Strid och manövrar

Punch

Veteran
Joined
11 Jan 2020
Messages
6
okej.
några foos skulle tas om hand eftersom de otillåtet transporterat bort korpens levande tillgångar.

enter our peeps

snabb kontroll över situationen. i en bortre zon står gruppens grunt med en megapangare och har låsning på foo genom vägg medan övriga börjar babbla för att lugna en initialt hetsig situation.

regler: Var finns handlingen/manövern avvakta?
dvs högre init-peep väntar ut lägre-init foo.
hittade inget. vi husreglade.
flyttar ner peep init till foo-init med perk att ligga före vid minsta muskelryckning.

och - finns det någonstans en utförligare förklaring/exempel på aktivt försvar?

i det stora hela hade spelet bra flow lovar bene
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Gällande aktivt försvar så tolkar vi den som att så länge du "slänger dig, backar, kastar dig åt sidorna, springer i zick zack" osv så får du +8 på försvarsslaget till en kostnad av 5 Init.
Detta betyder att du lägger väldigt mycket energi på att undvika skada men kommer snart bli uttröttad. Vilket rimmar väldigt bra med verkligheten. Det är svårt att träffa en person som aktivt undviker dig men han får ingen bra kontroll eller översikt av situationen när han konstant flyr undan.

Gällande er husregel. Tycker att den låter bra för att lösa situationen, inget fel i det.
Min tolkning av situationen hade varit att gruppens grunt med låsning genom vägg hanteras som överraskningsanfall.

3.1. ÖVERRASKNINGSANFALL
Om du är #Gömd och startar striden gör du ett överraskningsanfall och börjar med ytterligare +10 init efter att du slagit inledande init. Om du också, under stridens första runda, har högre init än den foo du anfaller så är hen överraskad och kan inte utföra aktiva försvar.


Förklaring till tolkning:
1. Antingen så vet dom om att han sitter där, vilket gör att de är beredda på att han anfaller. De positionerar sig under anfallet för att försöka undvika eventuell direktträff. Detta skulle leda till att hans "moment of surpise" är borta. Ingen bonus ges.
2. De vet inte om att han siktar genom väggen och han är således gömd för dem. Detta ger honom ett överraskningsanfall. När strid inleds (Foos rycker i musklerna) så får han +10 på sitt initiativresultat.
Detta kan leda till att Foos fortfarande hamnar över honom, vilket tyder på att de agerat blixtsnabbt innan han hunnit reagera (kanske seglade han bort med blicken en millisekund).
Dock så borde det rent statistiskt leda till att han vinner över dem i initiativ (efter applicerad bonus) och motståndaren får inte heller slå aktivt försvar eftersom han inte hinner reagera innan väggen splittras i ett moln av betong och en kraftig smärta penetrerar hans ryggrad (Eller var nu träffen tog =) )
 

Punch

Veteran
Joined
11 Jan 2020
Messages
6
tack för bra input! skönt att höra lite från andra.

det specifika i vår situation var ju att personen med fördel medvetet vill avvakta ytterligare men försöka skjuta vid första fientliga ryckning.

alltså, "senarelägga handling" gå in, pinga foo, dra, sikta, inte skjuta ännu, inte heller nu, men trycka av närsomhelst därefter beroende på foos handling (armar rakt upp eller bara höjandes högerarm och flinga mot annan skyddsvärd peep).

regelmässigt är vi inte ute efter mer init, kanske lägre och till och med försämrat perifert försvar - och vad som avgör om den lyckade "senareläggningen" lyckas.

vi är bekväma i vår enkla husregel, men precis som ovan förstår vi att vi kan missat något alt. misstolkat.

senarelägga handling borde kunna räknas till varje snipers/drönaroperatörs standardmove.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Skulle svara på den här men såg att Dancodan redan har gjort det, så flikar in och säger att det svaret är helt korrekt.

Vad gäller en handling för avvakta så finns det riktigt ingen i boken. Det fanns en under produktion, men den föll bort av platsbrist och av lite andra anledningar. I exempelt du ger är det definitivt överraskningsanfall som gäller.

Kul att höra att det striden flöt på bra i övrigt!
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Punch;n340965 said:
tack för bra input! skönt att höra lite från andra.

det specifika i vår situation var ju att personen med fördel medvetet vill avvakta ytterligare men försöka skjuta vid första fientliga ryckning.

alltså, "senarelägga handling" gå in, pinga foo, dra, sikta, inte skjuta ännu, inte heller nu, men trycka av närsomhelst därefter beroende på foos handling (armar rakt upp eller bara höjandes högerarm och flinga mot annan skyddsvärd peep).

regelmässigt är vi inte ute efter mer init, kanske lägre och till och med försämrat perifert försvar - och vad som avgör om den lyckade "senareläggningen" lyckas.

vi är bekväma i vår enkla husregel, men precis som ovan förstår vi att vi kan missat något alt. misstolkat.

senarelägga handling borde kunna räknas till varje snipers/drönaroperatörs standardmove.
1. Jag förstår vad du menar. Jag har själv lurat på en "overwatch" regel. Där en person medvetet står och siktar i en riktning för att så fort en person går inom eldområdet, fylla denne med bly.
Jag kom fram till att även detta blir ett överraskningsanfall då personen som gör en "overwatch" är dold för annalkande person (I den tolkningen att han inte vet att han siktar mot honom).

2. Jag hade kunnat tänka mig en enkel regel i bägge dessa fall (Ditt exempel och mitt exempel) där personen som siktar och avvaktar agerar på samma initiativ som sin Foo men får spela sin handling först. (Han inväntar den andres agerande och agerar direkt före). Detta skulle kunna avgöras med ett enkelt Cortex-slag (Eftersom Cortex även visar hur snabbtänkt någon är). Dock så ser jag ingen riktig anledning till husregeln eftersom överraskningsanfall fungerar tillfredsställande för just dessa situationer.

3. Det som jag inte riktigt förstår i er situation ovan är varför er dolda grunt slagit ett initiativ-slag innan striden börjat. Det ska han ju inte göra. Han avvaktar ju (Gömd bakom väg, lurpassande och siktar på Foo, om jag tolkat det rätt).
Om rollpersonerna fortfarande är i en dialog med Foo's och försöker med några sista förhandlingsförsök så är ju inte striden igång än och vår dolda vän avvaktar ju att minsta muskelryckning ska starta striden. När striden väl startar så slår han ett initiativslag (med fördelar) just på grund av att han avvaktat och varit dold.
(Jag kanske har förstått fel men det verkar som att er avvaktande grunt på något sätt försöker använda stridsmanövrar utanför strid och det kanske däri konflikten ligger?)

4. Så min tolkning skulle vara att när striden väl börjar så har "den avvaktande" en fördel gentemot de andra kombattanterna just på grund av att han faktiskt legat och siktat in sig.
Jag hade gett honom fördelen av ett överraskningsanfall (Att han får högre initiativ eftersom han varit beredd och att Foo eventuellt inte får utföra aktivt försvar) samt så hade jag gett honom manövern "Sikta" utan att han behöver betala för den eller få minusmodifikation, eftersom han nog legat på stabilt underlag och har siktat in sig under en längre tid. (Står han upp och siktar handhållet så hade han fortfarande fått avdrag, eftersom man blir väldigt fort trött i armarna och börjar micro-skaka när man siktar utan stöd i mer än 10-20 sekunder).
 
Top