på alla monster, onda kulter och annat oknytt som tycks finnas överallt. Ftr3 kanske? -E
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag är relativt lik Staffan i mitt agerande, ACn brukar inte vara hemlig speciellt länge men jag säger den inte rakt ut. Och jag broderar ut stridsmomenten där det behövs för att det inte ska bli bara en massa siffror fram och tillbaks.

Nja, inte behöver jag nödvändigtvis göra det, beroende på humör får spelarna ett par soldater var. Deras stats blir medelvärden rakt av om de inte finns färdiga i närheten. Men jag slumpar inte fram resultatet utan låter striden fortlöpa. Blir det jättemånga kombatanter så jämför jag värdena mellan slagskämparna och broderar ut där det behövs.

Och angående OT, så länge man fått svar på sin fråga gört det väl inget med OT? Och det har du ju fått.
 

Hibashira

Veteran
Joined
3 Oct 2001
Messages
48
Location
Östersund
Angående OT så tycker jag det är jobbigt närnån svarar på min tråd (jag blir då glad och hoppas på ett svar) och skiter i själva frågan och försöker starta en ny diskussion, detta är individuellt och självklart gör det inget.

Nu tillbaka till "topic". När du säger att du "ger dem en del soldater var" får dom de nödvändiga värdena då och sen får de slåss med sina "nya chars". Det låter som en bra idé, har inte tänkt på den förr bara. Är ni hårde på lvl:ingen sen och delar ut den över alla NPCs samt PCs osv +att ni sen lvlar med dessa som en vanlig karaktär?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Jo, han är rolig han. Överlever man en spelomgång med honom som SL ska man vara glad!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
jag sket inte i frågan. däremot svarade jag bara på hälften.

om du inte nöjer dig med det kanske jag ska sluta svara på dina inlägg helt istället?


jag levlar med npcs om de är viktiga och det är möjligt för dem att levla.. annars brukar npcerna ha "så här kommer de vara när rolllpersonerna möter honom"värden. om de sedan träffar samma person igen kan det ha hänt saker.

även om mina spelare är duktiga på att sprida död bland ALLA de möter. inte så att de slår på allt. men mer: oj. vi jagas av 40 orcher. vi flyr hem till honom! *suck*

chrull
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Precis, de får de nödvändigaste statsen. När det gäller levling så får RP gott dela med sig av erfisarna med slperna. DEt gäller även följeslagare och animal companions och liknande, är de med och slåss så äter de upp en del av den tillgängliga erfismängden.

Och att slp går upp i grader sköter jag för det mesta utanför spelet, om det inte är några som följer med spelarna. Så om soldaterna hakar på kan de gå upp efter ett tag, men med så mycket folk går det troligtvis långsammare än annars. Som mest har jag haft tre slp med i en grupp men deras grader har inte varit avgörande för något så jag har inte brytt mig om att hålla koll på det.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Stadsvakter i Faerun

Jag tror att en lagom blanding av Warrior 1 till 3 samt Figthers level 1 till 2 är lagom. Med dessa kanske ett par kapterner med ett par levels till, enstaka spellcasters kan flikas in här i så fall.

(borde passa rollpersoner mellan level 2 och 7)
Lätt Grupp: 6 Warrior 1st, 2 Fighter 1st
Något bättre: Lägg till en Fighter 2nd och höj hälften av Warriors till 2nd.
Boosta mer: Lägg till en kapten Fighter 3rd/Wizard 2nd och höj hälften av Warriors till 3rd
 
Top