Nekromanti Strategispelsinköp?

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Jag skall köpa några roliga strategibrädspel och behöver förslag. Jag har tittat på Napoleon in Europe & Empires of the Ancient World. Är dessa någonting at ha? Och vet någon vad spelet War of the Roses är för något? Nya Civilization, är det något att ha, vad har förändrats?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Har inte sett nya Civ (visste inte ens att det fanns) men ett Civ av någon typ är i alla fall obligatoriskt för varje seriös spelare.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag skulle tro att det "nya Civilization" som åsyftas är brädspelsversionen av datorspelet Sid Meier's Civilization. Jag har inte spelat brädspelsversionen, så jag kan inte uttala mig om dess köpvärdhet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag skulle tro att det "nya Civilization" som åsyftas är brädspelsversionen av datorspelet Sid Meier's Civilization.
OK, jag syftade på det gamla hederliga. Har inte testat Sid Meiers version.
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Jag har Napoleon in Europe och tycker det är skitcoolt. Tyvärr så har jag inte spelat det så många gånger men de få gånger jag spelat har det varit riktigt kul. Det finns 3 set med regler som man kan använda sig av. Regelboken finns faktiskt som gratis PDF på här
Spelmässigt är det som ett mer avancerat A&A med 1800-tals setting. Det finns bland annat regler för diplomati. Dessutom finns det ett taktiskt element då man vid strider delar upp sina styrkor i tre olika flanker och reserver och vinner ett slag genom att bryta igenom en av fiendens flanker och inte genom att massakrera hela hans här (något man visserligen kan göra efter då man skickar sina kavallerister efter de flyende trupperna). Ska jag säga något negativt så är det kanske att figurerna är lite för stora och även fast spelplanen är gigantisk kan det vara svårt att placera ut stora arméer på områdena.

mvh

Willie
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Strategibrädspel är inte min starka sida men ett spel som jag har och är nöjd med är Axis and Allies.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
kanske inte strategi

men varje hem måste ha minst ett TP och ett Monopol(förslagsvis SW versionen)
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Vad jag menar.

Det spelet jag syftar på är det som återfinns lite längre när på denna sida. Fast jag är även nyfiken på det nya som återfinns på samma sida. Någon som har bra eller dåliga erfarenheter av det?
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Ja ghar redan otaliga antal brädspel som utspelar sig under andra världskriget så jag är främst ute efter någon annat, men tack i alla fall.
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Re: Vad jag menar.

Vilket är, för folk som söker ner i formunet om tre-fyra år, Avalon Hills gamla, omarbetad (med ny grafik) och som inte har ett dugg att göra med Sid Meiers datorspel.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Twilight Imperium...

...som jag skrev några trådar nedåt. För övrigt så tycker jag att du kan läsa hela den tråden, för den innehåller en hel del nyttiga förslag. Om du nu inte redan läst den alltså.
 
Top