Nekromanti Streetfight rollspel.

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Jag funderar på att skriva ett rollspel där man spelar som individer som kämpar för överlevnad på stadsgatorna i någon stad i 1800-talets europa. Jag tänker mig råa gatustrider, skumma barer och mycket hårdhänta lagmän som skingrar slagskämpar med batonger.
Jag menar såklart inte att man bara skall slåss, en stor del av spelet vill jag ha som undersökande, mygande och lite detektivande i allmänhet. Jag funderar lite på att infoga övernaturliga inslag för att göra världen än mer mörk och farlig, i så fall i form av skumma voodou präster, galningar som besatts av demoner av olika slag och djävulsdyrkande sekter som styr bland "det höga folket".

Vad tycks?
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Om det är riktigt sent 1800-tal så kan du ju ta med Bartitsu.

Annars finns också Savate, Bare-knuckle fighting, La Canne samt de mer välkända kampkonsterna brottning och fäktning.

Det finns alltså gott om kampkonster på 1800-talet att dra inspiration ifrån. De flesta användes också i stor utsträckning på gatorna. Sen beror det lite på om det är tidigt eller sent 1800-tal som du siktar på och hur historiskt korrekt du vill vara.

På 1800-talet så levde traditionen av Prize Fighting kvar även om vapnen hade försvunnit från scenen. Länken är till de engelska reglerna men liknande fanns på andra håll även om detaljerna skilde sig.

Jag tycker idén är bra, det låter som en nisch som är lite bortglömd men där det finns väldigt mycket att hämta.
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Tack för mycket matnyttiga länkar! Du fattade vad jag ville ha direkt :gremsmile:
Jag är inte helt säker men jag tror att jag vill ha 1850-1899 typ. Jag är inte särskillt påläst om tidsperioden så jag tror inte att jag satsar på att få det historiskt korrekt i särskillt stor mån.
Jag funderar på att förlägga det till ett fiktivt London/ möjligen någon amerikansk stad.
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
krank said:
Sereg said:
Jag får lite Sherlok Holmes goes Call of Cthulhu-vibbar. Streetfightande detektiver? Det kan funka.
Yes! Framför allt om vi snackar Sherlock Holmes filmen...
Det är den filmen som jag ursprungligen fick iden från.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Finns en film som heter Gangs of New York, den kanske du kan fiska lite i också.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Jag tycker det här verkar balle. Jag ska skåla i punsch om du blir klar!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Faehrengaust said:
De flesta användes också i stor utsträckning på gatorna.
"På gatorna" som i "formaliserade fight clubs eller uppgörelser" eller "på gatorna" som i "nu ska jag fanimig slå ihäl dig eller i varje fall slåss för att överleva själv"?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Sereg said:
Jag får lite Sherlok Holmes goes Call of Cthulhu-vibbar. Streetfightande detektiver? Det kan funka.
Lustigt... precis ett sånt spel som jag hållit på med i nästan ett år. Inte så mycket streetfight då iofs men väl Sherlock Holmes och Cthulhu...
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Det låter awesome! Men det låter mer som ett awesome kampanjupplägg än som ett koncept för ett helt rollspel, i mina öron.

Hur tänker du kring det, är ditt driv så att säga att du vill spela i den miljön och vill göra ett regelsystem eftersom inget du hittat fungerar som du vill, eller är det en mer allmän känsla av att: det här borde finnas som ett helt rollspel?

(Det låter koolt alltså, ifall det inte framgick!)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Simon said:
Det låter awesome! Men det låter mer som ett awesome kampanjupplägg än som ett koncept för ett helt rollspel, i mina öron.
Är det nån skillnad? Kan inte ett rollspel vara gjort för att spelas som en lång kampanj och sen itne mer?

//Krank, som ändå tycker de flesta spel funkar så... Framför allt de med nån form av hemligheter
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Jag vill spela i en sådan miljö och jag hittar inget regelsystem som passar till det.
Det är så jag tänker. Sedan vet jag inte om det funkar att köra jättemånga olika kampanjer i det men det får jag se när jag är färdig.
Och sist men inte minst är det av anledningen att jag vill testa att skriva ett rollspel.
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Angående spelvärlden så gör jag det nog ganska fritt med några få riktlinjer om några städer, så får man välja en av dem själv när man skall börja spela.
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Angående regelsystemet vill jag ha:
Snabbhet, man skall inte behöva stanna upp och tänka, i alla fall inte i slagsmålsstriderna.
Enkelhet, inga krångliga regler för onödiga saker som stör flödet i spelet. Jag vill alltså endast ha regler för de saker som inte skall rollspelas.
Inspirerande, man skall inte "bara slå", man skall kunna se hur karaktären utför sina utfall och försvar, man skall också bli uppmuntrad att använda coola moves som förgyller striderna.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Jag rekommenderar _for real_ stridssystemet i White Wolfs gamla "Street Fighter"-rollspel (se här). Eller iaf grejen med stridskort. Mycket smidigt och roligt.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Vimes said:
Faehrengaust said:
De flesta användes också i stor utsträckning på gatorna.
"På gatorna" som i "formaliserade fight clubs eller uppgörelser" eller "på gatorna" som i "nu ska jag fanimig slå ihäl dig eller i varje fall slåss för att överleva själv"?
Både och. Savate har t.ex. sitt ursprung på gatorna men får så småningom även en sportgren. På 1800-talet sker rätt mycket övergång från gator till fight clubs och vidare till sport. En spännande tid.

På 1800-talet förekommer också mycket intressant kampidrott hos officerare och militären i övrigt, t.ex. en sorts stavkamp som senare misstolkats av populärkulturen som något som skulle ha utövats på Robin Hooods tid :gremsmile:
 
Top