Nekromanti Storslagenhet och litenhet.

hyperdrive

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
193
Location
Uppsala
Hur behåller man balansen i ett stort rymdäventyr där avstånden mellan stjärnorna är ofattbart, mängden människor oöverskådligt och antalet beboliga planeter fler än jag kan räkna på höger hand? Jag har extremt svårt att skriva trovärdiga berättelser och fastnar alltid i fällan där kvalitét tävlar med kvantitet.

Ta det magiska templet till exempel. Det ska innehålla signifikanta hemligheter som har stor betydelse för en hel galax. Hur ser sådana hemligheter ut och vad är sannoliketen att åtminstone 100000 äventyrare (0.001% av befolkningen) just nu vanhelgar dess heliga murar.

Tricket jag brukar använda mig av är att låta rollpersonerna bekanta sig med det vardaliga först. Det lokala värdshuset. Glädjen i ett varmt mål mat. Hur mycket ett vänligt ord till en fattig bonde kan betyda. Och så vidare. Att som i vissa filmer börja med att spränga bort en hel planet tar liksom udden av inlevelsen.

Hur ser era sci-fi intriger ut? Kan ni dela med er av lite krönikor?
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Man kan ju alltid göra så att RP snubblar över en liten del av den där stora, mörka hemligheten och sedan dras in i det mer och mer. Det känns lite krystat om hemligheten som kastar om världsordningen ligger och väntar i ett gammalt tempel.

Generellt försöker jag hålla en vettig bakgrundsplott där saker och ting har mening, även om spelarna inte märker det. Sedan fisktankar man järnet och utvecklar det som verkar intressant.

Öh... svarade jag på ditt inlägg nu eller svamlade jag bara iväg?
 
Top