Story now på tre

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vi har spelat klart vår långa Burning Wheel kampanj och siktar nu på att köra ett par kortare spel, gärna med lite Story Now fokus. Men inte nödvändigtvis. Men vad är kul på tre? Och vad är kul kort, typ ett till tre pass?

Jag tänker kanske:
Svart av kval. Ett spel jag älskar och kan väl, och ingen SL vilket är en liten bonus
Panty Explosion, kanske vore något?
Dogs in the vineyard, har aldrig fått det att bli bra, men vill gärna!
Durance, gör sig nog bättre på fler än tre...
While the world ends, vore också kul att prova.
Trollbabe vore fett
Finns säkert mycket annat... Också sugenb på att typ köra Runequest starter set, men det är ju en helt annan grej...

Har du några tips, och vad skulle du köra i samma läge?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Det sjätte inseglet är byggt för exakt tre spelare. Nerver av stål är också perfa på tre. Kanske lite mer åt Right to Dream om man vill vara petig, men jag tror att du kommer att gilla det. Polaris är ju också en klassiker som sägs vara bättre på tre än på fyra.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Det sjätte inseglet är byggt för exakt tre spelare. Nerver av stål är också perfa på tre. Kanske lite mer åt Right to Dream om man vill vara petig, men jag tror att du kommer att gilla det. Polaris är ju också en klassiker som sägs vara bättre på tre än på fyra.
Nerver av stål har jag ju, och det är ospelat, bra tips. Polaris trodde jag man var tvungen att vara fyra på. Coolt!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Nerver av stål har jag ju, och det är ospelat, bra tips. Polaris trodde jag man var tvungen att vara fyra på. Coolt!
I spelet står det väl att man ska vara fyra, men jag har förstått det som att det funkar bättre på tre, där en spelare är båda månarna. Har inte provat det själv, dock.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Polaris går bra på tre, då får en spelare köra båda månarna.

WtWE är kanon på tre också, särskilt hacket A State of Mind som väl är specialskrivet för tre?

Generellt gillar jag spel som ger hyfsat mycket input när en "bara" är tre. Så inte Svart av kval, vit av lust, Psychodrame, Dream Askew eller annan väldigt "fri" strukturerad friform. De kan absolut bli awesome men jag föredrar att vara fyra för att få schysst dynamik.

The Coyotes of Chicago och The Shadows of the Trees är bra på tre och är hyfsat snabbspelade!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Polaris går bra på tre, då får en spelare köra båda månarna.

WtWE är kanon på tre också, särskilt hacket A State of Mind som väl är specialskrivet för tre?

Generellt gillar jag spel som ger hyfsat mycket input när en "bara" är tre. Så inte Svart av kval, vit av lust, Psychodrame, Dream Askew eller annan väldigt "fri" strukturerad friform. De kan absolut bli awesome men jag föredrar att vara fyra för att få schysst dynamik.

The Coyotes of Chicago och The Shadows of the Trees är bra på tre och är hyfsat snabbspelade!
Hittar inget när jag googlar The Coyotes of Chicago och The Shadows of the Trees...?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Haft svinkul med Lovecraftesque och Dialect med tre personer. Perfekta en-kvälls-spel.
Dialect är långt, dock. Det tog oss en bit över sex timmar att spela igenom det. Tror att Ron körde det på tre speltillfällen. Så bra som kortkampanj, men lite risky att planera att köra klart det på en kväll. Men det går kanske snabbare på tre. I vilket fall som helst är det ett asbra spel.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,320
Dialect är långt, dock. Det tog oss en bit över sex timmar att spela igenom det. Tror att Ron körde det på tre speltillfällen. Så bra som kortkampanj, men lite risky att planera att köra klart det på en kväll. Men det går kanske snabbare på tre. I vilket fall som helst är det ett asbra spel.
Oj, jag tror det tog oss ungefär tre och en halv timme att spela igenom det. Jag blev förvånad hur fort tiden gick. Men det är nog som du säger att det kanske beror på antalet spelare.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
...och appropå det, Polaris är ett kampanjspel, funkar kass som enkvällars. På tre spelare tog det oss kanske sex spelmöten för den första riddaren att komma i mål och typ två till innan alla var klara. Det mår i mina ögon bra av ett återhållsamt tempo och sociala konflikter i Kvarlevorna är mycket mer givande än misstags-slakt ute i snön. Mycket handlar om att bygga värld och relationer under spel, så vänta med att ge er ut i mörkret tills det verkligen är dags för någon form av upplösning.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,320
Ja skillnaden är kanske att Dialect "ska" gå att spela på tre till fyra timmar enligt baksidestexten, och Polaris är gjort för kampanj.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Håller med om Polaris, bra på tre men inte på 1-3 spelmöten.

MVGU funkar bra på 3 och ett spelmöte, men det är bäst på 4. Har du versionen med tidsresereglerna "A State of Mind" så funkar den varianten bättre på 3 och det blir alla-mot-alla i stället för lagspel som i grundreglerna.

Kanske Witch Quest? På tre deltagare har ni en SL, en häxa och en katt, minsta spelgruppen som det funkar för. Ett äventyrsuppslag bjuder jag på: "Häxan vill ha pannkakor men äggen är slut."
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
For the Drama-spelen är klockrena för enkvällare. Kanske till och med hinner med två. Mina favoriter är For my Companions, Doing the Job, For the Promised Land och This Horrible Goose. Den sistnämnda är helt fantastisk om man tar den på allvar. Originalet For the Queen är också skitbra, men det måste man köpa.

forthedrama.com
 
Top