Nekromanti Stormens vandrare

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Så vitt jag vet har det inte skapats nån tråd om den nya romanen ännu (mer än recensionen av Yassilus, som ingen har kommenterat!?)

Så nu startar jag en tråd. Vad tycker eon-spelare om Dan Hörnings senaste verk, är det nån som ens hunnit läsa den (jag fick boken igår och mer eller mindre sträckläste hela dagen i brist på andra sysslor)?

Själv tyckte jag boken var helt okej, fick en del inspiration till min kampanj och några av karaktärerna kommer dyka upp där likaså (men det var bestämt redan sen jag läste Svärdsspel) - Manuari har redan dykt upp ett par gånger, herr Ivian och herr Ilric kommer figurera, liksom kung Sachsar Vidsynte av Soldarn. Mycket möjligt att fler karaktärer dyker upp, en rollperson har vissa kontakter inom Allvetarnas brödraskap i min kampanj.
Håller inte med om allt som Dan skriver, mitt Mörker kommer inte se exakt likadant ut, men ur inspirationssynpunkt var det en intressant roman. Boken gav även några timmars trevlig läsning, och jag blev överraskad av händelseförloppet flera gånger.
Ser fram emot uppföljarna, vill ju gärna veta vad som hände med Manuari och Thorbak, vilka alverna i öknen var och vart Nekkma Andeblidare tog vägen.

//Boboliwsy
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Så, hur ser Dan Hörnings mörker ut då? Blir det apokalypsens fyra ryttare, sju miljoner demoner och ärkeonda gudalord?

För det är ganska avgörande för om jag över huvud taget orkar slänga ett getöga på den.

-Hjalle, lall.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Personligen gillar jag Stormens vandrare mycket. Den följer flera karaktärer runtom Mundana och man kan ana hur "apokalypsen" (eller vad man vill kalla det) sakta kryper närmare.

Med tanke på priset så tycker jag att alla Eoniter borde köpa den då den ger gott om uppslag. Jag menar, vem vill inte ha med en beskrivning på Kraggfolkets parningsritualer och liknande.

Men för att svara på frågan Hjalle så blir det inga demonhål i himlen eller liknande.
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Det är inte helt utan demoner och ärkeondska, det är ju i linje med neogames Mörker, inte Ymirs.
Men jag tycker ändå det är en läsvärd bok, om inte annat så kan man få lite inspiration (även om man inte spelar en Mörkret-kampanj). Och för 39:- (på adlibris) känns det inte direkt som man blir rånad om man köper boken.

//Boboliwsy
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Synpunkter

Boken inhandlades idag, och lästes också. Besvikelsen är stor, även om jag inte är allt för förvånad.

I stora partier är boken mycket förvirrande och hafsig, och det skrapas lite halvtamt på ytan, en helt fel yta också. Mörkret är kort sagt identiskt med L&H, men inte i en något intelligentare tolkning som i Drakar, utan bokstavligt och tyvärr dötrist. Jag blir inspirerad av de kanske, tre första kapitlena, därefter otroligt avtänd. Handlingen är inte direkt tydlig, men lyckas vara krystad ändå.

Den innehåller också en del missar och fel. Mehtras-Renk-Drezin är en ruin, inte något fortfarande existerande drezinfäste. Det är och förblir omöjligt för kraggbarbarer att vara sin egen hövdings son. Andra smådetaljer hakade jag mig upp på medan jag läste, även om de antagligen är för skitsamma för att jag ska komma ihåg dem nu.

Samtliga huvudpersoner känns ointressanta, utom Riddar Ilric, som också står för det enda bra i boken.

Några enskilda saker som sög var: Tzilas död, hans mammas död och de flesta andras död. Tempot (plupp+plupp+plupp+plupp+plupp+plupp+plöpp+bipbip=slut), gestaltningen av drakarna, det faktum att Asharien och Consaber återigen fick stå för det goda (ja, jag kan förstå att Pelk mfl tycker det, men tirakerna och cirefalier?), och det som jag redan nämnt.

Jag kan inte rekommendera någon att köpa Stormens vandrare, tyvärr, för om den så är gratis är det rätt bortslösad tid att läsa den.

-Hjalle, hoppas att han har kvittot kvar.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Kudos, compañero. [ANT]

Jag har nu bestämt mig för att spara mina surt förvärvade och egentligen icke-existerande pengar och min dyrbara fritid till vettigare utgifter och handlingar än att inhandla nämnda bok och läsa den.

Tack.

- Danne, som är föga förvånad.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Synpunkter

Mm...jag är inte förvånad. Kan de inte ta och ge ut 'Hämnarna' nån förplåstrad gång så världen får se någon bra skönlitteratur till Eon? Det har ju varit liiite skralt med det hittils.

- Ymir, har skrivit en novell i 'Hämnarna', that's why, alltså.
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Re: Synpunkter

Ser också fram emot Hämnarna!

Dock vill jag mena på att skönlitteraturen till Eon inte är dålig. Visst inga mästerverk, men det är ändå just att det utspelar sig i Mundana som är den stora behållningen, åtminstone för mig. Fast samtidigt inte!
Hmm, kan inte förklara riktigt, men de faktafel som finns i exempelvis Stormens vandrare stör mig inte så mycket, på något sätt får Eon-skönlitteraturen nån sorts distans till Mundana, när jag läser den iaf. Låter ganska motsägelsefullt det där, men jag kan inte förklara bättre.
Kanske jag lider av nån sorts fanboysyndrom...

//Boboliwsy - tycker fortfarande att Stormens Vandrare är helt okej, ur ett Mundanaperspektiv, fast ändå inte.
 

Dan Hörning

Veteran
Joined
15 Dec 2003
Messages
24
Location
Stockholm
Håller inte med om allt som Dan skriver, mitt Mörker kommer inte se exakt likadant ut, men ur inspirationssynpunkt var det en intressant roman.

- Det är verkligen meningen att varje spelledare ska kunna skapa sitt eget Mörker. Kommer det någonsin en officiell Mörkerbox från Neogames (den har planerats sedan 1996, det finns saker i första grundreglerna som pekar mot Mörkret) så kommer den att följa romanerna, men det lär dröja om det någonsin händer :)
 

Dan Hörning

Veteran
Joined
15 Dec 2003
Messages
24
Location
Stockholm
Re: Synpunkter

Ja, Hjalle verkade inte gilla Stormens vandrare kan man lugnt säga. Det är alltid trist att höra sånt, men alla böcker kan inte falla alla i smaken, det är bland det första man får lära sig när man skriver

Men du har hittat två viktiga fel och de tänkte jag att jag skulle förklara - för de är verkligen fel.

Det är och förblir omöjligt för kraggbarbarer att vara sin egen hövdings son.

- Det stämmer. Problemet är att Stormens vandrare är skriven 2003 och Barbarer och Människofolk kom senare. Den ingick alltså i det publicerade materialet till Eon när boken skrevs och samtliga korrläsare plus jag missade den detaljen när boken gick genom sin sista vända i jan 2006. Detta trots att jag, Kim Vässmar (VD), Petter Nallo (Mörkeransvarig i många år innan jag tog över), Carl-Johan Ström (f.d. VD), Sebastian Andersson ("Drakar", jo vi skriver om samma Mörker och han hjälper mig) och ett antal Eonspelare läste genom texten ordentligt.

Det visar en sak - JAG BEHÖVER FLER KORREKTURLÄSARE som läser Eon. Det är jätteviktigt för mig att inte göra en Drakväktare (inget ont om Andreas böcker, men de motsäger ofta andra Eonpublikationer) och följa det som har publicerats till Eon. Det har blivit en del böcker och jag försöker ha ett normalt liv också, så jag behöver hjälp.

Vill du eller någon annan hjälpa mig korrekturläsa de kommande böckerna i Mörkret? Gå i så fall hit:

http://isfolket.larp.se/viewtopic.php?t=2026

Mehtras-Renk-Drezin är en ruin, inte något fortfarande existerande drezinfäste.

- Ja, det är en ruin och jag skriver det till och med i boken på ett annat ställe. Det är också en fel jag och alla andra missade.

Jag har även tagit till mig din kommentar om tempo i boken. Det är inte en fråga jag hade tänkt över alls, man lär så länge man skriver.

Hittar du eller någon annan fler rena Eon-fel i Stormens vandrare så vill jag veta det. Boken går jättebra och en andra upplaga är inte omöjlig och i den kommer de här felen att ha rättats
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Synpunkter

Fler Eonfel:

Khrûn klan Drezins hustillhörighet.
Parningsriten, emedan det enbart verkar vara två stammar som träffas.

Det var de jag kom på på rak arm, nu. Men, det uppskattas iallafall att du verkar lyssna. Lycka till med kommande romaner.

-Hjalle
 

Dan Hörning

Veteran
Joined
15 Dec 2003
Messages
24
Location
Stockholm
Re: Synpunkter

Khrûn klan Drezins hustillhörighet.
Parningsriten, emedan det enbart verkar vara två stammar som träffas.

Det var de jag kom på på rak arm, nu. Men, det uppskattas iallafall att du verkar lyssna. Lycka till med kommande romaner.
-----------------------
Tackar :)
Min erfarenhet är att det är bra att lyssna, då lär man sig saker.

Khrun ska vara hus Vartakh, har ingen aning om var Dergan kommer från, kan vara ett search and replace fel eftersom Regrin tillhör hus Dergan. Fel är det i varje fall och nu ändrat i master copyn för andra utgåvan.

Angående parningsriten så tycker jag inte det är helt tydligt i b & mf att alla kraggbarbarer alltid träffas på ett ställe, det är "flera" klaner som träffas, men att alla i hela landet skulle åka till ett enda ställe (vilket underbart tillfälle att anfalla Kragg) tycker jag inte står explicit någonstans. Mitt resonemang var något i stil med att Örnens folk bodde så "off" att de bara fick besök av en klan (och att alltså liknande möten pågick på andra ställen i Kragg)
 

Dan Hörning

Veteran
Joined
15 Dec 2003
Messages
24
Location
Stockholm
Re: Synpunkter

Hittade ett till barbarer och människofolk-fel. Thorbak säger: "Vargens folk inte Thorbaks släktingar." Han

Men det är Örnens folks systerstam så Thorbaks mamma borde vara av Vargens folk :)

Så går det när man skriver romaner innan modulen kommer ut (även om Carl-Johan, Petter och Sebastian hade läst Stormens vandrare redan då)

Ändrar till "höstens folk"

----------------------------

Takila ska dessutom ha ett Eyrenöga tatuerat i pannan förstås...
 
Top