RECENSION Stormbringer (1st Edition)

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Det har skrivits ganska mycket om att inget spel riktigt fångat Moorcocks berättelser. Kanske stämmer det, och kanske är vissa senare utgåvor av Stormbringer mer trogna de literära förlagorna än den första utgåvan, men stämningen och känslan är svårslagen. Jag har läst 5th ed och inte kunnat sätta fingret på vad som gör det mindre entusiasmerande, och det är nog det. Mellanmjölk.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,612
Location
Uppsala
[K]anske är vissa senare utgåvor av Stormbringer mer trogna de literära förlagorna än den första utgåvan, men stämningen och känslan är svårslagen.
Jag tycker 1st fångar känslan skitbra så håller helt med. Undrar ibland vad folk egentligen efterfrågar när de säger att något är troget sitt original eller ej. SWd6 blir ju i mitt tycke bara mindre troget och mer mekaniskt för varje utgåva exempelvis.

Handlar det om detaljerna? Att fans blidkas av att få läsa om hur stor armé Melniboné har.

Handlar det om ren reenactment? Att resultaten av spelandet blir bokstavligt som i böckerna.

Handlar det om cameos? Du får läsa citat och titta på bilder från källan.

Tycker sällan de spel som hyllas av nostalgiska skäl av fans faktiskt gör “grejen” särskilt bra utan mer blir någon av dessa tre.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
I fallet Sormbringer handlar det väl om elementarkulterna, och den organiserade Lagkyrkan, som egenligen lyser med sin frånvaro i Moorcocks historier. Men, som speldesign behövs de, och stämmningen känns rätt och då blir det ett bra spel.

Vad folk menar med vara trogen originalet lämnar jag åt andra då jag t.ex. aldrig varit någon SW fan, men haft kul med svenska d6 baserade spelet då jag spelat det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,612
Location
Uppsala
I fallet Sormbringer handlar det väl om elementarkulterna, och den organiserade Lagkyrkan, som egenligen lyser med sin frånvaro i Moorcocks historier.
Jag tror den biten delvis är en RQ-tie in. Inte särskilt subtil heller, när RQ nämns flitigt i hela spelet. :D
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Det känns väl inte konstigt för Chaosium när manuskriptet landar från KSA, så det passar väl i mönstret, ja. Men så vitt jag vet har Ken ganska liten (ingen?) erfarenhet av RQ själv. Där tror jag det var spelbalans helt enkelt. Om jag inte minns fel är det sedan Monroe som jobbar mer med den biten till 4th ed.
 
Top