Hellboy - Songs of Futures Past
En vid det här laget halvt avsomnad kampanj med min spelgrupp i Hudiksvall. Har parallella handlingar, där en handlar om hur de Glömda Gudarna, en hoper prehistoriska gudar som ägde jorden innan människans historieskrivning började, är på väg att vakna igen - samtidigt som en tokig naziforskare vid namn Doktor Sturm håller på och bygger dels en armé (såklart) men också en maskin som manifesterar utopier ur människans undermedvetna - samtidigt som BPRD upptäcker att det hela tiden funnits en skuggorganisation som är dess motsats, nämligen ODESSA.
Call of Cthulhu - Tatters of the King
Köpäventyr om två vintrar där Hastur riskerar att manifestera sig på jorden genom olika avatarer. Riktigt charmigt för att vara köpäventyr, kanske det bästa jag läst. Just nu handlar det om ett antal kamrater som tillsammans undersöker diverse mystiska omständigheter kring en man som sitter på mentalsjukhus, efter att ha blivit ombedda att undersöka varför familjen motsätter sig hans frisläppande...
Gestalt
En superhjältekampanj inspirerad av Doom Patrol, Watchmen och The Authority. 1976 dök de första supervarelserna upp, och eftersom de verkade personifiera olika koncept så gavs de namnet Gestalter. De var dock för få för att göra särdeles mycket skillnad i samhället, och de flesta är idag döda, galna, inspärrade eller bara nergångna. Nu är det 1987 och det kommer snart en ny våg...
(meta: Krafter i den här världen kommer sig av att det mänskliga kollektiva undermedvetna spiller över i vår verklighet; Gestalter är det i rätt bokstavlig mening)
Det börjar med att Doktor Null, en av de kvarvarande Gestalterna, som jobbar med NASA, befinner sig ombord på rymdplattformen Galatea när den krashar ner mot jordytan. Doktor Null dör inte, utan hans essens överförs till de krashande vrakdelarna. I samband med detta utlöses också den Andra Gestaltvågen. Vrakdelarna krashar lite varstans över världen, och skapar kaos och förödelse där de landar, eftersom de är splittrade och förvirrade och omedvetna (doktorns sinne är splittrat och chockat). Rollpersonernas stad kommer att drabbas av en av krasherna. Fast det är något mystiskt med krashsiten, och folk börjar försvinna om nätterna... Doktor Null var teknopat, kan det ha något att göra med att bilar och annat elektroniskt börjar krångla?
Hela den kampanjdelen kommer att kulminera i att någon får tag på alla delar av Doktor Null och sätter ihop dem, och RP kommer sannolikt att få dyka in i hans sinne för att försöka väcka honom igen eller åtminstone "survey the damage". Det kommer att bli en surrealistisk resa där man i slutänden får se doktorns Gestalt som en separat, sovande varelse inne i hans huvud - en mäktig syn, och en första ledtråd till vartifrån krafterna egentligen kommer...