Nekromanti Storspoiler Frölunda/hisingen spoiler alla andra

Joined
5 May 2006
Messages
17
Location
Göteborg
Ja Kropotkin och co här slutar ni att läsa omedelbart, ok?
Vidare är jag ledsen för det väldigt dåliga ämnesradsvalet, men det kan inte hjälpas, det viktiga är att spiolervarningarna kommer fram resten fick inte plats.
Topic är då: Hur kan jag motivera mina spelare i detta specifika fall?
Sekundärtopic: Andra förslag på setting och utmaningar.

I framtiden ämnar jag skicka ner min spelgrupp i underjorden med anledning av att de behöver en plats som är ordentligt högmagisk för psykotropi för att utföra en ritual som måste genomföras.

Givetvis kommer resan dit att kantas av problem och allmänt intressanta äventyr, jag vill inte att det bara skall resultera i gammalt vanligt grottkrypande.
Därför kom jag på den eminenta iden att kasta in en stad av andar/spöken där.
Och vad vore då inte trevligare än staden Jelem precis innan striden mellan Hegor och...hon den där som heter något på A.
Här finns en klart intressant grej att spela, nämligen att RP måste upptäcka Hegors föräderi innan allt går åt pipan.
Det kan bli ett intressant och roligt äventyr tror jag.
Men, varför skall då RP göra detta?
Vad skall jag ge dem för incitament?
Hittils har jag två förslag:
1.När Hegor inte behöver bekämpas gör hon sig av med solsvärdet och lägger det på ett väldigt oåtkomligt ställe, där RP då sedan kan hitta det...
Fördelar:
Det ger uppslag till många, många fortsatta äventyr.
Det är enkelt.
Nackdelar:
Det är överepiskt och jag kommer om de finner svärdet vara tvungen att matcha motståndet på en otroligt hög nivå, detta BEHÖVER inte vara en nackdel, men jag tror nog att jag måste behandla det som en sådan.
Det kan vara svårt att motivera RP då de bara får reda på vad belöningen är i slutet.
Det kommer gå emot de officiella modulerna då dessa angera att svärdet försvinner ifrån Mundana.
2.Groundhog day (så hette väl filmen?) alltså en dag upprepar sig om och om igen tills de lyckas med en given sak (avslöja Hegor) och de kan inte lämna staden förän detta är löst.
Fördelar: Enkelt, ganska logiskt och lite såndär spöklik "logik".
De dras direkt in och inser att de måste lösa problemet
Nackdelar: kan bli tråkigt att spela samma sak om och om igen.
Ingen egentlig belöning till RP.
Ingen utväg om de inte klarar det, då är vi fast...

Någon som har någon mer ide om hur det kan genomföras?
Eller en ide om hur man kan modifiera mina tänkta scenarier för att bli av med nackdelarna?
 

Everoth

Veteran
Joined
2 Sep 2006
Messages
18
Location
Örebro
Re: belöna RP(storspoiler gruppen Hisingen/Frölunda)

Varför inte göra det intesant och lägga in en stad som rollpersonerna känner igen, Camard, Talon eller någon annan stad, Kanske rollpersonerna träffar någon dom känner igen, tex döda föräldrar, syskon, tidigare rollpersoner som dött eller något sådan som skulle kunna skapa ganska underliga situationer. Belöningen kan ju vara att rollpersonerna får träfa döda föräldrar igen och säga dom där orden som dom inte han säga till personen när den levde, En känslosam upplevelse för den levande, eller att när dom har utfört ritualen så vissar det sig att den drar tillsig en mäktig vandöd/demon som dom måste besegra och om dom lyckas så får dom dens magiska svärd, som kan du kan göra mäktigt men inte för mäktigt.

hoppas jag har hjälpt till med några idéer
 
Joined
5 May 2006
Messages
17
Location
Göteborg
Re: belöna RP(storspoiler gruppen Hisingen/Frölunda)

Den första iden är bra, egentligen.
Men jag tvekar på att det finns döda som skulle göra det intressant.
För att ett sådant möte skall bli kul, måste det ju finnas något som spelaren har en koppling till och inte bara är en outnyttjad del i bakgrundsbeskrvningen.
Jag tror inte jag har material till något sådant.
Enbart en RP har dött hittils och den var allmänt illa omtyckt.
En har kass relation till sin släkt, en har ingen död släkt och en är för ung för att ha sett så mycket död.
Ytterliggare en har iofs en käresta som jag skulle kunna ta livet av under ett tidigare äventyr.
Om jag lyckas göra det med stil och involvera spelaren i relationen kan det bli mycket effektfullt.
Skall försöka få till det.
Men nackdelen är väl då, vilken utmaning skall finnas i staden?
Jag vill att det skall bli lite klurigheter också.

Inget sånt vid ritualen, den delen är redan helt avklarad!

Visst hjälper du till med ider, den är mycket bra om jag lyckas involvera spelaren innan jag kastar in detta, borde gå, jag skall helt klart försöka.
 

Everoth

Veteran
Joined
2 Sep 2006
Messages
18
Location
Örebro
Re: belöna RP(storspoiler gruppen Hisingen/Frölunda)

Väggen in har rasat igen och dom måste hitta en ny väg ut

På vägn tillbaka kommer dom till en stor grota där ett evigt slag utspelas, fortsättningen på deras väg upp är på andra sidan
och om dom försöker korsa slagfältet blir dom naturligtvis anfalna av båda sidorna, eftersom båda sidorna tror att do jobbar för den andra sidan
och som måste lista ut hur dom ska ta sig över (tänk på att slaget aldrig slutar eftersom andar som dör "återupplivas" igen när ena sidan vunnit och slaget börjar om)

Lite lam idé jag vet :gremtongue:

eller att dom går villse och hittar en annan väg upp, tror dom, i själva verket råkar dom gå genom en spricka i tiden och reser framot eller bakot i tiden kanske
till och med ända tillbaka till stadden jelem precis före striden mellan Hegor och Ashael den rena (tror att hon hette så ungefär), och att dom spelar en avgörande
roll i vad som händer! och att som belöning får dom en magisk artefakt, mycket guld eller bara en plats i historie böckerna (dom få som finns från den tiden), inget tydligt utan något dunkelt så att ingen kan dra slutsatsen att det verkligen var dom.

Kanske lite över episkt... :gremsuck:
 
Joined
5 May 2006
Messages
17
Location
Göteborg
Re: belöna RP(storspoiler gruppen Hisingen/Frölunda)

Den första iden är lite lam, ja.
Pga att man inte får någon intressant koppling, då blir det BARA en utmaning.
I min första scenario så får man ju en liten intressant historietillbakablick och det blir häftigt på så sätt.
I din förra iden får man ju chansen att träffa döda vänner och det är också trevligt.
Ett slag, måhända viktigt historiskt, blir nog är jag rädd bara ett slag och därmed lite tråkigt.

Den andra iden går fetbort då jag absolut inte vill ha en tidsresa, bara ett möte med dunkla, grådassiga andar utan möjlighet att faktiskt påverka något.

Så jag måste tyvärr dissa båda dessa idér (men den första kommer ev. att nyttjas).
 

Everoth

Veteran
Joined
2 Sep 2006
Messages
18
Location
Örebro
Re: belöna RP(storspoiler gruppen Hisingen/Frölunda)

Håller med om att båda var hyfsat dåliga, om det ska vara ett slag ska det vara mellan två levande arméer, men fältslag är alltid roliga tycker jag specielt om man låter spelarna vara generalerna då dom kan göra bort sig helt. :gremtongue:

och andra idén tog jag från ett äventyr som jag var spelare i och där vi åkte framåt i tiden, var hufsat kul, innehöll alla aspekter av ondska ( Vampyrer, Licher och vandöda arméer), belöningarna var bla att våran magiker fick lite unika efekter, våra krigare fick bättre vapen och vår lönmördare fick inte ett skit(han ville inte ha något)

Det är att rekomendera att spela i framtiden(nåra hundra år) för då kan du hitta på vad som hellst och förstöra hur många länder, städer och kontinenter du vill, när du hittar på ett episkt äventyr...
 
Joined
5 May 2006
Messages
17
Location
Göteborg
Re: belöna RP(storspoiler gruppen Hisingen/Frölunda)

Fältslag har också redan varit en del av kampanjen och då mellan två levande armer.

Saken är att detta skall bara vara ett litet biäventyr i hela den stora handlingen, bara en av de mängder av faror de möter när de stiger ned i underjorden.
Därför skall epiken vara på relativt låg nivå.
Kampanjen är hittils ganska oepisk, men det kommer att arta sig, du skulle bara veta vad ritualens syfte kommer att vara.

Belöningar kan vara:
Få träffa döda vänner
En häftig magisk artefakt (solsvärdet ligger hett till, men då skall det till många ytterliggare strapatser).
Att helt enkelt få komma därifrån.

Möjliga utmaningar är:
Finna Hegor som förrädare.
Något med ett fältslag (troligen inte)

Möjliga setings är:
Jelem, där är de två senare belöningarna aktuella.
En mer nära miljö där den första belöningen är aktuell, denna seting saknar utmaning.

Alltså, ge mig fler förslag till belöningar, utmaningar och setings så skall vi nog kunna pussla ihop något jättefint.
 

Everoth

Veteran
Joined
2 Sep 2006
Messages
18
Location
Örebro
Re: belöna RP(storspoiler gruppen Hisingen/Frölunda)

Om jag ska kunna ge förslag på belöningar vill jag veta ungefär vad som ska göras och i vilket syfte, tex räda ett kungarike, hindra den onda lichen från att släpa lös sin vandöda armé mot världen eller liknande
 
Joined
5 May 2006
Messages
17
Location
Göteborg
Re: belöna RP(storspoiler gruppen Hisingen/Frölunda)

Alltså...de skall in i en historisk miljö (förslagsvis Jelem) och utföra något (förslagsvis avtäcka Hegor som förädare) och sedan få något...
Detta något behöver inte vara något spelmässigt, utan kan vara något annat information, få träffa en gammal vän eller liknande. Allt allt allt uppskattas.
Gärna att man kan få ett antal belöningar beroende på hur "bra" man agerar.
 

Everoth

Veteran
Joined
2 Sep 2006
Messages
18
Location
Örebro
Re: belöna RP(storspoiler gruppen Hisingen/Frölunda)

det står ju faktiskt(tror jag) i L&H att det finns fasta saker i underjorden som man kan ta med sig därifrån, så dom kan ju hitta lite vad som helst, plus att det har gjorts otaliga expeditioner till underjorden(mestadels nekromantikers eller sådant), dom kan ju hitta ett läger från en sådan expedition med lite magiska skrifter, magiska föremål, skrifter om underjorden, eller att om du kör den där idén om Hegor så om rollpersonerna ställer sig på A´s sida så finns det en expedition med en nekromantiker och hans tjänare, levande och döda, som hjälper Hegor mot rollpersonerna och då blir det ju lite läskigare när rollpersonerna inte vet vilka som är levande och kan anfalla dom och vilka som är andar och relativt ofarliga(dom flesta andar agrar nog inte på en om man inte gör något mot dom).
 
Joined
5 May 2006
Messages
17
Location
Göteborg
Re: belöna RP(storspoiler gruppen Hisingen/Frölunda)

Lite andra prylar kommer att finnas i lite andra samanhang, det kommer att bli en hel del olika äventyr i underjorden.
Men det blir nog lite svårt att motviera anknytningen av ett sådant till en stad befolkad av andar, eller?
 

Everoth

Veteran
Joined
2 Sep 2006
Messages
18
Location
Örebro
Re: belöna RP(storspoiler gruppen Hisingen/Frölunda)

Aja, jag har inga mer idéer för tillfälet men jag önskar dig lycka till med äventyret :gremtongue:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: belöna RP(storspoiler gruppen Hisingen/Frölund

Till att börja med borde du kanske spoilermärka den här tråden lite allmänt, med tanke på att den innehåller en hel del hämtat ur L&H samt hemlighetsdelen i V&N... för nu kommer ännu mer!

Nu får du ursäkta besserwissertilltaget, men möttes inte Ashael och Hegor för sin slutstrid ute på stäpperna (där monoliten nu ligger), en ganska bra bit från Jelem och ett ganska bra tag efter förräderiet, som skedde ett tag innan solsvärdet hittades? Eller har jag missat det någonstans? (sen kan det ju vara så att du med flit väljer att ändra på historien, och då ska jag inte lägga mig i här).

Om du nu vill ta fasta på det här men ändå har idén kvar, kan du låta hela staden upplösas efter att Hegor avslöjats och ger sig iväg, vartefter de får se slutstriden, där Ashael, Hegor och x antal kvadratkilometer av slätten slutligen förgörs av Semal, och sedan låta solsvärdet ligga kvar eller flyttas någonstans (kanske ser de det flyga iväg och landa på en ny plats, eller ser det inspärrat i Monoliten), fast bara om kampanjen blir episk nog för att ge svärdet anledning att återfinnas igen.

Vad gäller incitament; enorma demonhärar hotar riket, medan viktiga personer dör och de magiska försvaren slås igenom, som om fienden visste deras funktion och svagheter... sen är det ju bara att antyda, tills de finner att Hegor ber till Semal eller så, varpå de precis kan hindra honom och Lågornas råd att överlämna all kunskap om Radh och dess försvar, samt en besvärlse de skapat för att låta mörkret krossa Jelems oförstörbara portar, varpå de blir hjältar, eller så...

Beroende på vilken bild du vill ge av deras uppdrag i efterhand kan du ju låta allt lösas upp och ersättas med senare scener; hur Radh-Kamras försvar krossas av mörkrets trupper tack vare Hegor och hans magiker, hur tusentals flyktingar dräps utanför Jelems murar, hur - när mörkret nästan är över - Radh erövras och förgörs, och hur slutligen Radh-Kamras härar återtar sitt land från de herrelösa demon- och avfällingsarméerna, finner Solsvärdet i deras citadell, och hur Ashael på dess befalning förföljer och förgör Hegor (se det jag skrivit ovan). Hm, det här är kanske något jag borde pröva på själv...

Vad gäller en mer "modern" stad, som ni talat om, kan du ju alltid ge dem något att göra genom att låta staden vara skapad utifrån de dödas sinnen, men av en av människors leverne (eller vad du nu vill) intresserad demon. Denna har ju självklart ingen lust att låta sina fångar smita, så när man försöker lämna staden råkar man alltid vilse, och finner sig sedan plötsligt vid stadens torg. Detta oavsett vart och hur man går. Det enda sättet att få stopp på det här och befria andarna är att konfrontera demonen, och antingen övertala den att sluta, döda den, eller (om man är lite feg) att bara låta gruppen gå, mot valfri betalning. Ska de få en belöning är det ju fullt möjligt att demonen har en liten samling med intressanta föremål den skaffat sig någonstans (har tyvärr inte så bra koll på förekomsten av fysiska föremål, förutom sådant som utforskare släpat med sig), eller så kanske någon av de döda har det? Alternativt kanske de när staden försvinner upptäcker att "under" den låg ett gammalt expeditionsläger, innehållande resterna av deras skrifter och utrustning.

Så, då har jag babblat på tillräckligt, hoppas det kommer till användning.
 
Joined
5 May 2006
Messages
17
Location
Göteborg
Re: belöna RP(storspoiler gruppen Hisingen/Frölund

Nu är den spiolermärkt för alla, tyvärr fick jag inte plats med ämnet då.

Jo du har nog rätt i att det var så det gick till.
Detta ser jag som en nackdel men ingen grav.
Jag vill helst inte ändra i det officiella materialet, men jag kan tänka mig att göra det om det så krävs.
Men det borde väl inte vara allt för svårt att böja min historia lite för att få det att passa in, får ta mig en titt på det igen under kvällen. Jag är inte så van vid Mundana än, detta är den första EON-kampanj jag spelleder och den andra jag spelar i hela mitt liv.

Det som jag tänkte först var ju att det skall bli någon form av strid mellan A och H, dock med annan utgång än i verkligheten.
A vinner här totalt och bestämmer sig för att bära iväg med solsvärdet någonstans, men detta förutsätter att jag vill ha en superepisk kampanj och jag är osäker, därför ser jag gärna att incitamentet ligger någon annanstans.
Givetvis skall denna strid inte påverka någonting, utan är bara en fantasiskapelse av A:s ande, utan skall bara kunna ge ledtrådar till vart svärdet finns, inget skall kunna påverkas.

Jo jo, det där med demonhärar är jag med på.
Men varför skall RP faktiskt hjälpa till? Varför skall de inte bara konstatera att detta är inte på riktigt, vi sticker?
Jag kan ju låta dessa demohärar hålla dem fågna och sedan låta dem ta upp denna lilla quest som förströelse och det sedan slutar med att de finner solsvärdet.
Rp skall ha goda kunskaper om underjorden när de beger sig dit, de kommer heller inte vara ensamma utan ha med sig några som känner till ganska bra vad det handlar om.
Så de kommer nog inte tro att detta är på riktigt.
Men visst, att låta dem vara fångade på detta vis är ok, men då får det bli lite ad hoc hur de kommer till staden.

Angående att spela upp scener ställer jag mig tveksam.
Jag funderar på att spinna vidare på detta spår och introducera Rp bit för bit.
Detta kan bli intressant då spelarna besitter ingen eller liten kunskap om just dessa historiska skeden och det de känner till skall jag ändra på. :gremsmile: (mörkret som sådant är de bekanta med så det kommer att genomgå en smärre reformation)
Därför blir det lite trist om jag ger dom för mycket vid deras första möte med historien, jag vill bara egga dem lite, ge dem en liten del.

Och till den moderna staden då.
Ju mer jag tänker på det desto mer sugen på att vandra denna väg blir jag, jag fick ett par goda tips förut och du kommer här med ett gäng till...blir det för mycket om de hittar två olika spökstäder?
Att man går vilse i staden är ju skitbra, så fort man rör sig utan för en viss given gräns så leder alla vägar tillbaka till torget, man kommer inte därifrån, det kommer jag med stor säkerhet att köra med oavsett om det blir en historisk eller nutida plats, mycket bra det är ett roligt sätt att låsa fast Rp på.
Spontant är jag dock emot tanken på en demon, av tre anledningar.
1.Jag vet inte hur de fungerar i Mundana, i Dod som jag spelat mest var de bara stora slaktarmonster jag har fått intrycket att de skall vara mer subitla här, positivt men jag saknar info om deras natur.
2.Spelarna har uttryckt att de inte önskar ha med demoner, även om de inte lyckats prestera varför så är deras önskan min lag.
3.Jag tänker mig snarare att staden är resultatet av en speciell individs tankar och önskningar.
Denna vill få något uppfyllt iaf i fantasin för att kunna vila.
Må detta vara A eller en nära till Rp men en demon skulle sabba detta.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: belöna RP(storspoiler gruppen Hisingen/Frölund

Vad du vill ha fram och hur det ska se ut är helt upp till dig; jag förklarade bara hur jag ser på saken. Vad gäller demonerna så är de på andeplanet... vad säger att demonerna inte är verkliga, kanske ditdragna av den massiva koncentrationen av psykotropi? (kan ju även drygas ut med lite av alla vandöda som tydligen bor där). Vet de tillräckligt för att luska ut det blir det nog anledning nog till att försöka finna den ansvariga "stadsskaparen" och få denna att avsluta sin "dröm". Det där med scenerna var bara ifall du skulle känna för att övergå helt till canonhistorien.

Om du då och då väver in olika städer och byar som uppstår och försvinner med lagom ojämna mellanrum eftersom de är skapade av för svaga andar lär två som faktiskt håller dem kvar inte verka för utstickande.

Vad gäller demoner summeras väl runt 85 % av det som finns att hitta i kapliten om magi och schamanism i regelbokden och i frammaningskapitlet i M&M. Jag själv är väldigt influerad av ett av Ymirs inlägg gällande saken, även om det kanske är lite långt. Är du intresserad kan du ju leta under de ämnen du tycker är relevanta. Dina spelare behöver aldrig få veta att det är en demon; behåller han sin mänskliga form kan han för dem lika gärna vara en mäktig ande, och kan ersättas med en sådan om du vill. Ville bara få in något lite originellt.

3.Jag tänker mig snarare att staden är resultatet av en speciell individs tankar och önskningar.
Denna vill få något uppfyllt iaf i fantasin för att kunna vila.
Må detta vara A eller en nära till Rp men en demon skulle sabba detta.
Nu är jag nog väldigt influerad av Ymirs inlägg, men jag kan inte hålla med dig i detta. Varför skulle inte demonen kunna samla ihop en massa själar från Camard och tvinga dem att återskapa staden åt honom att göra vad han nu vill göra i? Kan inte se var en demon skulle vara mindre anpassad än en själ till att göra detta (speciellt som själen lär vara svag) med den syn på demoner som jag har.
 
Joined
5 May 2006
Messages
17
Location
Göteborg
Re: belöna RP(storspoiler gruppen Hisingen/Frölund

Ja men nu har jag det nästan klart för mig då.
Detta är vad det lutar åt:
Rp lallar omkring i underjorden tillsammans med sina alvkompisar och söker efter något schysst ställe att smälla av ritualen på.
De blir då attackerade av någon form utav monster (Riktiga demoner som lockats ditt av A:s fantasi) de blir räddade av underligga soldater (Jelems försvarare, en del av A:s fantasi).
Det finns då en i gruppen som är speciellt knuten till psykotropin, jag informerar hennes spelare om att dessa är psykotropiska varleser men INTE demonerna.
De tas då in i staden och utfrågas, eftersom det är A:s fantasi kommer det att kretsa runt henne och de får direkt kontakt med denna, hon är den enda i staden som faktiskt är en tänkande entitet på riktigt (men ändå inte).
Rp kan nu inte lämna staden pga att den anfalls av demonhorder, vad bör då göras?
Det kommer att finnas två sätt att lösa problemet på, övertyga A om att hon fantiserar att hon är död, inget här spelar någon roll, hon tänker då ihop att hon segrar.
Alternativ två blir helt enkelt att avslöja H som förädare så att slutstriden kan stå på stört.
Jag kommer att hinta lite om solsvärdet, men inget som ger något om inte Rp aktivt tar upp en lång och jobbig jakt på det, gör de det så tycker jag att de kan få det.

Vidare kommer jag att försöka slänga in ett äventyr tidigare som ev. (vill inte ha något direkt förutbestämt) resulterar i att en RP:s älskade dör, denna kommer de så fall att möta men inte med en hel stad i bakfickan.

Vi har då:
Setting: Jemel.
Incitament: Komma där ifrån levande.
Utmaning: Slåss mot ett gäng demoner och övertyga A eller förvissa henne om H:s planer.
Jag kommer också att låta RP tro att det finns en tidspress, så är inte fallet om staden faller och A dör kommer allt bara att återupprepas och RP får en ny chans, syftet kommer dock bli att RP skall klara det på första försöket.
Nog kan de kanske straffas för sitt misslyckande med en "extrastrid" med någon av demonerna.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: belöna RP(storspoiler gruppen Hisingen/Frölund

Låter bra. Tror att jag ska ta inspiration från den här tråden och göra något av det själv lite senare, även om jag då kanske koncentrerar mig på mina egna idéer :gremwink:

Tack för inspriationen i alla fall :gremsmile:
 
Top