Nekromanti Strömmar och navigering

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
två små frågor:

1. Om man misslyckas med sitt navigerings slag så hamnar man inte där man ville hamna, innebär detta att man vill färdas norrut, misslyckas med navigerings slag och kommer ännu längre norrut än man ville, dvs en kass navigatör kan få skeppet att färdas snabbare. Eller hur fungerar det igentligen.

2. Hur påverkar strömmar positionen och den färdade sträckan, om trömmen kommer rakt framifrån eller bakifrån så lägger man till respektive drar ifrån strömmen hastighet, men om strömmen kommer från sidan måste man då kompensera kursen för att inte hamna snett och då färdas ca.30% kortare

en liten uppdatering av programmet kommer med här också.
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
1. Om man misslyckas med sitt navigerings slag så hamnar man inte där man ville hamna, innebär detta att man vill färdas norrut, misslyckas med navigerings slag och kommer ännu längre norrut än man ville, dvs en kass navigatör kan få skeppet att färdas snabbare. Eller hur fungerar det igentligen.

Kanske inte snabbare, men längre. Och om man färdas längre borde det rimligen ta mer tid.

2. Hur påverkar strömmar positionen och den färdade sträckan, om trömmen kommer rakt framifrån eller bakifrån så lägger man till respektive drar ifrån strömmen hastighet, men om strömmen kommer från sidan måste man då kompensera kursen för att inte hamna snett och då färdas ca.30% kortare

Om strömmen kommer från sidan så måste man givetvis kompensera för den. Sträckan påverkas inte ifall du inte har avdrift, vilken i så fall skulle bero på att du inte kompenserat tillräckligt. Men har du avdrift så blir sträckan snarare längre. Om du girar upp emot strömmen så sänks givetvis hastigheten också, även om du inte svänger upp direkt mot den. Ifall du vill kan jag lägga upp formler för avdrift och deviation.
 

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
Kanske inte snabbare, men längre. Och om man färdas längre borde det rimligen ta mer tid.

Det var ungefär vad jag trodde följdfråga blir då: Hur skall man hantera det.

2. Har du formler för avdrif och deviation vore det skitbra.
Det som är intressant är hur man påverkas av de 8 riktningar som strömmen kan färdas i.

Tackar på förhand
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Det var ungefär vad jag trodde följdfråga blir då: Hur skall man hantera det.

Hur man skall hantera att man navigerat fel? Tja förutom att man får vända tillbaks... Jag vet inte riktigt hu du skall implementera det...


Har du formler för avdrif och deviation vore det skitbra.

Formeln är alltså till för att konvertera BK (bäringskurs=bäringen mot målet) till KK (kompasskurs). BK+D+A=KK
Blir KK mer än 360 är det ju bara att dra av, just 360 grader. På västkusten behöver man knappt räkna med deviationen, den är inte mer än någon grad, sen påverkar även båten på kompassen. Jag har i och för sig inte deviationstabeller för Mundana - finns de med i S&P? Hur som helst, i formeln ovan är D=deviaion och A=avdrift. Exempel:
Du har bäring 90 grader mot en fyr - alltså har du fyren rakt österut. Eftersom du är på västkusten och därtill i en liten plastbåt så kan vi negligera deviationen, men just eftersom du sitter i en så liten båt så blir avdriften värre. Du räknar kanske med en 15 graders avdrift och räknar helt enkelt ut din kompasskurs genom att lägga ihop 90+0+15=105 grader, öst-syd-östlig riktning.


Det som är intressant är hur man påverkas av de 8 riktningar som strömmen kan färdas i.

Jaha du. Att beräkna avdrift är ett svårt kapitel eftersom både båtens konstruktion och last och därtill vädrets makter spelar in. Jag kan inte så mycket om hydrodynamik, så jag gör väl som alla andra och går efter erfarenhet. Problemet är väl just det att ditt program lär få svårt att beräkna det... Men jag kan kolla till imorgon om det står något om det i skeppskonstruktionskapitlet i kurslitteraturen till skepparexamen, eller om det finns något om avdrift i någon annan bok och vattentryck i någon dykfysikbok.
 

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
Man kanske inte måste ta i från tårna så att det blir rätt på mm, men en generell formel vore bra, jag antar att det inte är så enkelt att man kan använda pytagoras sats eller...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Man kanske inte måste ta i från tårna så att det blir rätt på mm, men en generell formel vore bra"

Under förutsättning att min minst femton år gamla trigonometri stämmer, antag att båtens nominella fart är s1 knop i bäring v1, och att strömmen ger en avdrift med s2 knop i bäring v2.

Då blir båtens sammanlagda fart s3:

s3 = sqrt( (s2 sin(v2-v1) ^ 2 + (s2 cos(v2-v1) + s1 ) ^ 2)

och den sammanlagda bäringen v3 borde bli:

v3 = arctan (s2 sin(v2-v1) / (s2 cos(v2-v1) + s1))

Det är den här sista biten som jag är osäker på, och det känns som att den borde gå att förenkla ett par meter.
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Ett intressant program - och välbehövligt :gremcool:

Dock kunde jag inte undgå att märka att du har gjort det tyvärr ganska vanliga felet hos VB-programmerare, du har glömt att byta namnet på rutan! Inte för att detär något fel i sig - det känns bara lite irriterande för en sådan perfektionist som mig... :gremgrin:
 

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
Hehe jo, jag är inte riktigt klar ännu, har inte orkat lägga ner energi på annat än vad som var intressant, var tvungen att slänga ihop programmet så det fungerar ganska snabbt
 
Top