Nekromanti Strid, utkast

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Hade som julklapp tänkt att slänga ut en liten fil på det jag sitter och skriver på just nu, men internet gick ner under julafton så jag får ta och göra det nu.

Termer
Effekt är vad tärningen visar vid ett tärningsslag.
Nivå är BC.

<table><tr><td>Svårighetsgrader</td><td>CL-mod</td></tr><tr><td>Mycket lätt</td><td>+10</td></tr><tr><td>Lätt</td><td>+5</td></tr><tr><td>Svårt</td><td>-5</td></tr><tr><td>Mycket svårt</td><td>-10</td></tr></table>
/Han som fastnade i fäktningsböcker, ARMA-artiklar och stridstekniker
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tja, utöver att jag har ytterst svårt att hitta ett Drakar&Demoner i botten (du har inte samma handlingsresolution, inte samma initiativ, inte samma skadesystem, inte samma skadevärden, och... tja, är det något som är BRP över huvud taget?) och därför anser att det här snarare hör hemma på rollspelsmakarforumet så är det vid första anblicken ett stridssystem så gott som något annat.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Vapenbonus

Det kanske är intressant att se vad vapnen har för bonus? Rustningar har jag skrivit om, men jag har inte testat och vill inte direkt slänga ut det.

<table cellpadding="3" border="1"><tr><td colspan="3">STRIDSKONST</td><tr><td></td><td>Bonus</td><td>Grupp</td></tr><tr><td>Lätt</td><td align="center">0</td><td>Slag, bett</td></tr><tr><td>Tung</td><td align="center">1</td><td>Spark, horn, hovar</td></tr><tr><td colspan="3" height="20"></td></tr><tr><td colspan="2">SVÄRD</td></tr><tr><td>Lätt</td><td align="center">1</td><td>Rondelldolk, bastilard, testikeldolk, kortsvärd</td></tr><tr><td>Tung</td><td align="center">2</td><td>Långsvärd, slagsvärd, bastardsvärd, huggare, kroksabel, rapir</td></tr><tr><td>Tvåhands</td><td align="center">4</td><td>Tvåhandssvärd, flambard</td></tr><tr><td colspan="3" height="20"></td></tr><tr><td colspan="3">PÅKAR</td></tr><tr><td colspan="3">Krossvapen</td></tr><tr><td>Lätt</td><td align="center">1</td><td>Blydagg, klubba, spikklubba</td></tr><tr><td>Tung</td><td align="center">2</td><td>Stridshammare, stridsklubba, hjälmkrossare, grov spikklubba</td></tr><tr><td>Tvåhands</td><td align="center">4</td><td>Morgonstjärna, tvåhandshammare</td></tr><tr><td colspan="3" height="20"></td></tr><tr><td colspan="3">Yxor</td></tr><tr><td>Lätt</td><td align="center">2</td><td>Vedyxa, pikyxa, korpyxa</td></tr><tr><td>Tung</td><td align="center">3</td><td>Bredyxa, stridsyxa, dubbelyxa</td></tr><tr><td>Tvåhands</td><td align="center">5</td><td>Tvåhandsyxa, skäggyxa</td></tr><tr><td colspan="4" height="20"></td></tr><tr><td colspan="3">STICKVAPEN</td></tr><tr><td>Lätt</td><td align="center">1</td><td>Kortspjut</td></tr><tr><td>Tung</td><td align="center">2</td><td>Jaktspjut, långspjut, lätt lans</td></tr><tr><td>Tvåhands</td><td align="center">4</td><td>Lans, spetum, treudd</td></tr><tr><td colspan="4" height="20"></td></tr><tr><td colspan="3">STÅNGVAPEN</td></tr><tr><td>Lätt</td><td align="center">1</td><td>Trästavar</td></tr><tr><td>Tvåhands</td><td align="center">4</td><td>Hillebard, pålyxa, glav, partisan</td></tr><tr><td colspan="4" height="20"></td></tr><tr><td colspan="3">KÄTTINGVAPEN</td></tr><tr><td>Lätt</td><td align="center">1</td><td>Oxpiskor</td></tr><tr><td>Tung</td><td align="center">2</td><td>Stridsslaga, stridsgissel, niosvansad katt</td></tr><tr><td>Tvåhands</td><td align="center">4</td><td>Tvåhandsgissel</td></tr></table>
<table cellpadding="4" border="1"><tr><td colspan="4">PILBÅGAR</td></tr><td><td>Bonus</td><td>Räckvidd</td><td>Grupp</td></tr><tr><td>Lätt</td><td align="center">1</td><td align="center">20</td><td>Kort båge, ryttarbåge</td></tr><tr><td>Tung</td><td align="center">2</td><td align="center">25</td><td>Lång båge, sammansatt båge</td></tr><tr><td colspan="4" height="20"></td></tr><tr><td colspan="4">ARMBORST</td></tr><tr><td>Lätt</td><td align="center">2</td><td align="center">20</td><td>Lätt armborst, repeterarmborst</td></tr><tr><td>Tung</td><td align="center">3</td><td align="center">30</td><td>Tungt armborst</td></tr><tr><td>Tvåhands</td><td align="center">5</td><td align="center">40</td><td>Arbalest</td></tr><tr><td colspan="4" height="20"></td></tr><tr><td colspan="4">KASTVAPEN</td></tr><tr><td>Lätt</td><td align="center">1</td><td align="center">0,5×Fysik</td><td>Kastkniv, kastdolk, kastspjut, chakram, bola</td></tr><tr><td>Tung</td><td align="center">2</td><td align="center">Fysik</td><td>Kastyxa, tungt kastspjut</td></tr><tr><td colspan="4" height="20"></td></tr><tr><td colspan="4">SLUNGOR</td></tr><tr><td>Lätt</td><td align="center">0</td><td align="center">Fysik</td><td>Slungor</td></tr></table>

Fysikkrav
Om Fysiknivån är lika med vapenbonusen så måste vapnet hanteras med två händer. För att hantera vapnet med en hand så krävs det att Fysiknivån är 1 högre än vapenbonusen.
Var Fysiknivå som saknas ökar Svårighetsgraden med ett steg för alla vapen.

Undantag:
Tvåhandsvapen kan hanteras med två händer om Fysiknivån som är 1 mindre än bonusen.
Pilbågar kan aldrig användas med enhandsfattning.
Kastvapen och slungor har sitt Fysikkrav för enhandsfattning.

Räckvidd
-1 på FV per räckvidd i meter. Kan max avfyra en projektil 10 gånger längre än räckvidden.

/Han som kan säga att reglerna är anteckningar och inget som kommer att stå i slutändan
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
"Tja, utöver att jag har ytterst svårt att hitta ett Drakar&Demoner i botten..."
Det är vad DoD är i mina ögon och åt vilket håll jag tycker regelsystemet borde ha evolverats till.

"...och därför anser att det här snarare hör hemma på rollspelsmakarforumet..."
Tyck det du, men reglerna är tänkta att användas till DoD. Därav postningen här. Det är ingen diskussion kring systemet eller något (även om det uppskattas). Det är bara en uppvisning.

"tja, är det något som är BRP över huvud taget?"
"Slå en T20 och försök komma lika med eller under ditt färdighetsvärde" är fortfarande kvar.

/Han som undrar om det är någon som förstod stridsproceduren
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Initiativbrädet

Jag är ingen mästare på Photoshop och jag är väl halvnöjd över resultatet. Lustigt nog så tycker jag den första varianten jag någonsin gjort är den snyggaste. Nåja, så brukar det vara.

/Han som hade tänkt att pula in allting i ett och samma inlägg, men glömde en massa saker
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Flyttat till rätt forum [ant]

Det hör hemma här, inte på Drakar och Demoner-forumet.
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Re: Strid, utkas,t initiativ

Så du fick rätsida på initiativsystemet? Jag minns att du klagade på att man "kom runt för snabbt" sist vi sågs.

God jul och god fortsättning föresten.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Re: Strid, utkas,t initiativ

"Så du fick rätsida på initiativsystemet?"
Jag vet inte. Har inga chanser till att speltesta det. I "sista minuten" (innan jag kompilerade filen) så kom jag på att det egentligen fortfarande var tennismatchsstrider, så jag ändrade stegkostnaden för avvärjningar till att bli lika mycket som anfallen. Det innebär att en anfallare kan anfalla tills denne misslyckas med ett anfall. Då finns det en chans att striden växlar och försvararen kan få ett övertag och vinna initiativet. Jag alltid irriterat mig på att försvararen i DoD aldrig kunnat göra något bra, oavsett hur denne slog.

"Jag minns att du klagade på att man 'kom runt för snabbt' sist vi sågs."
Nja, det var bara för att jag hade en utmattningsregel som baserades på varvräkning (som diskuterades på DoD-forumet, och du kanske kan gissa hur nöjd jag är med trådflytten?). Den bidrog inte så mycket till systemet (spela roll om alla får -2 eller inte) så jag plockade således bort den. Dessutom tyckte jag inte det hörde till att hjältar ska bli utmattade. Just hjältetemat gör att jag inte heller har med blödningsregler.

Fast jag kanske borde införa blödningsreglerna, för att kunna få fram dramatiska ögonblick då spelarna strider i en kamp mot klockan. Det har fungerat i Stjärnornas Krig de gånger jag spelat det, så kanske borde jag fixa något liknande här?

"God jul och god fortsättning föresten."
Detsamma, killen. Detsamma.

/Han som fortfarande väntar på argumenten från moderatorerna för trådflytten som han frågade efter via PM
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Stridstekniker

Jag vete fan om jag ska posta det här. Det hör till stridssystemet men vilka andra än DoD:are har nytta utav det? Men jag vill ändå ha allting samlat på ett ställe. Kluvenhet. Nåväl, till det jag tänkte skriva.

Stridskonsterna till DoD har alltid varit ett fett undantag regelsmässigt. Sedan kom det något som heter vapentekniker i Krigarens Handbok. Jag har slagit ihop dessa och sedan format ett färdighetstankesätt som gäller både för stridstekniker, gycklarkonster och besvärjelser.

/Han som försökte ge exempel på hur striderna ska se ut i stridsteknikbeskrivningarna
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Badminton i stället för tennis?

I "sista minuten" (innan jag kompilerade filen) så kom jag på att det egentligen fortfarande var tennismatchsstrider, så jag ändrade stegkostnaden för avvärjningar till att bli lika mycket som anfallen. Det innebär att en anfallare kan anfalla tills denne misslyckas med ett anfall. Då finns det en chans att striden växlar och försvararen kan få ett övertag och vinna initiativet. Jag alltid irriterat mig på att försvararen i DoD aldrig kunnat göra något bra, oavsett hur denne slog.
"Tennismetaforen" syftar väl på "jag anfaller - du försvarar", "du anfaller - jag försvarar", "jag anfaller - du försvarar", "du anfaller - jag försvarar", dvs. en tråkig och mekanisk strid. (Tennis går i och för sig inte till riktigt så, men vi skiter i det, det här är inte ett forum för sportnördar och jag är verkligen ingen sån.)

Det du skriver att du söker påminner om vad jag kallar "badmintonmetaforen" - man kan bara ta poäng på egen serve och måste först vinna över den. I spel skulle det se ut som så:

Bestäm vem som har initiativet ("har serven");
Upprepa {
Intitiativinnehavaren anfaller och motståndaren försvarar;
Slagen jämförs och ev. skada på motståndaren delas ut ("poäng till servaren");
} tills motståndarens slag är bättre (enligt valfri modell) än anfallarens varpå initiativet ("serven") går över;

Systemet känns trovärdigt för fäktningsdueller - min erfarenhet är att duellen pågår, med mindre blessyrer, tills någon fumlar och därmed kan anses besegrad - men är allt för tråkigt för att vara användbart i spel. Och precis lika mekaniskt som tennismatchen.

Dewil
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Re: Badminton i stället för tennis?

"Det du skriver att du söker påminner om vad jag kallar 'badmintonmetaforen' - man kan bara ta poäng på egen serve och måste först vinna över den."
Bra definition.

"Systemet känns trovärdigt för fäktningsdueller - min erfarenhet är att..."
Åh, har du några exempel på spelsystem så att jag har något att jämföra (mitt system) med?

/Han som lade till en punkt på spelledartipsen som följer varje kapitel
 
Top