Nekromanti Straff för osanktionerad magi

jjjohan

Veteran
Joined
30 Jul 2012
Messages
55
Location
Här och där
Hej!

Jag spelleder just nu i Thalamur och i vårat Mundana är det bara sanktionerade magiker som får väva magi i landet. Man måste studera/ha studerat vid en akademi eller (om man bara reser i landet) beviljats tillstånd för att väva magi.

Man har en specialenhet inom Rakhori som bara ägnar sig åt att jaga just folk som utfört osanktionerad magi.
Har ni idéer om straff för denna typ av förbrytelse?

Olika straffsatser beroende på:
-aspekt?
-antal filament?
-vem magikern är?
-fler idéer?
Eller råder total nolltollerans med dödsstraff på ALL osanktionerad magi?

Någon som anser att detta är en helt puckad lag som inte alls stämmer överens med den thalaskiska filosofin och politiken?

Alla synpunkter är mycket välkomna :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,570
Cool ide :gremsmile:

Min första tanke var att om magikern är väldigt ond eller väldigt svag eller bröt lagen väldigt offentligt så bara avrättas de på plats. Men om organisationen tror att de kan ha nytta av dem så får de ett join or die erbjudande. Det här bygger dock på att deras medlemmar för det mesta är magiker, lite som The Cowled Wizards i Forgotten realms: http://en.wikipedia.org/wiki/Cowled_Wizards
 

jjjohan

Veteran
Joined
30 Jul 2012
Messages
55
Location
Här och där
Sant! Bra tanke. The Cowled Wizards är faktiskt en av inspirationskällorna. Har även en idé om att man kanske låtit installera någon form av ataxatropiska kongelat(?) i vissa viktiga städer som t.ex An-Thalamur, för att tillåta Rakhori att teleportera sig inom räckvidden.
 

Buscha

Veteran
Joined
28 Mar 2011
Messages
30
jjjohan said:
Permanent olära? :gremtongue:
"Olära" är en effekt som gör att offret får en färdighet sänkt till noll (i 1 min?). Om man väljer att göra den permanent, kan man tex sänka offrets FV i, låt säga besvärjelse till noll, permanent. Plötsligt kan han inte kasta besvärjelser längre.
 

jjjohan

Veteran
Joined
30 Jul 2012
Messages
55
Location
Här och där
Gör man effekten permanent i vävandet är det väl inte orimligt att anta att det är en del av hjärnan som begränsas eller "låses bort"?
 

Buscha

Veteran
Joined
28 Mar 2011
Messages
30
Robban said:
Kan man lära om nåt man har fått olärt?
Det framkommer faktiskt inte i beskrivningen. antar att det är något man får bestämma i spelgruppen. Jag har än så länge inte varit i en situation där vi har använt den så vi har inte gått djupare in på det.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,050
Location
Sthlm
Min första tanke är att det är magikerna i det den här akademin som har satt straffsatserna och att de är mossiga akademiker med för mycket tid att skiva extremt detaljerade straff.

Typ alstring av 2 filament biotropi - ingen effekt vävd: Den osanktionerade magikerns vänstra knäskål krossas, vidare skall denne böta ett tionde till Thalamurs statskassa och ett tionde till Akademin. Vidare skall den osanktionerade magikern arbeta som kopiator på Akademins bibliotek i tre dagar, om denne är läs och skrvikunning annars i stallet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,570
Permanent olära låter ok om det inte används mot spelarna. Men om det används mot spelarna? Det låter som den tråkigaste saken som skulle kunna hända. Bara mörda dem då och låt dem göra en ny karaktär istället. Att ta ifrån spelarna den roliga saken med deras karaktärer? Det låter inte ett dugg kul. Det kommer nog också leda till självmord så att man får rulla upp en ny karaktär väldigt, VÄLDIGT snabbt. Det är inte ens out of character, klart att en trollkarl som förlorar sin magi skulle överväga självmord.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Kanske provisorisk (tillsvidare) olära, kombinerat med dagsböter och/eller straffarbete. Tills dess du återbetalat staten kan du inte väva magi längre.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,570
Telephalsion said:
Kanske provisorisk (tillsvidare) olära, kombinerat med dagsböter och/eller straffarbete. Tills dess du återbetalat staten kan du inte väva magi längre.
Verkligen? Du tänker i ett fantasy rpg där en spelare är en magiker, någon som kan förändra verkligheten med sin vilja, ge någon dagsböter.

Jag inser att alla inte går på coolhets faktorn lika mycket som jag och att folk vill ha någon psuedo vetenskaplig förklaring till varför magi fungerar. Men dagsböter? Att ta magi coh bygga upp vardaglig och super mundan byrokrati runt det låter fruktansvärt tråkigt.

Det är coolt om magi är begränsat eftersom då kan det teleportera in magiker i svarta kåpor och slåss till döden i magiska dueller med spelar magikerna. Det är coolt eftersom man kan ha straff som att de suger ut din själ och torterar den för evigt om de fångar dig. Det är coolt för att det är mäns lagar som försöker begränsa individer med förmågan att påtvinga verkligheten sin vilja.

Dagsböter? Straffarbete? Betala 5000 spänn och plocka skräp är någonting man tvingar folk att göra efter en rattfylla, inte efter att de lekt med gudomliga krafter.

Hur ska man ens spela ut det? Varför skulle någon vilja spela ut det?

EDIT: Så jag läste min post och tyckte den möjligtvis var lite för antagonistisk i sin ton. Jag står dock för innehållet i den, att göra magi till någonting tråkigt och vardagligt är det värsta man kan göra med magi i fantasy.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Du har en poäng, men i ett land som Thalamur är magi vardagsmat, iallafall för medborgare. Dock skulle man kunna tänka sig lite mer episka straff baserat på vad magikern försökte göra.

En provisorisk olära skulle, i mitt huvud, låsa färdigheten som påverkas tills dess att effekten upphör. Dagsböter låter lite fattigt, men ponera att dagsböter är grundstraffet för olovligt vävande. Sen beroende på aspekt och effekt får förövaren utföra en av ataten bestämt samhällstjänst.

För rent destruktiva eller vedervärdiga magiska illdåd, som att syssla med demoner eller att skada medborgare med sin magi skulle troligen straffet bli hårdare, kanske fängelsestraff på en liten alcatraz-ö utan för anä-thalamur där RP måste arbeta som skrivare, eller tvingas ge en del av sin kropp för magiska experiment. Eller varför inte hela.

Om RP försöker animera vandöda utan statens tillåtelse så låses RP's färdigheter i Alkemi och besvärjelse enligt statens riktlinjer för magiskt missbruk. Eftersom olovligt reanimering klassas som grovt magiskt missbruk får RP som straff att hans ätt fråntas en monetär summa motsvarande RP's årslön för tre år, samt att RP's kropp och själ delges magikraterna för experimentering och forskning under ett halv år.

Kanske.

Även om tanken på thalamur som så ärkebyråkratiskt att man får dagsböter och låst magi tills man fyllt i rätt blankett och skickat in det till rätt kontor är så bisarrt att det snudd på blir hemskt. Spelare kan hantera drakar och monster, men byråkrati och kösystem? Huvva!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,570
Även om tanken på thalamur som så ärkebyråkratiskt att man får dagsböter och låst magi tills man fyllt i rätt blankett och skickat in det till rätt kontor är så bisarrt att det snudd på blir hemskt. Spelare kan hantera drakar och monster, men byråkrati och kösystem? Huvva!
Jag får bilden av Sauruman som sätter sig ner med räkningarna och suckar tungt i huvudet... :gremlaugh:


Jag gillar fortfarande inte låsning elelr fråntagandet av egenskapar. Det bara suger, ta inte ifrån folk vad som är hela poängen med deras karaktärstyp. Det är som att ta ifrån krigarna möjligheten att vara med i strider.

Alkatraz/Azkaban ön låter kul eftersom flykt scenarion brukar vara roliga. Att kapa bitar av folk är också badass. Kapa trollkarlens händer så att resten av gruppen måste mata honom och hjälpa honom gå på toaletten :gremlaugh: Han är fortfarande precis lika bra med sin magi som tidigare men han klarar inte vardags syslor längre. Eller brännmärk folk i ansiktet, det är alltid en klassiker.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Det står såklart alla fritt att spela och spelleda hur de än önskar, följande är bara saker som är min uppfattning om hur mundana ser ut och hur jag tolkat reglerna.

EON verkar sträva efter att hålla världen på en relativt jordnära nivå. Man hämtar inspiration från lite olika perioder i historien, men just straffsatser verkar härstamma från innan 1800-talet. Oftast är då t.ex fängelser bara förvaringsplatser där man håller en brottsling tills dess att straffet utdöms, vilket inte brukar dröja mer än en vecka. Straffen i sig är i regel corporeala eller ekonomiska, dvs kroppslig skada eller ekonomisk skada är det som gäller.

Med det sagt skulle jag nog vara försiktig med att använda olära som straffmetod. En magikers främsta inkomst kommer från just magin, om man tar bort den tar man effektivt bort magikerns förmåga att t.ex straffas ekonomiskt. Det är krångligt att använda dagsböter och liknande mot en person som inte har inkomst. Dessutom varar en provisorisk besvärjelse bara tills dess att den magiker som kastat den provisoriska besvärjelsen kastar besvärjelsen igen. Således måste man ha en ny magiker som kastar olära varje gång, och då får man fråga sig - hur många magiker i Thalamur kan just effekten olära, jämfört med hur många man behöver straffa.

Kroppsliga straff fungerar dock fortfarande. Hugg av någon händerna eller skär ut tungan, och den magikern är sedan hänvisad till att väva alla besvärjelser dolt, vilket är svårare. Man har då effektivt vingklippt magikerns förmåga, men inte till sådan grad att man hindrat honom från att t.ex producera kongelat eller i övrigt tjänstgöra med enklare effekter.

Vill man inte permanent skada en medborgare, vilket det kan finnas fog för att inte vilja då de kan vara en stor resurs för samhället, så kan man straffa dem på andra sätt. Magiska föremål är ett sätt att göra det på. Med flera olika aktiveringsvillkor kan man ganska enkelt göra så att en levande magiker aldrig någonsin kan kasta magi. T.ex kan man låsa dem i ett bronshalsband med en simpel skadebesvärjelse (blixt, smärta, eller någon annan variation) och ha aktiveringsvillkoret "om bäraren alstrar magi." Om detta görs portionera det ut en 1 magnitud magi, som orsakar smärta, och därmed misslyckas vilken besvärjelse som helst (vissa spelgrupper har husregler som anger en svårighet i stället för att automatiskt misslyckas, jag har inte tagit dem i beaktande).

Andra straff kan vara tränade Vrakylaker (finns i monsterboken), en slags parasit som biter sig fast vid nackroten under stor smärta och som sedan kan kontrollera kroppen som den vill. Ponera då att den är instruerad och tränad att helt enkelt avbryta magikern om denne försöker kasta magi genom att ta kontroll över kroppen och slänga runt den.

... dessutom kan man som spelledare ha ovanligt roligt om den nu skulle vara så att just rollpersonerna har fått extraordinärt intelligenta vrakylaker implanterade, som kan tänka sig låta sig mutas ibland mot säg... Att rollpersonen lovar att göra vrakylaken en tjänst. Placera rollpersonen som har en vrakylak i en hemskt svår positition, och låt vrakylaken börja tala telepatiskt och inleda med "... jag kan hjälpa dig komma ur den här situationen, jag kan låta bli att hindra dig från att kasta magi. För ett pris."

Jag finner att det oftast är bättre att använda handfasta fysiska anledningar till att en rollperson inte kan göra saker, än abstrakta anledningar till att saker inte fungerar.
 

jjjohan

Veteran
Joined
30 Jul 2012
Messages
55
Location
Här och där
Vrakylak-idén är nice då den är ett väldigt roligt/kreativt sätt att använda det redan existerande, officiella, materialet. Halsbandet är också bra.

Tycker just permanent olära för den absolut värsta av förbrytarna klingar rätt fint det med. Någon form av magisk "elektrisk stol" som halv-lobotomerar fram effekten? Men det känns som ett straff som kommer i sista hand, och det kan tänkas att kroppen och själen ges till forskning efteråt.

Också ett sjukt kul koncept med det överanalyserade, tokavancerade straffsystemet med krossad vänster knäskål, kapade händer, brännmärkningar etc. Känns väldigt lore-friendly med tanke på det superbyråkratiska samhället. Kan tänkas att det är ett system för de ringaste av överträdelser. Bot skulle kunna kombineras med dessa. Anser dock att dagsböter i sig självt blir alldeles för snällt straff i ett land som håller ordning genom rädsla för hemlig polis och oproportionerliga straffsatser.

[En kombination av dessa kanske?]

[Annars idén:]

Det jag slits mellan är ändå att faktiskt låta det finnas ett magikerfängelse för osanktionerade magiker. Thalamur är ju faktiskt ett av de få länder i Mundana som tillämpar fängelsetid som straff. Vissa medborgare som brutit mot lagen kanske erbjuds att undervisas (kontrolleras) istället, eller har valet att ta emot en vrakylak och i annat fall fängelse under en period. För de grövsta av brott, samt för alla överträdelser utförda av folket eller utlänningar blir det fängelset på livstid. Ensam i en mörk cell tills man ruttnar bort. (Medborgar-cellerna är dock inredda med bekvämare bädd, skrivbord och kanske tillgång till ett fönster och ett litet bibliotek.)
Dock vilar en areaeffekt av olära över området, så att ingen kan använda sig av magi så länge de är innom räckvidden.
 

jjjohan

Veteran
Joined
30 Jul 2012
Messages
55
Location
Här och där
Alternativt om man sätter på fångarna bronskragar som tillämpar smärta vid försök att besvärja. Tror nog att jag gillar den idén bättre. Bra poäng med att låta det finnas fysiska begränsningar hellre än abstrakta.
 
Top