Nekromanti Strid med varelser och djur

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Kri;n223617 said:
En annan fråga angående monster. Många varelser har försvar som "Fungerar som Kontring.", tex Hyggelmonster och Zombie. Betydelsen är solklar. De monster där det inte står så, tex Grottroll som har försvaret "Stort och ursinnigt", kan de kontra? Eller de har det försvaret som står och kan varken kontra eller göra defensivt försvar?
Varelser kan använda samtliga anfalls- och försvarstaktiker där det inte står uttryckligen att så inte är fallet (exempelvis för Zombiens egenskap Enkelspårig). De betalar även Utmattning som vanligt för dessa taktikval. ("Fungerar som Kontring" kostar dock ingen Utmattning då det får varelsens Standardförsvar att få Kontrings egenskaper.)
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Swedish Chef;n223624 said:
Troll borde både kunna kontra/köra defensivt försvar rent regelmässigt. Jag tycker dock att kombinationen stort och ursinning och defensivt försvar rimmar illa rent ståry mässigt
Ett defensivt försvar för ett Grottroll skulle kunna innebär att det tar en trädstam och svingar det runt sig för att hålla folk borta snarare än aktivt slå ut någon eller kasta sig över någon.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Kaigon;n223940 said:
Ett defensivt försvar för ett Grottroll skulle kunna innebär att det tar en trädstam och svingar det runt sig för att hålla folk borta snarare än aktivt slå ut någon eller kasta sig över någon.
Sant.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Kaigon;n223938 said:
Vändningarna är kumulativa där detta är möjligt - vilket det är i detta fall. Regeltexten har missat att hantera när vändningar uppstår i olika faser under samma runda så jag skulle säga att bonusen kan inträffa i samma runda. Det skulle då innebär att vändningen från avståndsattacken ger bonus till Blodulvens försvar i närstridsfasen. Det skulle ge den +2T6 på nästa stridshandling i följande runda.
Hade lite tankar åt att det kunde se ut så här också.

Det är faktiskt därför som jag hade en person som agerade i avståndsfasen, och två i närstridsfasen... en restprodukt från orginal texten jag skrev. För att jag till börja med hade tänkt ta upp flera exempel på hur reglerna kunde tolkas, där det du skrev var en av de olika tolkningarna som jag hade. Men jag kom fram till att mitt inlägg blivit alldeles för stort (lite mer än dubbelt så stort tror jag), så hackade väck en hel del. XD
 
Top