Re: Strömlinjeformat är inte så bra
Men du, "sensationellt" kändes som ett jättekonstigt ord för att beskriva icke strömlinjeformade spel, eller?
Yeah, jag var trött och förklarade det dåligt. Jag använde "sensationalism" först om Mutants fyndplatta,
för länge sedan (bläddra förbi den ...?ser sådant)) . Där tycker jag termen fungerar bra. Plattan finns ju där som en sorts happening som avbryter de konsekventa reglernas rutin för att väcka uppståndelse, och samma sak skulle man kunna säga om de förslag som postats på forumet som handlat om att använda jättekonstiga regler för magi; såsom att plocka olikfärgade stenar ur en påse och liknande.
När man flyttar över det till exemplet om "hoppa" resp. "klättra" fungerar det inte lika bra, men jag litade på att "sens" i "sensationellt" skulle räcka för att man skulle förstå att det här handlade om regler som ingav någon
känsla och att huvudmålet inte handlade om att reglerna skulle vara
praktiska att använda.
Nå, inte ens då funkar det när man pratar om detaljism och inkonsekvens för
rollspelsvärldens skull; såsom att låta gifter ge skada på andra sätt än våldattacker, låta olika färdigheter ha olika grundkostnader, och att låta STO köpas på annnat sätt än övriga grundegenskaper.
Man har alltså en triangel framför sig där hörnen borde heta något i stil med konsekvens, sensationalism och ... öh, detaljism. Det tänkte jag skriva i min förra tråd, men av någon anledning lät jag bli. Jag tror att jag inte fick ihop det, att jag började tycka att även konsekventa regler kunde vara detaljrika, samt att "detaljism" hade för dålig klang.
Jag vet inte, det känns som om jag är en fungerande modell på spåret, men jag måste få klura mer.