Nekromanti Strategispel i javascript - betatesta Conquer Europe

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Normala människor använder korsord som hjärnstimulans, jag programmerat spel i javascript. Den här idén borde vara dryga året gammal men jag har programmerat och fixat lite när småbarnslivet och inspiration så tillåtit. Grunden är ett intresse av strategispel där man "målar kartan i sitt rikes färg" och ett psykbryt över diplomacy där jag ogillar diplomati/backstab-fasen. Så jag har gjort ett strategispel helt utan diplomati, bara ut och kriga.

https://omjonasson.se/games/conquereurope/

Testa gärna och kom gärna med feedback (allt ifrån "det är en ful border på knapparna" till djupare analyser välkomnas). AIn är vääääldigt basic och det jag normalt sett fastnar på i alla sådana här spelprojekt, dvs den är på intet sätt klar. Det finns tre personligheter AI-styrda ledare kan ha: Pacifist och Homebound beter sig just nu typ likadant och försvarar sig bara, medan Crazy har en randomgenerator som styr arméförflyttningarna. (Tanken är att Homebound ska fokusera på att återta sina eventuellt erövrade ursprungsprovinser sen, och att flera personligheter ska läggas till.)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Jag vet ju att jag är på fel forum med sånt här och att det finns trådar om rollspel som inte får några svar, men kom igen, det här är ju mer intressant än allt ni någonsin skrivit om OSR! :wink:

Till beta 0.1.1 har Homebound lärt sig att faktiskt försöka återta förlorade territorier och jag har fixat en bugg med skapandet av nya arméer för AIn. Så nu är spelet svårare än någonsin.

Jag är inte alls nöjd med striderna (för stor variation i utfall, men jag vet inte riktigt vad jag vill göra med det här) och hastighetsinställningen måste moddas eller få fler steg, och sen ska jag fixa fler AI-typer förstås.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Caligo;n334531 said:
Kändes lite enkelt. Har AIn strategier (typ attackera med rätt trupptyp)?
Nä AI är djup som en tallrik kranvatten än så länge (hade det här varit en seriöst spelutveckling så hade vi varit i alfa-stadiet) och innan jag fått till en stridsbalans jag är nöjd med så är det ingen poäng att lägga energi på AI-strategier.

Så när jag säger "svårare än någonsin" så har jag rätt, men det betyder ju inte att det är svårt. :)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Är det någon tanke att det verkar vara mycket bättre att spela aggressivt?
Det spelar ju väldigt stor roll vilken nation man väljer i början. Är det meningen?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Caligo;n334536 said:
Är det någon tanke att det verkar vara mycket bättre att spela aggressivt?
Det spelar ju väldigt stor roll vilken nation man väljer i början. Är det meningen?
Det är lättare att koda fegis-AI än smartaggro-AI så jag har börjat där. Pacifist gör aldrig attacker, Homebound attackerar bara för att ta tillbaka ursprungligt territorium, Crazy är ren slump... så du har helt rätt i att det är meningslöst att spela passivt i nuvarande version av spelet.

Att vilken version man väljer spelar stor roll är med flit. Det är det som är spelets svårighetsnivåer så att säga. Spela som Ryssland är oändligt mycket lättare än att spela som Estland, by design.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Lupus Maximus;n334589 said:
Hm... Efter ett antal drag (runt 10?) så försvinner alla "pjäser" från kartan och man kan inte göra något.
Vad säger din console-log för det där har jag aldrig sett?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Har hänt mig varje gång jag kört. Jag har spelat som Spanien varje gång, invaderat Portugal, och sedan tagit ca halva Frankrike.

Jag antar att du menar loggen till höger om kartan. De sista raderna denna gång var för Frankrike:
France
Army in Bretagne holds.
Army in Provance holds.
Army in Bourgogne moved to Centre and defeated the enemy army!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Lupus Maximus;n334591 said:
Har hänt mig varje gång jag kört. Jag har spelat som Spanien varje gång, invaderat Portugal, och sedan tagit ca halva Frankrike.

Jag antar att du menar loggen till höger om kartan. De sista raderna denna gång var för Frankrike:
France
Army in Bretagne holds.
Army in Provance holds.
Army in Bourgogne moved to Centre and defeated the enemy army!
Nej jag menar debug-consolen i webläsaren, tryck F12 och välj Konsol (lite olika beroende på webläsare förstås). Men jag ska prova om jag kan åstadkomma något liknande.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Bourgogne anföll så kraftfullt att fiendearmen blev undefined!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Alla buggar händer i Frankrike!

Det var en kass if-sats för HomeboundAIn som kunde göra så att den försökte flytta en armé till två destinationer. Första gick bra, men när den försökte flytta armén en gång till så fanns det, big suprice, ingen armé på plats att flytta på.

Tack för hjälpen! Beta 0.1.2 är live och bättre än någonsin.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Känner att jag dra fler gränslinjer i vattnet på kartan då det går att flytta lite väl långt ibland. Tips på bäst placering av dessa tas tacksamt emot.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
https://omjonasson.se/games/conquereurope/

Beta 0.3 är släppt och i och med Expansionist-personligheten-AIn så är det ett helt annat spel!

Jag är ju låååångt ifrån AI-expert och Expansionist är inte särskilt bra på att sätta in nådastötar när den växt till en viss storlek, men upp till en viss gräns tycker jag den sköter sig riktigt bra.

Testa gärna igen.
 
Top