Strid med dolda slag

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
En väldigt ogenomtänkt tanke men tänkte jag slänger ut den och hoppas på kloka motfrågor .

Funderar över ett system där alla först i rundan slår tärningen dolt. Vem som helst får sen inleda med att säga vad de vill göra, ex attackera nån.

Om tärningen visar samma som ens FV får man göra den handlingen samt en till handling senare i rundan.

Exempel: Pelle har 5 i obeväpnad strid och 7 i tvåhandsvapen. Han slår 5, då kan han välja att ex sparka undan skölden på nån eller svinga sitt tvåhandsvärd. Om han väjer att sparka får han en till aktiv handling den rundan. Han kan ju också välja att svinga svärdet vilket (troligtvis) gör mer skada men ingen extra handling.

Personen som attackeras får sen reagera, ex undvika eller försöka hinna före med att attackera. Sen visar man tärningarna den som slår högst under FV lyckas/hinner först.

Om man vill får man dumpa sin tärning och istället slå om öppet, "chansa", nackdelen med att chansa är att det innebär att motståndet får en extra handling vid misslyckat.

Man får försvara sig hur många gånger som helst under en runda, dock är alla gånger utom den första chansningar dvs öppna slag.

När alla är klara startar en ny runda med dolda slag etc.

Tanken är att det ska skapa spännande val, möjligheter att finta(bluffa), mer dynamik vissa kommer få agera flera gånger under rundan. Vissa bara en gång. Ingen bestämd ordning som upprepas osv.

Så vad tror ni, finns det uppenbara bästa strategier etc?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,235
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Tolkar jag dig rätt att tärningsslaget som rullats är dolt även för den spelare som rullar det, eller är det rent av ett tärningsslag som alla ska förhålla sig till?. Oavsett, om slaget är dolt för spelarna, så kan det lika väl rullas efter man gjort sitt val av handling (och då lika bra öppet för att spara tid).

Tanker går till att spelare har spelkort som de lägger ut med baksidan uppåt (där deras valda handling står) … går givetvis lika bra med en skriven papperslapp.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,061
Location
Stockholm
En väldigt ogenomtänkt tanke men tänkte jag slänger ut den och hoppas på kloka motfrågor .

Funderar över ett system där alla först i rundan slår tärningen dolt. Vem som helst får sen inleda med att säga vad de vill göra, ex attackera nån.

Om tärningen visar samma som ens FV får man göra den handlingen samt en till handling senare i rundan.

Exempel: Pelle har 5 i obeväpnad strid och 7 i tvåhandsvapen. Han slår 5, då kan han välja att ex sparka undan skölden på nån eller svinga sitt tvåhandsvärd. Om han väjer att sparka får han en till aktiv handling den rundan. Han kan ju också välja att svinga svärdet vilket (troligtvis) gör mer skada men ingen extra handling.

Personen som attackeras får sen reagera, ex undvika eller försöka hinna före med att attackera. Sen visar man tärningarna den som slår högst under FV lyckas/hinner först.

Om man vill får man dumpa sin tärning och istället slå om öppet, "chansa", nackdelen med att chansa är att det innebär att motståndet får en extra handling vid misslyckat.

Man får försvara sig hur många gånger som helst under en runda, dock är alla gånger utom den första chansningar dvs öppna slag.

När alla är klara startar en ny runda med dolda slag etc.

Tanken är att det ska skapa spännande val, möjligheter att finta(bluffa), mer dynamik vissa kommer få agera flera gånger under rundan. Vissa bara en gång. Ingen bestämd ordning som upprepas osv.

Så vad tror ni, finns det uppenbara bästa strategier etc?
Tänker du att detta är ett spel med mycket PVP? För annars är väl alla rullar mot spelledaren? Och då ser jag inte poängen att dölja siffrorna.

Däremot låter det intressant att du kan välja att göra olika aktioner, beroende på hur högt du rullat! Så det blir färre rundor där inget händer, för alla misslyckas.
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Tolkar jag dig rätt att tärningsslaget som rullats är dolt även för den spelare som rullar det, eller är det rent av ett tärningsslag som alla ska förhålla sig till?. Oavsett, om slaget är dolt för spelarna, så kan det lika väl rullas efter man gjort sitt val av handling (och då lika bra öppet för att spara tid).

Tanker går till att spelare har spelkort som de lägger ut med baksidan uppåt (där deras valda handling står) … går givetvis lika bra med en skriven papperslapp.
Jag tänker att det är dolt för alla utom den som slog. Lite som i poker men att man kan bluffa genom att göra en attack (fastän man egentligen slog för högt) och därmed lura nån till att försvara sig. Man kan också se det som att den dolda tärningen visar vilka möjligheter som rollpersonen ser just nu, en femma (som i exemplet) visar att det just i detta fallet är bättre att sparkas än att använda sitt tvåhandssvärd. I många andra rollspel finns det ju ingen anledning att inte spamma med sin bästa/farligaste attack. Tänker att det bättre simulerar en verklig strid, att man utnyttjar möjligheter som uppkommer, luckor i garden etc.
 
Last edited:

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Tänker du att detta är ett spel med mycket PVP? För annars är väl alla rullar mot spelledaren? Och då ser jag inte poängen att dölja siffrorna.

Däremot låter det intressant att du kan välja att göra olika aktioner, beroende på hur högt du rullat! Så det blir färre rundor där inget händer, för alla misslyckas.
Jag tänker att det även har en funktion mot spelledaren, även SLP kan se möjligheter, bluffa etc.
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Ah okej. Du tänker ett system där en viss handling kräver en motreaktion, inte att värden mäts mot värden och den som har högst får agera.
Det kräver ingen motreaktion men man bör kanske försöka undvika en attack alt försöka hinna först och attackera innan den andre. Tänker att det funkar precis som ex Drakar och demoner fast första slaget är dolt. Så i DoD hade nån sagt jag hugger och sen slagit tärningen, motparten hade då valt att parera och slagit en tärning. Här slår man först och beroende på resultaten(vilka möjligheter RPn ser) väljer man handling.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,235
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det är trevligt att få slå först och välja sedan, men frågan är nog vad du vinner på bluffmomentet. Det är säkert något jag inte ser just nu (för jag bara testar i tanken och inte vid spelbordet) men tror att bluffen tar bort fokus mer än det ger spänningsmoment.
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Nä du kanske har rätt i att bluffgrejen inte är så kul, jag testar också bara i tanken. Dock gillar jag även den andra delen av att slå först, dvs att det representerar vilka möjligheter rollpersonen ser och att det gör striden mindre enahanda. Det lönar sig inte längre lika mycket att spamma en typ av attacker eller handlingar. Utan även för den bäste svärdskämpen kan det vara värt att brotta ner någon i vissa fall. Inbillar jag mig iallafall.

Men du fick mig att fundera på en annan sak, kommer det dolda slaget att göra att folk blir "analys paralyserad"?
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,061
Location
Stockholm
Bluffgrejen kan säkert bli bra i ett brädspel, eller ett rollspel med lite mer PVP inkluderat, som tex Shinobigami. Eller skapa någon slags intressant förvirring mellan spelarna, där de funderar på hur de kan hjälpa varandra och samarbeta men inte riktigt får koll förrän slaget avslöjas. För den delen kan det säkert fungera mot spelledaren också, bara att jag hajade till lite instinktivt.
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Bluffgrejen kan säkert bli bra i ett brädspel, eller ett rollspel med lite mer PVP inkluderat, som tex Shinobigami. Eller skapa någon slags intressant förvirring mellan spelarna, där de funderar på hur de kan hjälpa varandra och samarbeta men inte riktigt får koll förrän slaget avslöjas. För den delen kan det säkert fungera mot spelledaren också, bara att jag hajade till lite instinktivt.
Det är ju en intressant tanke,får man prata ihop sig om vad man vill göra? Kanske kan vara en specialförmåga isåfall. Vore eventuellt intressant.
 
Top