Nekromanti Storytelling - med tärningar, check this out! :)

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
OT, OT, OT

Kan inte låta bli att säga att det är en urrolig titel på en tråd på ett rollspelsforum- "shit,snubbar och snubbor- jag har upptäckt värsta grejen, man berättar en berättelse, och typ slår tärningar, och eh, vad hette det... eh, rollformulär! Det här måste vi pröva någon gång!!"
Mycket skoj :gremsmile:

Och hoppas att du, Eagle inte tar illa upp av min trådkap- ville bara dela med mig av mitt morgonskratt på jobbet :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Eagle said:
Fantastisk idé för att öva upp sin kreativtet! Man slår tärningar som istället för prickar innehåller olika föremål och verb. Sedan skapar man en sammanhängande historia utifrån tärningsresultatet.

http://www.storycubes.com/products/rorys-story-cubes-actions/

Vad tror ni om detta?

/Eagle
Awesome. Me like! =)
Sådana borde jag skaffa mig, jag som gillar allsortens planlöst samberättande - även om nu mer "planlagt" (innehållande riktlinjer) samberättande fungerar bättre. Det där är ju ypperligt för "pick up n play". Eller så kan man för den delen skapa en schysst spelstruktur utefter de där tärningarna.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,486
Location
Helsingborg
WHFRG 3 har massor av olika tärningar som man kan använda sig av för att tolka slaget, som misfortune die, skill die, stance die etc. Har dock inte spelat det spelet tillräckligt för att komma in i det och kunna förklara handlingen. Det är för mycket på sidan om rent mekanikmässigt för att det ska bli flytande att trycka in beskrivningar också.

Jag kommer annars å tänka på Once Upon a Time när jag ser detta.

/Han som kom ett system för dessa tärningar där ju bättre man är, desto färre tärningar behöver man slå vilket gör att det blir lättare att beskriva lättare handlingar
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Han said:
/Han som kom ett system för dessa tärningar där ju bättre man är, desto färre tärningar behöver man slå vilket gör att det blir lättare att beskriva lättare handlingar
Åh, me like. =) Det låter som ett bra system tycker jag.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Jo jag har warhammer fantasy rpg så jag vet vad du menar. Det är intressant. Men det jag gillade med just dessa tärningar från Rory storytelling var att man kan använda dem tillsammans med barnen när man ska öva upp deras kreativa förmåga.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Eagle said:
Men det jag gillade med just dessa tärningar från Rory storytelling var att man kan använda dem tillsammans med barnen när man ska öva upp deras kreativa förmåga.
Jo, det där fick mig också att tänka. Jag känner mig rätt sugen att köpa ett set, utifall att jag får en högstadietjänst i framtiden. Just Actions-settet borde man kunna använda rätt bra för att öva tempus. Tack för att du delade med dig!
 
Top