Nekromanti Strid utan regler? hjälp

micromonkey

Veteran
Joined
24 Jun 2015
Messages
23
Hej alla, jag är inte ny på detta forum (vet att man ofta blir välkomnad). Utan för typ fjärde gången har jag glömt mitt lösenord. Till topic.

Jag och mina spelar kompisar har typ lämnat världen av regler och spelar typ regellöst. TYP ...
Vi använder egna berättar mekaniker för att lyckas eller misslyckas så att säga där ni använder tärningar. Något vi gillar alla fall. Hur som helst. Tillslut någonstans i äventyrandet blev det strid mellan 2 stycken rollpersoner som ville döda varandra. (vi har inte haft så mycket strid innan).
Våra egna regelfria system klarade inte riktigt av det så vi fick friforma och diskutera vem som vann, vilket gjorde att flödet typ dog ut.


Det jag undrar här är om någon där ute har något exempel på där ni har en strids scen utan användande av regler. hur ni gör och så att säga. Ni kanske har regler med tärningar som vanligt men ibland så har ni strid mellan två rollpersoner utan regler? Skriv gärna om du har något exempel.

Alla varianter är intressanta.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
Nobilis är tärningslöst och har någon sorts mekanism för konflikt. Jag har läst det för många många år sedan men kommer ärligen inte ihåg hur det funkade. Men det kan vara värt att kolla upp de reglerna (på lämpligt sätt) för att få lite inspiration om inte annat.

Cog.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag har ingen erfarenhet men hade en gång i tiden tanken om att sätta upp en rad berättarregler för det, utifrån typ Sten-sax-påse – och ge den tillfälliga berättarmakten till den som vinner det. "Vad händer när det här slaget utdelas?" Sedan göra så för varje ny stridsrunda/stridssituation till det att striden är avgjord.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
543
Location
Mörkmården (småland)
solvebring;n99839 said:
Jag har ingen erfarenhet men hade en gång i tiden tanken om att sätta upp en rad berättarregler för det, utifrån typ Sten-sax-påse – och ge den tillfälliga berättarmakten till den som vinner det. "Vad händer när det här slaget utdelas?" Sedan göra så för varje ny stridsrunda/stridssituation till det att striden är avgjord.
Borde kunna gå att använda scriptsystemet för avancerad strid från Burning Wheel som grund och sedan modifiera det till att bli tärningslöst och lite enklare. Det är i stort sett sten-sax-påse där man i hemlighet planerar tre handlingar i förväg, och sedan presenterar de inblandade sin första handling samtidigt, sedan den andra osv. Fördelen är i mitt tycke att det använder fraser för strid vilket hjälper till att immersionen.

https://www.burningwheel.com/wiki/images/BWR-Fight-Checklist.pdf
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Från text/chatrollspel: Du beskriver vad din karaktär gör, men inte vad som händer med den andra karaktären.
Ex: A: Jag drar mitt svärd och hugger mot huvudet. B: Som den ninja jag är så duckar jag snabbt för att sen svepa ut med benen för en fällning. A: Jag faller handlöst framåt utan att riktigt förstå vad det var som träffade mig, rullar runt på rygg och håller svärdet som en sköld framför mig. B: Jag drar mitt svärd och kastar mig dödsföraktande mot den liggande fienden. A: Jag ligger kvar och försöker spetsa henne. B: Jag känner hur svärdet genomborrar mig och i ett sista desperat försök så sticker jag mot huvudet samtidigt som jag gurglar blod. A: Svärdet träffar marken precis bredvid huvudet, täckt av blod så reser jag mig upp och kollar mig förskräckt omkring ifall någon sett mig.

Viktigt här är förstås att spelaren är beredd att låta deras karaktär förlora (play to loose) men själva striden kan också vara en slags 'förhandling' där en påpekar varför ens karaktär borde vinna om det är så att den faktiskt borde det.

Från vampyrlajv: [A: viskande] Attackvärde 17 [B: viskande] 12, du vinner. Sen spelas det ut rent fysiskt.

Från progressiva lajv: [A: viskande Off min roll tänker försöka slå ner din nu är du ok med en slagsmålsscen?] [B: Visst, det blir häftigt]

Från klassisk konventsfriform: Ganska mycket som första exemplet förutom att det också finns en spelledare som beskriver mer eller mindre och som också kan vara 'domare' eller i vart fall en viktig part i förhandlingen med kommentarer som "Du märker hur slaget träffade värre än du trodde och att det kommer blod från huvudet".

Min poäng är nog att det finns ingen anledning till att flytet ska försvinna bara för att en friformar, det går alldeles utmärkt att inkludera diskussionen om vem som vinner i flödet, med eller utan spelledare. Sen kan jag spontant tycka att det oavsett om det är så att karaktärerna vill döda varandra att just död oftast är ett mindre intressant resultat än andra utgångar av en strid och att en mycket väl kan styra mot en situation där någon lyckas fly eller så istället eftersom det sällan är mer orealistiskt än att det slutar med en dödlig strid.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,822
Location
Göteborg
Oftast brukar det i min erfarenhet kännas ganska naturligt om någon ska dö. Jag kör stenhårt på regeln om att en rollperson inte kan dö utan spelarens misslyckande. När det gäller vem som vinner har jag på senare tid använt tekniken att en spelare som inte är delaktig i striden kan ge en tumme upp till någon av kombattanterna, vilket betyder att denne vinner. Har man en spelledare så kan man ju lämna den rollen till henne, men jag är inte riktigt bekväm med spelledare. :)

Gällande flytet är det bara att klämma på med beskrivningar. Vill man ha längre fajter så tror jag att man tjänar på att ha någon sorts system i bakgrunden. I mitt spel Svart av kval, vit av lust finns det ett par faser där man turas om att få överhanden. Det är ganska enkelt:

1: Den som är bäst vinner, och beskriver hur det går till.
2: Den siom förlorar får valet att släppa fram besten inom sig (spelet handlar om vampyrer) och beskriver i så fall hur hon vänder fajten och tar övertaget.
3: Om spelaren som nu håller på att vinna har en markör framför sig (för att hon tidigare vägrat att göra som besten säger) så kan en annan spelare plocka bort markören, vilket då innebär att motståndaren vinner i alla fall.

Så en fajt kan vara i en, två eller tre "rundor". Det är ett ganska enkelt system, men det är knappast regellöst. Det gör att man får lite längre fajter än man oftast får i rent friformade fajtscener. Vill man ha ännu längre fajter skulle jag nog till exempel jobba med en kortlek där olika kort betyder olika typer av tekniker och olika sätt att beskriva striden på, så kan man jobba lite med kreativa utmaningar.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
416
Location
Lund
Polaris har ett slags ritualiserad konflikthantering där spelarna kan använda standardfraser för att förhandla fram utgången.
  • But only if ...
  • And furthermore ...
  • It shall not come to pass.
  • You ask far too much.
  • It was not meant to be.
  • That was how it happened.
  • It was no matter.
  • We shall see what comes of it.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
det känns som att du med "utan regler" menar utan tärning, eller typ utan klassisk rpg-reglemotor.

Jag tycker att det det ska vara upp till de andra spelarna att bestämma vem som vinner, men det finns ju en del andra saker att kolla in.

annorlunda rollspelsregler:

I Amber diceless vinner den bästa spelaren.
I Blood & Bronze finns det ett förhandlingsmoment i stil med "släpp förbi oss eller ta sakada".
Ploalris har Fjodor redan gått igenom.


Nån slags Teatersport, tex:
Striden har samma regler som På Minuten. Spelaren får beskriva vad som händer tills denne tvekar, upprepar sig eller tappar ämnet. då tar den andra spelaren över.
Döden inom en minut: Spelarna i konflikt improviserar med yes, but... och yes, and... och efter en minut bestämmer de andra vem som dör.


Trial By Combat, ge spelarna en irl utmaning:
Tex de får bara använda våldshandlingar de kan hitta i varsin bok från bokhyllan, eller den som vinner i armbytning eller den som på kortats tid kan ta tre frags i quake live eller vad man nu vill hitta på.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
dra lott.
Den vars rollperson är tuffast beskriven vinner.
vinn varannan gång.
de andra skriver ner den de anser vinner på varsin lapp, sedan dras en av lapparna på måfå och vinnaren är den vars namn står på lappen.
 

micromonkey

Veteran
Joined
24 Jun 2015
Messages
23
Har så dåligt med tid att kunna svara så då hinner tråden dö. Men det gör inget för jag skulle vilja tacka alla bra svar jag fått och jag kan säga att ni löst mitt problem.

Jag visade vad du skrev slanfan till en spelkompis och han svarade, jävlar va enkelt. Att vi inte kom på det tidigare. Dra lott är verkligen vår grej.
Tack alla. Låt tråden dö igen.
 
Top