Nekromanti [Story Now!] Intro: Hybris, idioti och örfilar...

Basic

Veteran
Joined
3 Dec 2011
Messages
5
Location
Avesta/Norberg
Jag kanske är ute och cyklar nu, men jag tolkar storry now som ett verktyg att komplettera de traditionella sättet att spela på. Jag personligen använder det som en möjlighet för rpna att skapa sina egna intriger och som en möjlighet för dem att leva ut sin karaktär och deras drömmar och livsmål.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Basic said:
Jag kanske är ute och cyklar nu, men jag tolkar storry now som ett verktyg att komplettera de traditionella sättet att spela på. Jag personligen använder det som en möjlighet för rpna att skapa sina egna intriger och som en möjlighet för dem att leva ut sin karaktär och deras drömmar och livsmål.
Jag propagerade länge för vad jag kallar "hybridspel", en mix av story now och klassiskt äventyrande. Jag spelade både av UA-kampanjen till Mutant och konfluxlampanjen delvis på det sättet.
Det var kul och funkade ofta bra, men var stundvis problematiskt - när det blev motsättning mellan vad en spelare/RP ville och att "följa äventyret". Spelare upplevde det som oklart hur mycket frihet de hade att lämna äventyrets bana. Själva grejen med Story Now är ju att det inte finns något äventyr.
Bäst funkade det när vi körde hela spelmöten i ena eller andra stilen. Då visste alla vad som gällde under det spelmötet.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,050
Location
Umeå
Ja det är inte riktigt vad Story Now innebär, det finns en rätt väsentlig skillnad mellan definitionen så som agenda, som mål, och den du använder, som verktyg. Jag kommer komma in på detta framöver bara jag får möjlighet att sticka tillbaka huvudet hit någon längre tid.

I väntan på det, kolla in Del 1, den tar upp en liten liten bit av vad detta mål innebär: Del 1 - Tematiskt Ompf!
 
Top