D&D Strid i D20 system, 5:e i jämförelse mot Pathfinder 2

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Kan det vara så enkelt att DnD 5:e, likt många andra rollspel, saknar en tydlig presentation av hur olika delar av systemet ska användas för att skapa ett givande spelmöte?
Ja. Har en spelarkompis som har gjort en (i min mening) klockren analys av 5E: Det är en shounen–anime med superhjältar som går från encounter till encounter och har utvecklat lite nya superkrafter med jämna mellanrum. Lägger man upp spelmöten med huvudfokus på encounters och motståndare med superkrafter kärvar spelet mindre.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Vilket får mig att fundera på om vi borde skapa en utmaning att ta fram och skapa intressanta strider till olika system för att dels lära av varandra, hur vi designar encounters, men även för att visa upp hur strid kan hanteras olika i olika system.
Tror att kärnan är ganska allmängiltig: att slåss för att se vilken sida som får 0 HP först är tråkigt, därför bör striden ha andra stakes. Hinna rädda någon innan det är för sent, fly från en kollapsande ruin medan fiender försöker att stoppa en, ta sig igenom fiender för att nå ett föremål före någon annan, etcetera. Det går nog att göra en rätt schysst tipslista som är tillämpbar för de flesta systemen.

En specialgrej med 5E är dock att det är svårare att bygga den typen av tension, eftersom rollpersonerna vanligtvis kan teleportera sig, flyga, återuppliva folk, med mera. Så det skulle man behöva lite extra stöd för.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,929
Location
Örebro
Tror att kärnan är ganska allmängiltig: att slåss för att se vilken sida som får 0 HP först är tråkigt, därför bör striden ha andra stakes. Hinna rädda någon innan det är för sent, fly från en kollapsande ruin medan fiender försöker att stoppa en, ta sig igenom fiender för att nå ett föremål före någon annan, etcetera. Det går nog att göra en rätt schysst tipslista som är tillämpbar för de flesta systemen.

En specialgrej med 5E är dock att det är svårare att bygga den typen av tension, eftersom rollpersonerna vanligtvis kan teleportera sig, flyga, återuppliva folk, med mera. Så det skulle man behöva lite extra stöd för.
Ja tanken var inte att det ska vara strider för att slåss till 0 HP, utan en utmaning i kreativa strider med andra målsättningar. Jag var otydlig, jag menade inte intressant som i att göra resan från fullt till noll HP intressant, utan mer göra ett encounter med intressanta målsättningar.

Och ja, DnD 5E lider väl just av att det kräver ett annat sätt att tänka om du ska göra striden intressant då det kräver att koppla på over the top fantastik hjärnan. Slåss på ett slutande torn som faller mot avgrunden samtidigt som du måste förhindra fienden från att slutföra sin ritual som kommer få jordens inre att vakna till liv och förkasta världen i en permanent vinter.
 
Top