Nekromanti Stormbringer

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Hej, jag är lite nyfiken på vad detta spela handlar om m.m. det kanske finns någon tidigare thread? om inte, var god svara=) jag är en spekulant på att köpa det kanske =)

Ha en bra dag allihopa!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Stormbringer/ELRIC! är mitt absoluta favoritspel bland de normala rollspelen (Nobilis inte inräknat där alltså :gremwink:)!

Spelet är en BRP-klon, som alla Chaosiums rollspel. Alltså samma grund som Drakar och Demoner. Spelsystemet är mycket bra. Snabbt och smidigt, med ungefär all den realism som ett så snabbt spel tillåtet. Det påminner mycket om Drakar och Demoner 2/3, fast med en massa bra tillägg, och ett helt annat magisystem (som jag inte är så jättekär i... det passar spelvärlden, men när jag avänder regelsystemet till DoD6 spelvärld, då har jag bytt ut det mot ett annat magisystem, fråga Kalcidis på forumet om du vill veta mer). Jag är inte den enda som anser att det är vad Drakar och Demoner borde ha blivit.

Spelvärlden baserar sig på Michael Moorcocks böcker om Elric, även om det finns tillägg för att spela i världarna som tillhör Moorcock-favoriterna Corum och Hawkmoon. Den som kan sin Moorcock vet att hans fantasyböcker centerar mycket runt Chaos, Law och Balance, något man självklart tar hänsyn till i regelsystemet, på ett mycket bra sätt.

Spelvärlden är Dark Fantasy. Dödligheten är hög, men den som överlever har chansen att bli en storslagen hjälte. Den (spelvärlden) beskrivs lite väl löst i grundboken, men det finns tillbehör som beskriver den bättre. Atlasen över den nordöstra kontinenten är lite trist, men innehåller mängder av äventyrstips och uppslag, vilket gör den prisvärd. Det är f.ö något som gäller alla tillbehör till spelet: uppslagen och idéerna är extremt många, med de tillbehör jag har kommer jag inte behöva tänka själv de närmsta tre åren :gremwink:

Layout och illustrationer är inte direkt toppklass (hallå, det är Chaosium vi snackar om! :gremwink:), men det är ett överkomligt problem. Stormbringer ser dock bättre ut än ELRIC! (även om innehållet är i stort sett detsamma. Stormbringer har en hel del om religion som inte finns i ELRIC!, men det är allt).

Tillbehören är överlag bra, men få. Äventyret Four Seasons som finns i boken Fate of Fools är bland de intressantare jag sett i standardfjantasy-genren. Jag har inte Sailing on the Seas of Fate som täcker sjöfart och annat, men den sägs vara så bra att det är värt att köpa och använda den oavsett vilket fantasyspel man spelar.

De flesta som faktiskt snokat reda på spelet är överlag mycket nöjda. Alla recensioner av spelet (Stormbringer/ELRIC!) på rpg.net ger spelet en 5a i Content (av 5), vilket måste ses som ett mycket bra betyg :gremwink:.

Själv vill jag bara säga: KÖP! KÖP! KÖP! Det är det absolut bästa vanliga fantasyrollspel jag sett, och är man dessutom ett Moorcock-fan som jag själv rör det sig inte ens om ett val längre. Man köper det, det är bara en tidsfråga :gremwink:


/Jonas, som är grymt packad men tror att inlägget blev vettigt i alla fall
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Även om jag inte har själva rollspelet så måste jag säga att jag gillade faktiskt Fate of Fools, och kan bara hålla med om att Four Seasons är ett högintressant äventyr... hmm, kanske skulle låna boken av mats... :gremsmile:
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
kommer stormbringer till en ny upplaga snart? eller när blev den senaste tryckt? visserligen gör inte det ett rollspel bättre om det är tryckt nu... men ändå! ha de!
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Stormbringer 5th edition släpptes förra året har jag för mig, så den är färskare än en tallrik tofu.

Jag har spelet och modulen Sailing the Seas of fate och måste verkligen rekommendera modulen. Spelar du ett fantasyspel där båtar spelar roll (no pun intended) så är det en väldigt värdefull bok, speciellt om det är t ex Drakar och Demoner pre-version 6. Reglerna är då relativt enkla att konvertera. Väldigt bra bok helt enkelt. Arbetar själv på reglerna för att anpassa dem till Sengoku/Usagi (eller så gör jag ett eget system som är dubbelt så kul egentligen).
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Måste nog påstå att den BRP variant som används i Stormbringer 5th ed är långt mycket mer utvecklad än den som återfinns i DoD 1/2/3.
 
Top