Stranger Things 5

verlandes.

rollspelskollektivet
Stranger Things har ju ändå haft en rätt stor påverkan på hobbyn, så tycker gott vi kan ha en diskussionstråd om seriens final.

Jag är nog inte unik med att tycka att serien borde avslutats efter den utmärkta första säsongen och att efterföljande säsonger har varit rätt svaga - ändå är jag rätt pepp på denna femte säsong.

Sett två avsnitt nu, och kanske att den släpar lite, men är försiktigt optimistisk att de kommer landa den.

Hur många kollar och har ni några tankar, känslor?

Jag har just sett klart de avsnitt som kommit hittills av S05 och den är väl helt OK, tycker jag. Bättre än de sämre säsongerna, når inte upp till S01. Men S01 var ju också första säsongen; allt var nytt och så. Nu är det ju lite slentrian; även om den här säsongen skulle vara liksom "objektivt" lika bra som S01 så har ju vi i publiken förändrats.

Men ja, ungefär som jag väntade mig. Snyggt, mysigt, lite för långa klipp ibland synbarligen bara för att mjölka ur scenernas emotionella innehåll och/eller nostalgin, men på det hela taget bra.

Jag har världens nerdrage-klagomål:
Hur i helvete kan Mike göra distinktionen mellan "wizard" som får krafter genom studier och "sorcerer" som har medfödda förmågor, när den distinktionen introducerades först i Dungeons & Dragons 3rd edition, som släpptes hela tjugotre år senare?! Tror de vi är idioter? Avgå Tage Erlander!
😛

Alltså just anakronistgrejen tänker jag verkar varit ganska konsekvent sen S01. Man får liksom svälja att de lastar varje avsnitt med grejer som känns rätt utifrån hur man minns tidsperioden, och att precis som minnet är opålitligt och kan blanda saker från olika år, så gör serien det också. =)

Hur i helvete kan Mike göra distinktionen mellan "wizard" som får krafter genom studier och "sorcerer" som har medfödda förmågor, när den distinktionen introducerades först i Dungeons & Dragons 3rd edition, som släpptes hela tjugotre år senare?! Tror de vi är idioter? Avgå Tage Erlander!
😛
Äh sånt kan jag vara okej med. Curse of Vecna namedroppas i någon säsong trots att den skrevs först efter den säsongen utspelade sig - tänker att vibe går före historisk korrekthet där!

😛
Det var så klart Mike som kom på distinktionen – WoT snodde den av honom! –

Jag har inte börjat på säsong 5 än, då vi ser om hela serien från början här hemma.
Sambon hade svårt att komma ihåg vad som hänt, och jag tycker såpass mycket om serien att jag inte har något emot att se den för en tredje gång.

Självklart är säsong 1 den bästa, men jag tycker att säsong 2 och 3 får lite väl mkt oförtjänt negativa omdömen. Även de är väldigt bra, och Stranger Things höjder är så höga att även dess dalar är betydligt bättre än det mesta annat som finns att titta på.

Säsong 4 var också helt fantastisk, nästan svårt att säga vilken av s1 och s4 jag gillade mest för de är så pass olika och skalan på den fjärde säsongen var så mycket större och mer "episk" än s1. Det jag är nyfiken på är därför inte så mycket hur säsong 5 är en bra avslutning på hela serien eller inte, utan hur den står sig som uppföljare till den helt otroliga fjärde säsongen.

Finns bara en anledningen till att serien skulle slutat tidigare, och de hade varit för att skona mitt stackars brustna hjärta.

Överlag ser jag fram emot säsong 5. Har inte sett några avsnitt ännu, har inte sett några trailers heller. Men jag är glad att det är sista säsongen mest för att jag gillar när serier får avsluta snarare än att bara läggas ner.

(även om jag får gå med på att serier oftast är bäst när de blir nedlagda tidigt och inte hinner skämma ut sig)

1764547379209.jpeg

Jag har också sett de två första avsnitten av säsong 5. Håller med om att det är en del som de drar på väl mycket, men att de nog kommer att landa i en värdig sista säsong. Jag sällar mig inte till de som tycker de skulle slutat efter första säsongen. Visst har de efterföljande varit svagare, men ändå tillräckligt bra för att slå många andra serier på fingrarna flera gånger om. Det är mest enskilda storylines som varit sega.

Jag har också sett de två första avsnitten av säsong 5. Håller med om att det är en del som de drar på väl mycket, men att de nog kommer att landa i en värdig sista säsong. Jag sällar mig inte till de som tycker de skulle slutat efter första säsongen. Visst har de efterföljande varit svagare, men ändå tillräckligt bra för att slå många andra serier på fingrarna flera gånger om. Det är mest enskilda storylines som varit sega.
Hm. Jag tror sidospåren är en sån grej som dragit ner det alldeles för mycket för mig. Till exempel så har hela Ryssland-spåret gjort att jag inte orkar se om säsong 3-4, medan jag kan slå på säsong 1 nästan när som helst.

Jag tillhör den skaran som tycker att stranger things lider av samma symptom som game of thrones det hela började som en 12 årig single malt och slutade som en falcon 2,8%.

Hellre avsluta serien i tid och få ett bra värdigt avslut än att försöka krama ut dom allra sista dropparna ur det sinande juvret i profitens namn.

Jag tillhör den skaran som tycker att stranger things lider av samma symptom som game of thrones det hela började som en 12 årig single malt och slutade som en falcon 2,8%.

Hellre avsluta serien i tid och få ett bra värdigt avslut än att försöka krama ut dom allra sista dropparna ur det sinande juvret i profitens namn.
Läste någonstans att serien förstone var tänkt som en antalogi-serie - det hade passat mig utmärkt!

Det här datumet har varit uppskrivet här hemma sen det spikades. Såg om det med min dotter under våren. Hade bara sett säsong 1-3 innan. Jag har en uppskattning för säsong 3 eftersom de fick växa och utvecklas lite även om det var den svagaste intrigen tillsammans med hela sovjet grejen.

Extra kul har det varit att se det med en 12åring och se det lite ur hennes perspektiv. Hela serien känns som en delvis bättre Harry Potter utan de första barn böckerna som har en annan målgrupp. Nu han vi bara se första avsnittet innan mamma veckan började.

Mina förväntningar är ganska låga det är så extremt svårt att knyta ihop säcken. Förväntar en del coola scener med önskesituationer men att helheten kommer att bli lidande. Flera utanför kärngruppen lär väl stryka med och säkert någon av de äldre tonåringarna.

Det här datumet har varit uppskrivet här hemma sen det spikades. Såg om det med min dotter under våren. Hade bara sett säsong 1-3 innan. Jag har en uppskattning för säsong 3 eftersom de fick växa och utvecklas lite även om det var den svagaste intrigen tillsammans med hela sovjet grejen.

Extra kul har det varit att se det med en 12åring och se det lite ur hennes perspektiv. Hela serien känns som en delvis bättre Harry Potter utan de första barn böckerna som har en annan målgrupp. Nu han vi bara se första avsnittet innan mamma veckan började.

Mina förväntningar är ganska låga det är så extremt svårt att knyta ihop säcken. Förväntar en del coola scener med önskesituationer men att helheten kommer att bli lidande. Flera utanför kärngruppen lär väl stryka med och säkert någon av de äldre tonåringarna.
Den enda jag hade blivit verkligt ledsen om hen dog är Steve (och nu när jag säger det högt så tror jag att detta är en möjlighet - I'm calling it) :(

Last edited:
Back