Nekromanti Straightforward Roleplaying

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag har alltid haft ett ambivalent förhållande till Basic Roleplaying. Det är egentligen väldigt intuitivt men ofta alldeles för tillkrånglat.
I plötslig inspiration skrev jag ner min egen heartbreaker av systemet, väldigt enkelt och avskalat. Inspirerat av Kutulu, Call of Cthulhu 7th och Hjältarnas Tid. Jag kallar det, lite på skoj, för Straightforward Roleplaying.

Läs det gärna och kom med input! Om reglerna, grammatiken, stavningen eller vad som helst.

Det är Creative Commons Attribution licens så öppet för alla att göra vad hen vill med.
 

Attachments

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Det ser fullt funktionellt ut. Jag reagerade lite på att Dodge i princip alltid är meningslöst. RP-genereringen är point buy, så enda chansen att någon får högre Dodge än attack är genom att medvetet nerfa sin RP.

Under skadeläkning beskrivs det också hur hög HP-förlust implicerar väldigt allvarliga skador, men det finns ingen regelteknisk följd av det annat än att det tar längre tid att återfå HP. Det är inte nödvändigtvis ett problem, men det kanske är värt att ändra till någon form av HP-system liknande V:tM med wound levels istället för poäng?

Jag skulle gärna ta bort Gender från rollformuläret. Det har ingen regelteknisk påverkan, och hör sådeles till Description (men stjäl en hel rad från denna).

Namnet är passande. Det är verkligen straight forward. Det ser ut som vilket som helst av flertalet småsystem jag hackat ihop själv. Och som sagt, jag tror det är fullt spelbart.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Björn Wärmedal;n273540 said:
Jag skulle gärna ta bort Gender från rollformuläret. Det har ingen regelteknisk påverkan, och hör sådeles till Description (men stjäl en hel rad från denna).
+1
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Ja, sant. Gender är helt onödigt. Vet inte varför jag satte dit det på formuläret faktiskt.

Dodge är lite knepigt ja.. Om man tar bort det, vad använder man då för att undvika faror utanför strid? Fallande flyglar eller liknande. Kanske ska ändra acrobatics till något bredare.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Björn Wärmedal;n273560 said:
Fight kanske kan täcka in även att ducka undan för faror?
Hmm, ja, kan funka! Ska klura på hur jag gör. Håller med om att Dodge känns helt överflödigt
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Det ser bra ut! Jag reagerade på att Opposed Rolls görs annorlunda än i många andra BRP-spel. Är det inte enklare med 'högst lyckat slag' istället för en subtraktion?

Sedan skulle jag önska att det fanns fler typer av stress, inte bara Hit Points. Valet av stress styr trots allt vilka typer av konflikter som får mest uppmärksamhet. Då behövs det å andra sidan ett mer generiskt konfliktsystem - som i princip inte behöver vara mer komplicerat än det du redan har - och det leder kanske för långt bort från din ursprungsidé.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
clarence redd;n273638 said:
Det ser bra ut! Jag reagerade på att Opposed Rolls görs annorlunda än i många andra BRP-spel. Är det inte enklare med 'högst lyckat slag' istället för en subtraktion?

Sedan skulle jag önska att det fanns fler typer av stress, inte bara Hit Points. Valet av stress styr trots allt vilka typer av konflikter som får mest uppmärksamhet. Då behövs det å andra sidan ett mer generiskt konfliktsystem - som i princip inte behöver vara mer komplicerat än det du redan har - och det leder kanske för långt bort från din ursprungsidé.
Tack för input!

Högst lyckat slag är bra, har funderat på det också, känns bara på något sätt mer logiskt att lägre är bättre.. Men subtraktion är ju segt också. Ska klura på det.

Funderade på att lägga in andra typer av stress som exempelvis Sanity eller Corruption. Känner dock att det är lätt att lägga till när man anpassar motorn till en genre. Den här versionen är bare bones.

Traits är också en sak man skulle vilja addera i en mer anpassad och utbroderad version.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Lemur;n273652 said:
Funderade på att lägga in andra typer av stress som exempelvis Sanity eller Corruption. Känner dock att det är lätt att lägga till när man anpassar motorn till en genre. Den här versionen är bare bones.
Jag förstår vad du menar. Barebones är bra. Men en generisk konfliktmotor hade varit trevligt.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Tusen tack för all feedback!
Jag har implementerat nästan allt ni föreslagit och det känns mycket mer genomarbetat redan så stort tack verkligen.

Här är en changelog:
1. Tog bort Gender från formuläret.
2. Fimpade Dodge och byggde in dess funktionalitet i Acrobatics.
3. Såg till att skador får tydligare nackdelar.
4. Opposed rolls avgörs av högsta slag under skill
5. Tog bort följande skills; Persuade och Linguistics
6. Skrev beskrivningar av alla skills

Inte särskilt nyskapande, men väldigt Straighforward
 

Attachments

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
clarence redd;n273863 said:
Trevligt. Har du något emot om jag postar nedladdningslänken på andra forum?
Nej, tvärtom, det är ju jättekul om du vill göra det! Tanken är att jag snart ska få upp nån slags hemsida för projektet. Kanske en github också
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Kul grej! Har själv alltid stört mig på att man ägnar massor med tid åt grundegenskaper, märkliga multiplikationer, etc., men sedan bara slår tärning mot sina färdigheter i alla fall. Dock har jag på senare år funderat allt mer på syftningen i färdigheter. Är en egentligen bra på att Smyga, eller är en bra på att Undvika upptäckt?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
entomophobiac;n274279 said:
Kul grej! Har själv alltid stört mig på att man ägnar massor med tid åt grundegenskaper, märkliga multiplikationer, etc., men sedan bara slår tärning mot sina färdigheter i alla fall. Dock har jag på senare år funderat allt mer på syftningen i färdigheter. Är en egentligen bra på att Smyga, eller är en bra på att Undvika upptäckt?

Precis!
Jag har försökt göra färdigheterna väldigt breda, exempelvis täcker Stealth både att smyga, att gömma sig samt saker som att smälta in i en folkmassa eller vad man kan tänkas hitta på.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Det här är RIKTIGT bra!! Tusen tack för detta! Det känns som en välbalanserad version av BRP. Har du testspelat det någon gång?

Jag hjälper gärna till med korrekturläsning ifall du vill?

Två saker jag såg snabbt:
"If both fail it’s makes for a status quo situation where nothing happens."
Borde vara "it makes for"

"Armor blocks damage according to it’s description."
Borde vara "its description"

Är det ok ifall jag hör av mig med mer (givet att jag hittar något)?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Tack damogn !
Ska uppdatera dokumentet utifrån dina kommentarer.

Eftersom projektet är open-source så är du mer än välkommen att hacka och uppdatera hur du vill. Du kan ladda hem det i odt (word) format här så kan du editera det enkelt:
https://github.com/straightforwardrp/straightforewardrpGit/tree/master/SRP Fantasy

Gör du en fet hack får du gärna höra av dig så kan jag publicera den på projektets github-sida, krediterat dig då naturligtvis.

I sanningens namn så har jag inte speltestat det alls faktiskt. Borde styra upp något via roll20 eller dylikt. Skulle du vara intresserad av att delta isf?
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Lemur;n339167 said:
Tack damogn !
Ska uppdatera dokumentet utifrån dina kommentarer.

Eftersom projektet är open-source så är du mer än välkommen att hacka och uppdatera hur du vill. Du kan ladda hem det i odt (word) format här så kan du editera det enkelt:
https://github.com/straightforwardrp/straightforewardrpGit/tree/master/SRP Fantasy

Gör du en fet hack får du gärna höra av dig så kan jag publicera den på projektets github-sida, krediterat dig då naturligtvis.

I sanningens namn så har jag inte speltestat det alls faktiskt. Borde styra upp något via roll20 eller dylikt. Skulle du vara intresserad av att delta isf?
Jag hittade texten på github-sidan! Mycket spännande, tack! Ska se ifall jag kan komma på något roligt tillbehör eller liknande, säger till när jag har något färdigt.

Oj, jag hade varit hedrad! Det låter superkul!
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Jäkligt elegant, måste jag säga! Nu har jag visserligen redan gjort ansträngningen att börja lära mig spelleda Hjältarnas Tid när det är fantasydags, men det är sjukt lockande att börja hacka det här systemet till diverse oneshots.
Jag gillar verkligen den 'snabba och smutsiga' hanteringen av färdighetsvärden på Specializations. Dels blir det så tydligt vad rollpersonen faktiskt är bra på, dels är det lätt att slänga in fler färdigheter där utan större risk för färdighetsinflation, om det nu skulle visa sig att man saknar färdigheten Grisodling or whatnot.
Mitt enda aber, vilket är ett jäkligt litet aber, är i stridsreglerna där jag ser att CoC 7:s Dodge/Fight Back-mekanik gjort intåg. Det är mest att det tappar lite taktisk funktion när man inte använder samma sorts motståndsslag som CoC, där risken för ett oavgjort resultat är större (och där Dodge då Trumfar anfallet, och anfallet trumfar Fight Back). Har man å andra sidan ett skyhögt värde i Acrobatics så är det ju dock så klart en annan femma.
 
Top