Nekromanti strid+blaha

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
Om någon kommer spurtandes och lägger all sin kraft och tyngd bakom en stöt med svärd borde väl skadan bli betydligt mkt störe?

om jag till exempel ska slå på någon som står hukad han är inte med i en strid han bara står där och vet att jag ska hugga. är det rimligt med 3obt6 då? jag menar de flesta som klarar av att hålla i ett svärd borde inte misslyckas med att träffa ett horisontelt hugg mot en stillastående person om han inte fumlar?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Om någon kommer spurtandes och lägger all sin kraft och tyngd bakom en stöt med svärd borde väl skadan bli betydligt mkt störe?"

Det där är ett typiskt fall av Kraftfullt anfall. Se sidan 129 i Eon för mer detaljer.

"om jag till exempel ska slå på någon som står hukad han är inte med i en strid han bara står där och vet att jag ska hugga. är det rimligt med 3obt6 då? jag menar de flesta som klarar av att hålla i ett svärd borde inte misslyckas med att träffa ett horisontelt hugg mot en stillastående person om han inte fumlar?"

Det där är ett typfall av Nådastöt (se sidan 114).
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
om jag till exempel ska slå på någon som står hukad han är inte med i en strid han bara står där och vet att jag ska hugga. är det rimligt med 3obt6 då? jag menar de flesta som klarar av att hålla i ett svärd borde inte misslyckas med att träffa ett horisontelt hugg mot en stillastående person om han inte fumlar?

Om jag inte minns fel så gäller Ob3T6 när båda kombatanterna är beredda på strid, när de cirkulerar runt varandra, letar blottor och försöker skydda sig själva. Det ingår liksom lite undvikande där...

Om motståndaren inte är beredd så kan man ju använda reglerna för nådastöt...

I Din beskrivning skriver Du att A vet att B skall hugga, men sitter ändå hukad utan att göra något åt saken. Är inte det en ganska irrationell lösning? /images/icons/smile.gif
Står Du bara där och tar emot smäll på smäll, så får Du nästan räkna med att nådastötsreglerna kan användas...?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Beräkna energin med massan gånger hastigheten upphöjt till två och dividera resultatet med två.

(m*v^2)/2
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Ska du köra med det nästa gång eller dellan (OT)

Det skulle vara skoj om du sprang runt med ditt Lyfali svärd som en tornerlans i fortsättningen också/images/icons/laugh.gif

En annan cool grej skulle vara om du monterade svärdet på 2 tunnor, så skulle du kunna "rulla" runt med det..........
Och vilken jädra fart du skulle få med det då i backen utanför ditt hus/images/icons/cool.gif
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Jag har inte super bra koll på Eon reglerna...men är det inte så att man kan göra en kraftfull attack utan att man har en bit ta sats på för att få kraft i hugget? Om det är så borde man göra ännu mer skada om man tar sats och gör ett kraftfullt hugg. Man kanske borde införa Väldigt Kraftfullt Attack (bättre term efterlyses), där det krävs att man kan ta lite sats.
 

Grillmästaren

Veteran
Joined
15 Jan 2001
Messages
71
Location
Västerås
Jag har inte super bra koll på Eon reglerna...men är det inte så att man kan göra en kraftfull attack utan att man har en bit ta sats på för att få kraft i hugget? Om det är så borde man göra ännu mer skada om man tar sats och gör ett kraftfullt hugg. Man kanske borde införa Väldigt Kraftfullt Attack (bättre term efterlyses), där det krävs att man kan ta lite sats.

Istället för att uppfinna något nytt så kan man använda det som finns. Typ hoppteknik. Då tar man ju satts med hela kroppen...och så gör du (förhoppningsvis) mer skada.
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Hoppteknik är en teknik i en stridskonst, det är inte Kraftfull attack, vilket gör att bara folk som tränat på tekniken kan göra det. Att rusa mot sin motståndare och dra till för kung och fosterland är något alla borde kunna lyckas med, iallafall försöka med.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Att rusa mot sin motståndare och dra till för kung och fosterland är något alla borde kunna lyckas med, iallafall försöka med.

Inte många gånger... Om man missar med en attack som man lagt för mycket kraft bakom hamnar man i ett rätt utsatt läge; man är för nära sin motståndare, ur balans och har vapnet i ett opraktiskt läge. Att ta en lång springande sats för ett hugg är definitivt ett fall av "för mycket kraft".

Man behöver inte hur mycket kraft som helst för att göra en dödlig skada. Har man ett vapen lämpat för det man använder det till räcker det med att träffa på rätt ställe, med någorlunda kraft... inte jättehårt.
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Absolut. Om man skulle missa ett "mycket kraftfull attack" så skulle man ligga ganska brunt till. Men vad diskussionen började med var om man borde göra mer skada om man tog i och hade kraften från att man rusa mot sin motståndare. Det är inte världens bästa manöver i de flesta fall men det kan uppstå situationer där man skulle kunna vinna på att göra en sån attack.
Det hela handlar om att man skulle kunna införa manövern sen är det upp till spelaren att avgöra om hans rollperson skall utföra en manöver som är urbotat korkat i de flesta fall.
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
[OT]

"Shout with glee and jump with joy; I was here before Kilroy" Mycket osympatisk text om man tänker på vad Kilroy egentligen innebar. det var ju inte så att de var först på plats utan snarare att de var sist kvar. Se inte detta som något påhopp nu men det är så många som använder Kilroy i olika sammanhang så jag måste bara fråga. Har du tänkt på vad du egentligen skriver?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det är i.o.f.s. sant, folk måste få göra korkade saker :)

Jag är inte bra nog på Eon för att komma på exakt hur det borde funka dock... problem kan uppstå eftersom denna manöver påbörjas bortom öppningsavstånd. Vinit kan knappast funka som vanligt om man tar sats och rusar in i striden :)

Jag skulle kunna tänka mig att offret blir försvarare automatiskt, att anfallet får ökning av svårighet och skadebonus samt att anfallaren blir försvarare automatiskt rundan därpå.
Om offret lyckas försvara sig och motattackera så borde narturligtvis han/hon i sin tur få tillgodoräkna sig en skadebonusökning...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kilroy [OT]

"Se inte detta som något påhopp nu men det är så många som använder Kilroy i olika sammanhang så jag måste bara fråga. Har du tänkt på vad du egentligen skriver?"

Oja. Men känner du till (det påstådda) ursprunget bakom Kilroy och varför han var där? Och känner du till uppföljningen?

Det påstås nämligen att Kilroy var en inspektör i Massachusetts som skrev "Kilroy was here" på all materiel han inspekterade. När soldaterna sedan började skeppas över till Europa så såg de då och då den där Kilroys namn på plåten på fartygen, klottrat på jeeparna, och till och med på prefabricerade barracker, och undrade vem han var och hur han alltid lyckades vara där först. Frasen kom sedan att användas lite överallt på alla fronter, och ungefär vilken amerikan som än var först på plats skrev "Kilroy was here" på lämplig vägg. Med tiden kom Kilroy att bli den arketypiska amerikanska soldaten: alltid först på plats oavsett var i världen man var.

För de amerikanska soldaterna var han ett mysterium men också en förebild; för de som arbetade i krigsindustrin var han ett föredöme, och för japanska och tyska soldater var han förbaskat irriterande. Så fort axelmakterna tog tillbaka den minsta mängd mark så hade Kilroy varit där, också.

Amerikanska skeppsvarv förklarade 1946 att en James J Kilroy från Massachusetts var Kilroy och ursprunget till myten, och att denne började använda frasen under kriget, men det finns bevis för att frasen fanns även före 1941. Hur som helst så påverkade det inte särskilt mycket: Kilroy kom fortfarande att vara den mytiske "förste mannen på platsen". Till och med Neil Armstrong, Edwin Aldrin och Mike Collins skojade om att säga "Kilroy was here" som de första ord som sändes från månens yta.

Fler möjliga förklaringar till uttrycket finns här.

Nånstans under Korea-kriget kom uppföljningen till:

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy."

(eller någon variant därav)

Direkt därpå kom uppföljningen på uppföljningen:

"I'm sorry, friend, to spoil your joke;
Kilroy was here, but his pencil broke."

Den finns till och med odödliggjord i ett par olika sånger.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Re: Ska du köra med det nästa gång eller dellan (OT)

Tänk om man låter levitera tunnan och så är man själv 100 meter lång (det finns nån förvandlingseffekt, eller så kan man ta över en drakkropp). Och så släpper man tunnan!!!
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
Tunna?

hummm... kommer inte ihåg att jag skrev nåt om en tunna i mitt inlägg=)

Men nu när ni fått med en tunna tänkte jag på att det måste vara jobbigt att släpa omkring på en tunna hela tiden. fast nog jobbigare att släpa med sig min backe iofs
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Re: Kilroy [OT]

Jag trode jag viste bakrungen men jag hade visst bara skrapat på toppen av bakgrund. jag inser att jag var fel ute men tackar för att du tog dej tid att förklara hur det låg till. Anars hade jag antagligen fortsat att irretera mig på det och det hade ju varit synd./images/icons/clever.gif
 
Top