Nekromanti Storskalig strid

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Inspirerad av Genesis system Plutonen håller jag på att knpåa ihop en modifierad variant för storskaliga strider.

Systemets inriktning är att ge rp som är befäl mer kött på benen vid storskaliga strider. Målet är att de även ska kunna delta i striderna och kunna påverka dem.

Det jag har rent tagit från Plutonen är systemet med måluppsättning. dvs det tar x antal handlingar för att uppfylla ett mål. Målen avgör också hur mycket skräp det kan flyga åt spelarnas/truppernas håll.

Det jag funderar på att dra en re kopia på är hur man får extra handligar genom att vara modig, normal eller feg.

Utöver detta vill jag lägga in följande delar ör mer djup och taktik.

Styrka
Baseras på en 1-5 skala där 5 är bäst. 3 innebär att enheten som ska utföra uppdraget inte har några fuluster utan kan ställa upp med fullt manskap.

Nivå på utrustningen
Baseras på en 1-5 skala där 5 är bäst. 3 är standard beväpning/utrustning för soldaterna. då systemet komer placeras i en avart av mutants värld är 5 energivapen och energirustningar, medan 1 är flintlåspistoler och läder.

Stridsvana
Baseras på en truppens stridsvana/5 (stridsvana är en färdighet). för varje uppnått 5 får det 1 på denna mod.

Miljö
Miljö kan påverka både possetivt och negativt. därför kan denna mod ge +-1-5 beroende på hur omgivningarna ser ut.

För att räkna ut den totala svårigheten för utsatt mål tar man mål-(stridsvana+styrka+utrustning+-miljö)

ex
Major Dufva har under ett anfall mot älgamården upptäckt en skara rubbitar som håller på att förflytta sig från sina ställningar över öppet fält.
Han vill skicka en pluton om 12 man till ett dike i rubbitarnas väg för att tillintetgöra dem.

Målets svårighet blir vad SL gör det till. Jag skulle nog sätta 16 på detta då de måste röra sig så att de kan utsättas för direkt fientlig eld och inta en ganska utsatt position.

Soldaterna är normal utrustade och har 15 i stridsvana. Dock är de lite underbemannade för att med säkerhet kunna vinna mot rubbitarna så 2 i styrka.

miljön är starkt till deras fördel så de kan tillgodoräknas sig +4 så länge de håller sin position.

detta ger oss 16 - (3+3+2+4)

Totala svårigheten blir då 4. dvs varje stridskunda (ca 20sekunder) kommer truppen bli utsatt för 4T10. För varje dubeltt, trippel, fyrtal osv kommer en ur truppen ta lika mycket kp skada.

det är lite rörit just nu men det är grundiden
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Storskalig strid uppdatering

Inspirerad av Genesis system Plutonen håller jag på att knåpa ihop en modifierad variant för storskaliga strider.

Systemets inriktning är att ge rp som är befäl mer kött på benen vid storskaliga strider. Målet är att de även ska kunna delta i striderna och kunna påverka dem.

Det jag har rent tagit från Plutonen är systemet med att sätta upp mål. dvs det tar x antal handlingar för att uppfylla ett mål.

Målen kan vara en riktlinje på hur mycket skräp det kan flyga åt spelarnas/truppernas håll. I slutändan avgörs det av svårigheten på målet.

Det jag funderar på att dra en ren kopia på är hur man får extra handlingar genom att vara modig, normal eller feg.

Utöver detta vill jag lägga in följande delar för mer djup och taktik.

Styrka 1 – 5
3 är att man har 100 % antal folk för att uppnå ett mål inom den utsatta tiden. Ökar man manskapet höjs även siffran.
Tex: Att inta en bro behövs det 2 plutoner (24man) till. Skulle befälhavaren skicka 36man skulle det bli 150 % av hur mycket folk som krävs alltså höjs styrkan till 5.
1: 50%
2: 75%
3: 100%
4: 125%
5: 150%

Vapen 1 – 5
Vilken beväpning har truppen som skickas ut mot målet.
1: Primitiva handvapen
2: Flintlås
3: .45S
4: Fornvapen
5: Energivapen

Rustning 1 – 5
Vilken rustning har truppen som skickas ut mot målet
1: Ingen
2: Primitiva rustningar (läder och dyl)
3: Blandrustning
4: Fornrustning
5: Energirustning

Stridsvana Fv/5
Hur pass stridsvan är truppen som skickas mot målet

Miljö 1 – 5
Är miljön gynnsam eller ogynnsam för truppen.

Talanger

Befäl
För varje 2 poäng i talangen Befäl får truppen –1 på svårighet Truppen kan bara använda 1 Befäl


Taktik
För varje 2 poäng i talangen Taktik får truppen –1 på svårighet. Truppen kan bara använda 1taktiker


Mål 1 - ?
För varje nivå i mål krävs det 3 handlingsrundor (60 sek) att genomföra. Mål och Svårighet är skilda men kan vara beroende av varandra. Ett mål kan innehålla flera delmål som krävs för att slutgiltiga målet ska uåånås

För att räkna ut den totala svårigheten för utsatt mål tar man

Svårighet - (Stridsvana + Styrka + Vapen + Rustning + Befäl + Taktiker +- Miljö)

ex
Major Dufva har under ett anfall mot älgamården upptäckt en skara rubbitar som håller på att förflytta sig från sina ställningar över öppet fält.
Han vill skicka en pluton om 12 man till ett dike i rubbitarnas väg för att tillintetgöra dem.

Målets svårighet blir vad SL gör det till. Jag skulle nog sätta 16 på detta då de måste röra sig så att de kan utsättas för direkt fientlig eld och inta en ganska utsatt position.

Soldaterna är normal utrustade och har 15 i stridsvana. Dock är de lite underbemannade för att med säkerhet kunna vinna mot rubbitarna så 2 i styrka.

miljön är starkt till deras fördel så de kan tillgodoräknas sig +4 så länge de håller sin position.

detta ger oss 16 - (3+3+2+4)

Totala svårigheten blir då 4. dvs varje stridsrunda (ca 20sekunder) kommer truppen bli utsatt för 4T10.

Svårighet 1- 40
1: Leverera order längs en säker rutt bakom linjerna
20: Standard
40: Självmordsuppdrag

Räkna ut skada
Svårighet antal T10. För varje dubblet, trippel, fyrtal osv tar en slumpad person en skada.
Skadan räknas ut genom att slå en turtärning på en tabell för att se vilket vapen som träffade. Skadan räknas sen ut med differensen på de T10 som slogs.
Ex: Skarprättare skada 30. två 4or på T10 ger 30 * 4 i skada
0 på T10 räknas som obegränsad och ger 2 nya T10 att slå. 0 räknas bort.
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Storskalig strid Uppdatering 2

Inspirerad av Genesis system Plutonen håller jag på att knåpa ihop en modifierad variant för storskaliga strider.

Söker feedback på systemet då de börjar ta sin slutgiltiga form.


Systemets inriktning är att ge rp som är befäl mer kött på benen vid storskaliga strider. Målet är att de även ska kunna delta i striderna och kunna påverka dem.

Det jag har rent tagit från Plutonen är systemet med att sätta upp mål. dvs det tar x antal handlingar för att uppfylla ett mål.

Målen kan vara en riktlinje på hur mycket skräp det kan flyga åt spelarnas/truppernas håll. I slutändan avgörs det av svårigheten på målet.

Det jag funderar på att dra en ren kopia på är hur man får extra handlingar genom att vara modig, normal eller feg.

Utöver detta vill jag lägga in följande delar för mer djup och taktik.

Styrka 1 – 5
3 är att man har 100 % antal folk för att uppnå ett mål inom den utsatta tiden. Ökar man manskapet höjs även siffran.
Tex: Att inta en bro behövs det 2 plutoner (24man) till. Skulle befälhavaren skicka 36man skulle det bli 150 % av hur mycket folk som krävs alltså höjs styrkan till 5.
1: 50%
2: 75%
3: 100%
4: 125%
5: 150%

Vapen 1 – 5
Vilken beväpning har truppen som skickas ut mot målet. Räknas med då det är relevant.
1: Primitiva handvapen
2: Flintlås
3: .45S
4: Fornvapen
5: Energivapen

Rustning 1 – 5
Vilken rustning har truppen som skickas ut mot målet
1: Ingen
2: Primitiva rustningar (läder och dyl)
3: Blandrustning
4: Fornrustning
5: Energirustning

Miljö 1 – 5
Är miljön gynnsam eller ogynnsam för truppen.

Talanger

Befäl
För varje 2 poäng i talangen Befäl får truppen –1 på svårighet Truppen kan bara använda 1 Befäl. Påverkar endast grupperingen befälet är i.


Strateg
För varje 2 poäng i talangen Strateg får truppen –1 på svårighet. Truppen kan bara använda 1 Strateg. Påverkar hela armen som följer strategin. Strategin dras upp innan några mål har börjat att utföras. Dvs före slaget.

Färdigheter

Stridsvana Fv/5
Hur pass stridsvan är truppen som skickas mot målet
Taktik små grupper Fv/5
Får möjligheten att använda en annan taktik än den som har föreslagits av huvudkommandot. Ger även Fv/5 extra i beräkning av svårighet.

Uppdrag
Ett uppdrag består av flera delmål. Varje mål har en angiven nivå. Tiden för att uppfylla en (1) nivå är 3 handlingsrundor (60sekunder). Varje handlingsrunda är 20 sekunder.
Några exempel på tid och mål
Klippa forcera ett taggtrådshinder Nivå 1-3 beroende på utförande


Mål 1 - ?
Mål och Svårighet är skilda men kan vara beroende av varandra.
Vissa mål går inte att uppfylla utan att speciell kunskap tillämpas eller specifik utrustning.
Tex pansarbekämpning och p-skott.


Svårighet
För att räkna ut den totala svårigheten för utsatt mål tar man

Svårighet - (Stridsvana + (taktik små grupper) + Styrka + (Vapen) + Rustning + Befäl + Strateg + - Miljö)

ex
Major Dufva har under ett anfall mot älgamården upptäckt en skara på 40 rubbitar som håller på att förflytta sig från sina ställningar över öppet fält.
Han vill skicka en pluton om 12 man till ett dike i rubbitarnas väg för att tillintetgöra dem.

Målets grundsvårighet är 30 dvs lite över standard. Truppen storlek är ganska liten för att möte motståndet effektivt (2), har normal stridsvana (2), standard beväpning för pyriska armen (3+3), Plutonen är ledd av en Sergean (Befäl 1) och följer en övergripande strategi (3).
Miljön är till stor fördel för soldaterna (4)

Detta ger oss en ny svårighet på 30-19=11

Rubbitarnas svårighet bestäms på samma sätt. Dvs vilka faktorer spelar med och emot dem.

Totala svårigheten blir då 4. dvs varje stridsrunda (ca 20sekunder) kommer truppen bli utsatt för 4T10.

Svårighet 1- 50
Grundsvårigheten anges av SL. RP får möjligheten att försöka sänka den genm bra förberedelser. Med hur mycket är upp till SL. Bra ideer ska belönas. Svårighet kan också ändras när Rp når fram till ettdelmål och väljer att tillmpa en bra strategi. Vid användade av speciella färdigheter, ex kasta, rullas kasta som vanligt. Detta är dock mer undantag än regel.
Tex: Använda granater för att röja ut skyttegravar.

1: Leverera order längs en säker rutt bakom linjerna
25: Standard
50: Självmordsuppdrag

Räkna ut skada
Svårighet antal T6. För varje dubblet, trippel, fyrtal osv tar en slumpad person en skada.
Skadan räknas ut genom att slå en turtärning på en tabell för att se vilket vapen som träffade. Skadan räknas sen ut med differensen på de T6 som slogs. Var träffen tar slumpas fram. Rustning kan skydda mot skadan som i vanliga fall.
Ex: Skarprättare skada 30. två 4or på T6 ger 30 * 8 i skada

Rps roll

Rp kan välja två roller på slagfältet. Antingen är de själva huvudkommando och planerar upp den huvudsakliga strategin för slaget eller tar de själva del i slaget då de följer med vissa enheter.

Rp kan även göra en hybrid av detta ifall det finns tid och möjlighet.

Rp har inte lika mycket handlingsfrihet under slagen som normalt. detta är för att i de 20 sekunderna, som varje stridshandling är, är det inbakat rörelse, skott, skydd, order.

Rp bör dock markera ifall de använt någon speciell färdighet under slaget som avviker från de rent militära tex första hjälpen.
 
Top