Strid och klättring

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,048
Kan inte reglerna, men skriver lite inlägg.

Jag hade skiljt på klättring och strid.
Jag hade låtit rollpersonerna slå för att klättra och om de lyckas så kommer de nedåt/uppåt, annars är de fast för tillfället och får hitta bättre väg. Fummel eller riktigt taskiga slag ger trilla-ner-i-hålet-risk fast med chans att lyckas hålla sig fast (eller att vänner kan gripa tag i en).

Vid strid på klättervägg hade jag ökat svårigheten för själva striden (DVS mycket missar) eftersom bägge parter har fullt upp med att behålla fotfäste och grepp.

Skadorna borde även de reduceras eftersom ett hårt slag genererar mycket kraft från muskler i rygg/ben. För att skapa en kraftig sving krävs en bra placering med fötterna något som inte är möjligt hängandes på en vägg.
Testa att hänga i en gren och försöka få till hårda sparkar, slag eller liknande. Som ni märker kommer kraften i svingen även trycka tillbaka attackerarens kropp så länge denne inte har ett stadigt fotfäste. (Lite Newtons tredje lag-grej där).

Träffar och misslyckade borde inte göra att RP per automatik tappar taget. (Eventuellt fummel däremot...).

En kul grej kanske är att använda självbehärskning/viljestyrka som styrande attribut för att inte tappa taget vid en hård träff. T.ex. om man får ett kraftigt dolkstick i sidan så man skriker av smärta så är det kanske självbehärskning som avgör om man lyckas hålla sig kvar i greppet på väggen.

Edit: Kortfattat, för att göra det snabbt och spelbart så hade jag utelämnat själva klättringen i strid, höjt svårighetsslagen för att lyckas träffa, samt sänkt skadan om det är möjligt i regelsystemet.
Tack för input! Det ligger ganska nära min inställning till striden.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,048
Jag tycker det är roligt när spelarna får chansen att vara kreativa och kan hjälpa varandra. Jag gillar Fates koncept med att skapa aspekter på en situation som de andra kan använda.

Några idéer i den har situationen: Utrustning som ger bonus är ju en självklarhet, men en rollperson står med ryggen emot väggen, på en liten pytteavsats som en annan spelare snabbt har grävt ur väggen (dvs. ett hål där "taket"sluttar uppåt så den förste kan "få in" hälarna). Rollperson nr 2 driver in två dolkar, en i vardera handen i väggen (jag tolkade det som att det var jord) och står med ansiktet emot den förstes mage, hen står helt enkelt och håller fast den förste emot väggen som då kan slåss emot t.ex. en flygande varelse.

Idé nr 2: En rollperson driver in ett svärd till hjaltet i jordväggen ovan sin kompis som strider emot någon som klänger på väggen. Rollpersonen binder fast ett rep i svärdet och om sitt liv och hoppar sedan från 2-3 meters höjd ned på fienden. Svårt att hålla sig fast när en får 80 kg i huvudet.
Betänk att striden sker även på höjden, en rollperson som klättrar runt och under fienden och sedan hackar efter fiendens fötter kan vara rätt jobbig för fienden.

Hur är väggen beskaffad? Gott om stora stenar? Klättra ovanför fienden och försök skicka ned en stor sten eller två i huvudet på dem. Ett ras med sandjord kan säkert ställa till med en del skada (perfekt tillfälle att använda kunskapsfärdigheter som Geologi så en slipper följa med i raset). Går det att navigera sig över väggen under striden så att fienden plötsligt befinner sig på en plats där det bara är lös sandjord och alla saker att hålla i bara lossnar?

Jag skulle föreslå att lämna de rena plus och minusen och lista några idéer om vad rollpersonerna kan göra. Den som står och hackar efter fötterna kanske inte behöver träffa per se, men fienden borde få ett rejält minus på alla sina manövrar för att undvika båda sina fiender. Det gör att den som befinner sig på samma "nivå" som fienden har ett riktigt bra läge att få in en träff.

Det låter inte som en strid som skall urarta till "jag lyckas med klättraslaget, jag hugger, jag träffar och sedan parerar jag när han hugger", det här tycker jag skall hanteras som problemlösning. Alla rollpersoner måste inte slå på fienden, en del kan bara skapa förutsättningar för de andra att slå.
Det här är ju svinhärliga idéer! Det finns ganska bra regler för att ”hjälpa till” i spelet och de skulle nog passa några av situationerna du beskriver.
 
Top