Nekromanti Stormarnas tid - Sverige efter inbördeskriget

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Simon, hjälp, jag babblar...

NilsH said:
Ähhh, shit, horse shit priset till mig för fet skitpratbabbling..
Äh, jag tycker att det är hur intressant som helst. Framförallt det där med att allt awesome i en bok liksom dödar ens eget.

Det där ska jag definitivt fundera mer kring; hur bygger man en motsvarande Aberrant-bok utan att överglänsa spelgruppen? Jag stötte på samma sak i min favvo-spelvärld med superhjältetema, Gestalt. Där var det jätteuppenbart att den som skrivit spelet spelat ett par längre kampanjer med olika grupper och helt enkelt redan gjort allt som var coolt - första mötet med utomjordingar, vetenskaplig forsning på vartifrån superkrafterna kom, första dimensionsresandet... Jag kände spontant att jag skulle ha velat ha samma väldigt inspirerande grundkoncept, och samma SLP:er, fast presenterade på ett annat sätt och med betydligt mindre backstory på det viset.

(Det är därför min egen planerade superhjältekampanj bygger på samma värld som Gestalt, men att de första supermänniskorna dyker upp bara något tiotal år innan rollpersonerna kommer in på scenen, och att de superhjältarna ändå inte gjorde så mycket viktigt... Men mer om det i en annan tråd, nångång då det känns mer relevant)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: session 8 - Centurions kommentarer

Simon said:
Det kan nog hänga ihop en smula med att vi ju är gamla tradspelare i botten, med nåt slags immersionism i kärnan av spelandet. :gremsmile:
Jo. Och det tycker jag inte behöver vara något dåligt. Jag tycker snarare att det verkar som att ni hittat en i mina ögon rätt perfekt mix av nåtslags semisamberättande och immersionism och en massa annat.

Har jag nämnt hur avundsjuk jag är, och hur mycket jag känner att jag vill spela eller spelleda en sån här kampanj varje gång jag läser om vad ni håller på med? Det har jag såklart, men massor i varje fall.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Simon, hjälp, jag babblar...

En rätt rolig grej- med bakgrundsinfoböcker i åtanke- är att det ikväll visade sig när vi snackade att jag helt missuppfattat och blandat ihop hela bakgrunden till kampanjen... Det jag skrev här i tråden och som jag utgått från, är inte alls som vi kom överens om, och inte alls som de andra tänkt- OCH DET HAR INTE SPELAT NÅGON SOM HELST ROLL.. kul va? Och lite konstigt...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Simon, hjälp, jag babblar...

NilsH said:
En rätt rolig grej- med bakgrundsinfoböcker i åtanke- är att det ikväll visade sig när vi snackade att jag helt missuppfattat och blandat ihop hela bakgrunden till kampanjen... Det jag skrev här i tråden och som jag utgått från, är inte alls som vi kom överens om, och inte alls som de andra tänkt- OCH DET HAR INTE SPELAT NÅGON SOM HELST ROLL.. kul va? Och lite konstigt...
Rätt häftigt, faktiskt. Och sicken tur att just det du missuppfattat inte fuckade upp någonting.

Annars är mina erfarenheter av sånt att det kan spela enorm roll. Men det kanske mest är för att jag gillar att "planera i det tysta" som spelare, dvs att jag sällan berättar för SL hur min plan ser ut utan bara det jag faktiskt gör. Då kan såna missuppfattningar vara skillnaden mellan "fan vad smart och cool din karaktär är"-ögonblick som tangerar awesome-känslan och "öh, wtf har din karaktär hållit på med saru?"- antiklimax.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
I korpens skugga

  • "Demontatuering" :Var kommer den ifrån? Varför fick just jag denna kraft? Vad har det för konsekvenser med denna kraft? Vad är jag utan den?
  • Glömt liv/Minnesluckor :Hongs hypnos har gjort att de sista två åren helt försvunnit ur Fjodor´s minne och att åren innan det blivit mycket suddiga.
  • Hemlig kärlek :Kajsa verkar den varma och härliga personen jag alltid letat efter. Ska man våga öppna denna dörr?
  • Två sidor av samma mynt :Något dolt, mörk och mycket farligt har kommit med krafterna. Hittils verkar det vara förankrat i Fjodor´s sinnestämmning. Men vilken av sidorna är verkligen jag?
  • Sargard krigsveteran :Krig och elände har satt sina spår i Fjodor. Trasiga kroppar och krutrök finns det gott om i hans drömmar. Mottot "Alltid redo" har en helt annan innebörd än scouter för Fjodor.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Spelpass 10.

Centurion är upptagen av hjältedåd på annan ort. Kvar finns IO och en märklig luffare med ryska armébrallor som drar runt på Malmös bakgator…

Den tid av snö och mörker, stormar och kyla som hållit Skåne och Sverige i ett stålgrepp håller sakta på att dö undan. Snön smälter och solen visar sig och lockar fram människor ur husen, binder samman de sargade byarna och skänker hopp i rosenröda kinder. De nästan hundratusen vitklädda kristna människor som tillfälligtvis bor i Skåne sätter sina spår. Överallt syns klotter- Christian Travellers och en enorm känsla av gemenskap, framtidstro och kärlek sprider sig bland människorna.

Överallt på stan syns de vitklädda, de står och pratar och kramas och vandrar barfota genom den kall staden. Novaägda fabriker har visat sig stå utan arbetare, novor betjänas inte längre i barer och affärer och novaföretag motarbetas på alla sätt. Då polisen tillkallas dyker de inte upp… Budskapet är tydligt-novor ska låta sig styras av en mänsklig regering böja sina huvuden för herre, Jesus Kristus… Novorna känner ett allt starkare utanförskap och bland människorna växer en gemensam känsla av sann lycka. I natt börjar den första av sju planerade kvällar med bön och samling på fälten utanför Åkarp och Malmö…

IO visar Linda och An den plats där huset stod. Grannarna står på gatan och tittar skeptiskt på IO. IO bygger med en fingerrörelse upp huset där de bott. Det är dock något mycket märkligt med huset, som om det är ett minne av själva huset- en efterhandskonstruktion, med böljande lätt elastiska tegelstenar och i fönstren syns vita kattvarelser som drar förbi och försvinner. Linda pekar finger åt IO och skriker Ta bort det! med en handrörelse försvinner huset. AN blir ledsen och vill ha huset. Grannarna blir vansinniga och en av Andreas (IO) gamla vänner på gatan slänger en flaska mot honom, han stoppas av de andra människorna ”inte så, inte på det viset…” Linda beställer en taxi, men taxichauffören vägrar köra med IO i bilen.

Fjodor sitter i Cajsas kök (hon bor i en villa i Malmö) och tjuvlyssnar på Cajsas och Cajsas pojkväns Mats konversation. Mats undrar varför Cajsa låter Fjodor bo där och det gör väl Fjodor också. Han bor i källaren. Mats vill att Cajsa ska se till så att de kan träffa Cajsas kusin Linda. Cajsa går för att ringa Linda. Då ser Fjodor genom dörrspringan hur Mats tar upp ett fotografi ur plånboken. Bilden föreställer en kvinna mycket lik Cajsa och Mats slickar på bilden. Sen ser han Fjodor och går in i köket. Mats insinuerar att Fjodor kan ta Cajsa, eftersom deras förhållande inte är på riktigt… Fjodor ser också att Mats bär runt på en rätt rejäl kniv i bakfickan, som Mats försöker dölja.

IO har en sexscen med Sofia på sjukhusets översta våning, som fortfarande är utrymd efter incidenten med Robin Lang. Sofia vill att IO ska välja, och han säger att han redan valt, det finns ingen tvekan, det enda problemet är hur de ska göra med AN.

Fjodor går på stan med Cajsa och Mats. De träffar Linda och snackar på ett fika. IO är ute med AN och köper kläder till denna treåriga tonåring som börjat vilja ha vuxenkläder- bh:ar och annat. IO och AN slår sig ner vid bordet. De snackar lite.

Fjodor går med Mats på stan och Fjodor använder sina krafter för att dra ur kniven ur bakfickan- Mats säger att han har kniven för självskydd.

När Linda och IO är hemma upptäcker Linda en spermafylld näsduk i sin handväska. IO fixar så att en av Milleniegruppens mänskliga vakter ser efter Linda och AN då de bor på Centurions hotell.

Fjodor somnar och har en dröm där han ser en sjö i skåne högt uppifrån. I drömmen kastas han ner mot vattenytan och långt ner under vattnet. Där ser han ett mansansikte med runda stålglasögon (Henrik Örn…) som kallar på honom. Fjodor minns att denna mannen var med tillsammans med Hong. Fjodor minns känslor av triumf och hur de stod tillsammans i ett torn och tittade ner över ett inhägnat fält. Där nere marscherade soldater, eller människor av något slag fram och tillbaka, precis efter deras minsta order, och det var en stor njutning att se allt detta och känna perfektion.

När Fjodor vaknar är Cajsa i rummet och rotar bland hans saker och fotograferar. Hon pratar bort det hela. Cajsa berättar att hon ska till det kristna mötet ikväll för att hålla koll på läget.

IO har hört talas om ett möte i Novus. När han kommer dit har novor samlats som alla har affärer och fabriker som lamslagits av de mänskliga protesterna. En plan läggs för en nova-polismakt i landet. IO säger att han dock ska försöka åtgärda det hela först och ber om novornas hjälp- detta blir ett hjälpslag för kontaktnät som kan användas sedan…

Fjodor tar sig till kvällsmötet med Christian Travellers. IO tittar på det på teve och väntar på ett tillfälle att ingripa. Fjodor rör sig genom människohavet. Hundratusen lyckliga barfota människor som talar i tungor, bär kors, kramas och ber till herren. Någonstans i folkhavet ser Fjodor Cajsa tillsammans med några svartklädda män och en märklig kvinna klädd i rosa burlesq-kläder med spets och en kort kjol.

På scenen pratar Olle till massorna och eggar dem. Hongs syns i bakgrunden, vilket Fjodor ser. En väldig kör sjunger, ett kristet hårdrocksband spelar, präster från olika länder sjunger och skriker och ropar halleluja. De fem teveskärmarna visar bilder på Jesus. Explosioner hörs och väldiga fyrverkerier syns på himlen. Total extas. Totalt kaos. Total glädje i folkmassan. Alla är vitklädda.

Fjodor kastar sig ner i en skugga mellan folken och dyker upp bakom scenen. Han kliver ut mellan två lastbilar och blir nästan upptäckt av några av de hundratalet vakter som befinner sig på baksidan av scenen. Bara Fjodors militära träning och han skuggor gör att han kan dyka under en bil och kasta sig genom skuggorna fram till scen. Han dyker in i en skugga och kommer fram i en annan längre fram.

Då Olle fått publiken till extas står IO plötsligt vid scenkanten och vandrar upp på scen. Teveskärmanas bilder på Jesus bleknar bort och fem versioner av en bild på IO dyker upp (resultatet av det slag för kontaktnät som IO fick för sitt möte i novus).

IO går in i konflikt med Olle (primärt) och Hong (som hjälpare). IO vill få folkmassan att se IO som fredlig och novorna som vänner och medmänniskor (nåja…) Hong visar sig ha hypnotiserat massan att se IO som en svart ondskefull demon. Det hela ser ut att bli en rätt ojämn fight där IO piskas rejält men då dyker en svart figur upp längst bak på scen, i skuggorna…

Fjodor teleporterar sig in band skuggorna längst bak på scenen där ingen ser. Fjorod har nämligen sett Hong och bestämt sig för att oskadliggöra Hong (intention) genom att kväva honom med skuggor tills han svimmar, så att Fjodor kan ta med sig honom och fråga ut honom.

Med hjälp av Hongs hypnotiska kraft som svävar ut överpubliken rusar Olle massorna mot IO, och publiken störtar mot scen för att slita IO i stycken. Det hela vänder dock då Hongs krafter försvinner, Hong blir helt enkelt (bortom allas synfält) inlindad av svarta skuggor som växer upp omkring honom, hugger tag i hans hals och drar honom mot en svart fågelfigur som sitter uppe på en väldig högtalare. Fjodor har blivit halvt demon med stora vingar och en växande svart näbb och sliter till sig Hong som en med en lasso. Hong slår ner sina stålnaglar i metallgolvet och klorna drar upp långa revor då han obönhörligt slits närmare Fjodor. Till slut kastar sig Hong rakt mot Fjodor för att slå bort honom och kalla på hjälp. Detta hjälper dock ej, eftersom Fjodor nu nästan helt blivit demonen Nephilim. Hong sitter nu mitt framför honom, framför högtalaren, omsluten av väldiga svarta vingar. Hong ändrar nu taktik och intention och börjar förtrolla Fjodor och skapar minnesbilder av hur de var vänner för att ge Fjodor bilden av att de var bästa vänner. Hong skrattar åt Fjodors desperat ”Vem var jag!” Kraften i den Svarta demonen blir för stark. Hong omsluts av svärta som borrar sig ner i hans strupe och släcker hans medvetande. Fjodor blir en svart demonkorp som bärandes på en avsvimmad Hong kastar sig ut över folkhavet och flyger strax ovanför deras huvuden, dyker ner i en skugga och försvinner.

Under tiden har IO kämpat mot Olle. En Olle som fanatiskt hävdar att Novor är satans änglar (Aspekt) och Jag är Guds röst (aspekt). Det hela ser dock mörkt ut, och IO tycks övervinna folkhavets gunst. Hans intention är att spräcka deras övertygelse och få dem att tvivla. I slutskedet av konflikten byter plötsligt IO intention till att få även Olle att tvivla. IO låter sin logik och sina varma ord förvränga Olles sinne och plötsligt står prästen Olle framför IO- krossad av tvivel. IO vänder sig mot publiken, delar den likt ett hav med en gest med sina händer. IO går ner för trappa och låtsas snubbla så att flera kristna rusar fram och hjälper honom. Då IO vandrar mellan de troende hör han kristna hymner sjungas, men namnet jesus har bytts mot IO.

Redan samma natt reser tusentals Christian Travellers hem till sina hemländer med sin tro krossad, olyckliga, eller nyfrälsta med en bild av IO långt inne i sina hjärtan.

Fjodor tar Hong till en övergiven fabrik i Malmö. Skotthåll överallt. Han fängslar Hong vid en stol. Då Hong vaknar hotar Fjodor honom för att berätta sanningen. Fjodor vinner konflikten, och under hån berättar Hong sanningen- det som hänt med Fjodors familj är att Fjodor själv torterat dem och dödat dem. Hong berättar ingående om de scener som utspelade sig i det lilla huset på landet i Småland och Fjodor får spel och slår sönder Hong och stolen och alltihopa och kastar sig gråtande till golvet.

IO åker hem till Sofia med skumpa för att fira. Hennes säng är tom. Hon har lämnat ett brev där hon berättat att Röda Sonja skickat ett brev med en bit av Sofias dotters finger. Sonja kommer döda henne om inte Sofia åker dit och samarbetar. Sofia vill att IO ska stanna i Skåne och kämpa här. Sofia har tagit kontakt med sin vän i Karlstad, Jesper Ljung. Även Joss kommer att försöka befria döttrarna, enligt Sofias brev.

Fjodor har blivit den Svarta fågeln utan att han minns vad som hänt, demonen tog över honom. Han vaknar i en gränd i Limhamn (en numera raserad del av Malmö, där det fortfarande finns minor, och där gängen och uteliggarna bor). Någon kissar honom i ansiktet. Det visar sig vara några killar som Fjodor slår ner och får att veta hut. Fjdoro återvänder till lagerlokalen med Hong. Dörrarna står öppna och Hong är borta.

Fjodor tar en refreshmentscen där han dricker te med Cajsa i köket. Cajsa väntar på Mats som av någon anledning inte dyker upp. I konversationen framkommer att Cajsa var i Sverige under åren då partiet styrde som värst men hon verkar inte vilja berätta vad hon gjorde under Vindarnas natt och tiden efter…

IO har en scen med Linda där hon berättar att hennes mobil är stulen. Linda misstänker den där nya som flyttat in hos Cajsa och ber IO kolla.

IO tar sig till Cajsa och vandrar in. Han får Fjodor att berätta att Fjodor tappat minnet och att han inte minns när han kom till Sverige eller vem han är. Det hela verkar duktigt mystiskt. Telefonen ringer från Centurions hotell. Vakterna har tagit en man utan byxor utanför Lindas rum. Mannen hänvisar till IO. IO åker dit och träffar Mats. Mats visar sig vara en galning som tror att han och Linda vigts på en annan planet… IO sätter honom på mentalsjukhus.

Känns som om de här sammanfattningarna bara blir längre och längre, måste nog dra ner på det snart, tur vi ska ta paus snart... :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Spelpass 10.

NilsH said:
Känns som om de här sammanfattningarna bara blir längre och längre, måste nog dra ner på det snart, tur vi ska ta paus snart... :gremsmile:
Vaddå dra ner på... Jag tycker ju fortfarande (såklart) att det är hur coolt som helst allting. Jag fick ordentliga rysningar av den här episoden och såg verkligen scenen framför mig. Bäst var nog när kristushymnerna byttes mot IO-hymner... Det som håller på och händer med IO är hur coolt som helst, jag blir inspirerad bara jag tänker på det. Jag kommer nog att vilja ha med en liknande grej någonstans i min kommande superhjältekampanj...
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Spelpass 10.

Jag menar mest att det blir lite svårt att använda texterna för att få en överblick till nästa spelpass... De går ilksom inte längra att bara snabbt ögna igenom...

IO är en mycket spännande karaktär. En rolig sak, tycker jag, är att Håkan håller tag i identifikationen med sig själv samtidigt som han förvrider karaktären. IO är ju på något sätt Håkan, och som han själv säger- "IO har inte fattat ett enda dåligt eller felaktigt beslut", och vi andra bara, "ehm..., verkligen?" Det tycker jag är ballt, den typen av icke-författarperspektiv, om man får kalla det så, att leva sig in i karaktären.

Nu börjar det kännas lite mätt med Stormarnas tid för ett tag, vi är liksom uppe i en peak, där det känns bra att ta en paus och släppa fram andra historier. Det blir Simon som spelleder så vi får väl se om det blir en krönika här eller ej.

Det ska bli asfett att läsa er kampanj, om du lägger upp den, vilket jag hoppas! En spännande tanke är ju att du kan hämta inspiration från oss, vi kan läsa er under vår paus och sno saker av er, så kan man tillsammans utforska superhjältandet ur en, ja vad ska man kalla det?, mer seriös vinkling än serietidningar...
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Personer, personer, personer. (Och teman.)

Jag har inte haft så mycket att tillägga till det Nils har sagt här i tråden. Precis som han säger så finns det tydliga inspirationskällor till en sån här kampanj - Mutants & Masterminds har nämnts, framför allt supplementet Paragons som handlar om just en mer "realistisk" värld med bara superkrafter adderade, precis som i vårt spel och i Aberrants ambition.

Men precis som Nils säger så är verkligheten omkring oss en ännu mer primär inspirationskälla. Geopolitiska dilemman, mänskliga rättigheter och personliga identitetsfrågor är de teman som har stått i centrum i det faktiska spelet. De sakerna har ju väldigt lite med både serieböcker och rollspelsprodukter att göra, och det är hela tiden de sakerna som har varit det viktiga i spelet.

Överhuvudtaget vill jag säga personer, personer, personer. Det vi har haft med oss från rollspelsböcker primärt är Tsoys och Solar Systems insisterande på att det är människorna som måste stå i centrum. Bra SLPar måste ha starka drivkrafter som går med eller mot rollpersonernas, och överhuvudtaget drivs all handling av personers drivkrafter.

Jag vet inte vad som skulle stå i en världsbok för det vi har spelat, eller om en sån skulle ha något existensberättigande alls. Spelvärldens hela syfte är ju att rotera kring och kastas mot rollpersonerna. Utan rollpersoner - ingen nytta med en spelvärld.

Fast i och för sig, vi har ju faktiskt först bestämt världen och därefter karaktärerna, så på det sättet skulle vi kunna ha fått världen nånstans ifrån. I så fall skulle det kunna ha funnits en bok som hade beskrivit lite grundkoncept för världen och några förslag på inslag och förslag på "kickers", alltså möjliga startpunkter för kampanjer i den världen. Och nästan framför allt skulle den innehålla en diskussion om vilka anledningar man kan se för att spela i den världen. Man skulle där peka på både allvarliga teman, alltifrån geopolitik till olycklig kärlek och hur de skulle kunna användas, och ren coolness, som superkrafter, hemliga bergrum, militära experimentvapen, taint och korruption med mera, med mera.

Förmodligen skulle en sådan bok innehålla ett antal sektioner med olika utkast till spelvärldar, ihop med settingspecifika regeldelar till dem och "actual play"-exempel för att stimulera fantasin lite.

Hmmm, skulle kunna vara en utmärkt sorts bok till Solar System... Hmmm, indeed...
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Spelpass 11.

Spelpass 11.

Den kyla och de stormar som har pinat norra Europa och framför allt södra Sverige under hösten och vintern har tystnat. Himlen är klar och blå, med en blek tvekande sol som smälter snön. Värmen har kommit åter och med den stillheten. Inga vindar blåser, allt är lugnt, allt är vaccum- ett tomrum i väntan på att fyllas.

På samma sätt är det politiska läget i Skåne. Efter amerikanska arméns debacle i Helsingborg då Tundra mördades har de hållit sig lugna och tysta. Inga utspel, inga uttalande, ingenting alls från varken general Sanders eller Hong eller någon annan i det amerikanska lägret. Även Ystadkyrkan har förstummats av det tal IO höll på scenen framför församlingen av Christian Travellers- då han gjorde både publiken och Olle mållösa, och omvände tusentals människor till Ionismen.

Landskapet ligger fattigt och tomt, i väntan på ord, i väntan på skapelse- vad nytt skall komma efter att Stormarna bedarrat?

Första scenen för dagen kallas av Simon. Centurion har ett informellt möte med Edrisa- ordförande i kommittén, Harald (sosse, kommittémedlem och hemlig anhängare av amerikanska armé) samt Nathan Lang(- amerikansk diplomat och motståndare till arméns krigshets). De träffas en sen natt på kontoret i kommittén, efter att alla andra går hem. Centurion driver den linje att det måste bli gemensamma lagar för alla i Skåne och Sverige. Det får inte finnas några undantag, och inga egna fristater. Centurion vill att kommittén ska enas om att först upphäva det undantagstillstånd Novus har, och återskapa Ystad där både människor och novor kan vara. Detta kan bli ett första steg i att bygga en demokratisk stat. Harald lovar att använda sina kontakter för att få amerikanerna att sträcka ut en liknande hand- och göra även deras fristater Helsingborg och Kristiansstad öppna för alla. Han kan dock ej lova något.

Fjodor drömmer om sjön i mitten av Skåne och mannen med stålbågade runda glasögon som är fångad på dess botten. Mannen visar Fjodor en bild av människor som bygger ett hus och en by vid strandens kant. En ung man vänder sig om och tittar mot Fjodor (utan att se Fjodor). Fjodor ser att det är sonen Viktor som står där. Viktor tar en slägga och slår ett slag för att få ner en stör i marken, och Fjodor vaknar av att någon rör sig i hallen utanför rummet där han bor (I Cajsas hus). Det visar sig vara Cajsa och två män med gevär, samt en Goth-Lolita nova i svart som försöker smyga sig på Fjodor. Novan försöker sticka en lång spetsig metalltunga ner i Fjodors mun för att söva honom och spruta in sanningscerum. Dock slår Fjodor bort henne och får männen med gevär att fly. Fjodor får Cajsa att berätta att Cajsa och de andra satt i koncentrationslägret som Partiet hade. Nu har de en sammanslutning vid namn Kamp för att döda de lägervakter som medverkade. Cajsa är säker på att hon sett Fjodor där. Fjodor får henne att dricka en kopp te med honom och hon vill veta, ”var du i lägren som vakt?”. Fjodor svarar sanningsenligt- ”Jag är ingen fascist”. Vilket lugnar Cajsa och hon gråter ut och berättar om sina hemska minnen från lägret.

IO håller till på stan och har inte pratat med Linda på länge. Han sitter på ett café där alla andra gäster flytt på grund av Ios märkliga novautstrålningar. Han märker inte själv att han inte betalar för fikat- han har omedvetet lämnat det mänskliga samhället bakom sig. En man kommer gående på gatan och spänner ögonen i IO- det är Tom (son till Alex- ANs ”vän” på förra förskolan- Tom är Olles underhuggare och en grym anti-IO-kristen typ). Tom vandrar in på fiket och går fram till IO bord. Då han bugar sig ser IO att det i guldkedjan runt Toms hals inte hänger ett kors utan en IO-symbol. Tom berättar att de har börjat skriva ned Ios texter. Själv håller han på att övertyga sin son om Ios förträfflighet- även om sonen är motsträvig…. Tom ger budet att någon vill träffa IO på toppen av en av bropelarna på Öresundsbron.

IO teleporterar sig dit, och ser att det är Olle som sitter på toppen av bropelaren. De pratar, och Olle berättar att han hört IO prata i sina drömmar och att de börjat skriva ner allt IO säger, och författa IOs budord. Olle har samlat hela Ystadkyrkan till domkyrkan ikväll, och vill då övertyga alla som fortfarande är kristna- och omvända dem. Han vill att IO ska komma men måste först få veta- ”är du Gud?, Är du frälsaren?” IO snirklar sig först, sedan frågar Olle ”Ska jag leda min flock, eller ska jag vackla?”, IO säger ”Du behöver inte vackla mer”- IO säljer av frågans nyckel (”Är jag Gud?”)- han vet nu svaret…

Centurion får bud från Nathan som berättar att Harald skapat stora bråk inom amerikanska armén- ena sidan vill gå Centurion till mötes och förena Sverige, den andra vill fortsätta kämpa emot. Nathan ska under kvällen träffa sina agenter och få mer hemlig info om jänkarna.

Fjodor övertalar Cajsa att följa med till Småland och Ljungby för att leta efter det hus där Fjodor minns att han levde med sin familj. De kör med bil dit och är båda rädda och skakiga- pratar hemska minnen och håller hand. Till slut hittar de huset, ett övergivet ruckel, en gammal banvaktarstuga. Under en klarblå himmel närmar sig Fjodor och Cajsa. Fjodor ser minnesbilder av hur en alkoholiserad far skriker svordomar till sina barn, han ser barnens och ansikten och hur han själv slog och skrek, både frun och barnen. Han ser smutsen och flimret från teven i mörkret- spritflaskorna, och känner lukten av smuts och blod, och av vad han gjorde mot dem. Han hör sin egen röst skrika och svära. Refreshmentscen. (Ja- faktiskt…)

Centurion träffar på Linda och AN och de tar en drink tillsammans (på förmiddagen!). Linda ber Centurion om att hon och AN ska få ett eget rum på hotellet eftersom det inte är så bra med IO just nu. Detta ordnar Centurion. Refresh!

Centurion kontaktar IO och de möts på bryggan utanför Milleniegruppens hotell i Skanör. IO står på bryggan och bakom honom i vattnet simmar vita varelser som påminner lite om delfiner, en ny ras IO nyss skapat. Centurion försöker få IO att se att den hjärntvätt IO gjorde av Olle var lika illa som Hongs hjärntvätt- detta går ej IO med på. De enas om att öppna Novus för alla- och IO säger att det finns inget hinder för alla att förenas i samma stat, under samma tro…

Cajsa och Fjodor har kommit hem, och dricker som vanligt te i köket. Cajsa berättar att hon faktiskt trodde att Fjodor var fascist och lägervakt. Det ringer på dörren och Cajsa går och öppnar. Hon kommer tillbaka likblek, säger att det är till Fjodor och låser in sig på sitt rum. Fjodor går ut till ytterdörren och där utanför hans dörr står sonen Viktor- iklädd militärkängor, torshammare runt halsen, rakat huvud och allehanda fascistsymboler. Fjodor försöker krama honom men får en smäll på käften. Sonen kliver in och de pratar vid bordet. Viktor säger att han kan ta tillbaka honom som far om Fjodor går med dem i partiet och hjälper deras partiordförande. Viktor tittar in i Fjodors ögon, Viktor går in i trance och får Fjodor att se drömbilder av Partiordförande Henrik Örn som skadas i slaget om Limhamn, fördes till Vombsjön och kapslades in på botten av sjön. Nu har Henrik vaknat men kan inte ta sig ut. Bilderna visar även hur andra novor telerporterar folk (IO…) eller flyger med folk och räddar dem (Centurion…). Viktor säger att Fjodor ska komma ensam till sjön samma kväll eller dra åt helvete.

Centurion kontaktas av sin teknikstab som visar honom en film som tagits i Sibirien med skakig handkamera. Filmen visar hur tre rysktalande skrattande novor materialiserar sig i luften och blir stående. De har omänskligt kroppsspråk och ansiktsmimik. Teknikerna berättar att de saktat ner filmen tjugo gånger, men ändå rör sig figurerna fort. En av novorna öppnar handen och skapar liv- ett barn som växer i handen, och låter sedan barnet brinna till aska, medan det skriker av smärta. En annan nova river upp ett håll i luften och de kliver in till någonstans där det strömmar ut ett blått omänskligt ljus- en annan värld? Teknikerna berättar att dessa novor har en annan energisammansättning än de novor som hittills träffats på, vilket tyder på att de inte får sin kraft från den berggrund som skapar de skandinaviska novorna. En liknande rysk nova har hittats i Sverige- och teknikerna visar bilder på Fjodors strid mot Hong. De ger Centurion adressen till Cajsa, här bor han.

Fjodor möter sin son på stranden av Vombsjön. Han försöker prata med sin son och sliter av honom torshammaren. Till slut går Fjodor med på att försöka rädda Henrik Örn. Fjodor tar sig ner till botten av Vombsjön. Där i mörkret lyser en sfär- en glob. I den sitter Henrik och skriver i ett anteckningsblock. Fjodor försöker slå sönder kraftfältet men klarar det inte själv.

Då Fjodor återvänder hem, genomblöt, för att återhämta sina krafter sitter Cajsa, Centurion och IO vid hans köksbord. Cajsa är mycket arg och anklagande. Hon vill veta sanningen! IO stänger ytterdörren bakom Fjodor och torkar hans kläder- med sina krafter. Det blir ett förhör och en konflikt som slutar med att Fjodor spiller sina beans och berättar allt. Han får dock Centurion och de andra att lova att inte döda Henrik direkt.

Tillsammans tar de sig till Vombsjön. Sonen Viktor får spel på Fjodor och säger att Fjodor förrått honom. Fjodor inser att han aldrig kan förlika sig med sin sons värderingar och ser honom som förlorad. Fjodor säljer av Familjens nyckel.

IO och Centurion tar sig ner till Henrik på botten av sjön medan Fjodor försöker få bukt med en rasande och ledsen Viktor på land. IO och Centurion misslyckas med att lyfta iväg hela sfären med Henrik i. Till slut slår Centurion sönder sfären och flyger upp genom vattnet med Henrik. Detta får Henrik att tappa medvetandet. Centurion lägger Henrik på land. De pratar lite om vad de ska göra, och IO måste dra till Domkyrkan för att möta Olle och massorna.

Fjodor köper Hämdens nyckel, att ge igen på de som förstört hans liv, däribland Henrik. Demonen inom Fjodor tar över och han kastar sig över Henrik för att slita honom i stycken. Centurion försöker hindra detta och vi kastas in i BDTP. Först försöker Centurion slå bort den demon som nu lösgjort sig från Fjodors kropp och slåss mot Centurion, och sedan försöker Centurion prata med den Fjodor som står böjd över Henrik och håller på att slita itu hans käkar. ”Okej”, säger Centurion, ”du vinner, men vi dödar honom tillsammans” (Säljer Blodtörstens nyckel- ger upp en strid…). De river isär Henrik Örn och lämnar honom som en blodig hög kött och ben på stranden av Vombsjön.

Centurion får ett telefonsamtal från Nathan Lang som befinner sig på sitt kontor på kommittén. Nathan berättar att Harald har blivit skjutna i diskussionerna med amerikanska armén. Nathan har fått tag på en massa topphemlig info som tyder på att läget är mycket allvarligt, och dessutom är det någon där nu på kontor som letar efter honom. Kom genast! Centurion tar Fjodor i hampan och flyger till kommittéhuset.

IO dyker upp nära Domkyrkan i Lund. Hela kyrkan och Stortorget och allt är fyllt av vitklädda kristna. De flesta bär kors runt halsen, men en del döljer IO-symboler innanför sina vita tröjor. Innan IO hinner ta sig in i kyrkan blir han kontaktad av en man i militärkläder och löjligt stora solglasögon. Mannen presenterar sig som Jesper Ljung och säger att han kämpar i Karlsstad mot Röda Sonja. Han är Sofias vän och var hennes kontakt där uppe. Sofia är fångad av Röda Sonja och svävar i dödsfara- kom genast med till Värmland. Jesper berättar att Sofias man (Joss) också råkat illa ut och han ligger i koma i Jesper bil. IO och Jesper bestämmer att de ska ses efter mässan.

IO och Olle förtrollar kyrkan med sina tal och omvänder massan till Den Enda Sanna Tron… När alla jublar och sjunger och skriker IOs namn rusar det in amerikanska militärer i kyrkan och avlossar sina automatkarbiner mot IO och Olle. Här bryts det för sässongsavslut för IO.

Centurion och Fjodor flyger in genom Nathan Langs fönster på kommittéhuset, det enda fönstret som ej är mörkt. Nathan ligger på golvets heltäckningsmatta med halsen avskuren och omgiven av sitt eget blod. En svartklädd inkräktare flyr bort i korridoren och två andra öppnar eld med k-pistar. Militärtränade som de är samarbetar Fjodor och Centurion och gör ner inkräktarna. Bland Nathans papper (som hans agenter stulit från amerikanska armén) hittar de ritningar över Novus kloaksystem, och över hela Milleniegruppens hotell i Skanör. Bland Nathans papper finns även uppgifter som visar att Hong samarbetar med Centurions gamla fiende Doktor Noll (Nova med förmåga att göra flera kopior av sig själv och sedan låta dessa kopior anta vilket utseende som helst…). I samma stund ringer Centurions mobil. En konfunderad vakt på hotellet i Skanör berättar att IO nyss var här och hämtade Linda och AN. Vakten berättar att de körde iväg i en bil vilket var lite märkligt.

Centurion ska precis skrida till handling då han ser svarta Stealthplan flyga över byggnaden. Sekunder senare syns enorma explosioner i Skanör. I samma stund exploderar hela Novus, och de novor som inte rivs i stycken direkt av smällen brinner täckta av napalm.

Här slutar kampanjen.

Stormarnas tid är över. Kriget mellan människor och Gudar har nyss börjat!

Tack alla ni för en underbar kampanj!!!! Så fantastiskt kul, och lärorikt och spännande, och ja, hur ska man kunna släppa det här!!!???

Ni är bäst!

Kram

Nils

Ps. Detta var alltså kampanj del 2. Första kampanjen hetta alltså Vindarnas Natt. Vi pratade lite igår om hur och när vi ska spela del 3. Vi får väl se, men det är nog viktigt att vänta och låta det mogna fram. Kanske blir det ingen del 3? Kanske tar vi upp det direkt igen från avslutet? Kanske spelar ni människor som slåss mot Novagudar? Vi får se, som sagt… DS.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Spelpass 11.

...

Alltså...

Fy helvete vad coolt. Vilken avslutning!


Nä, jag saknar nog ord...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,055
Location
Ereb Altor
Re: Spelpass 11.

NilsH said:
Här slutar kampanjen.

Stormarnas tid är över. Kriget mellan människor och Gudar har nyss börjat!
Wow.

Solar System är så jäkla läckert. Era buyoffs känns intensiva, och jag gillar era egna nycklar. Använder ni Eeros Solar System?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Spelpass 11.

Ja, Solar System är verkligen hur häftigt som helst. Tyvärr använde vi oss inte riktigt av SS-reglerna.

Då vi började spela kampanjen ville en av oss (jag- for the record...) använda TSOYs regler och en annan (Simon..) använda FATE. Resultatet blev en icke-fungerande misch-masch som vi stått ut med under kampanjen eftersom det skulle bli för krångligt att bygga om till det ena eller det andra.

Vi har haft tre "komponenter" i Crunchet:

Aspekter som definerar saker i karaktären som man tycker är viktigt för berättelsen ("Härdad legosoldat"). Dessa aktiveras av aspektpoäng (Vår enda pool- kan man säga på ett ungefär...) och ger bonustärningar. kan även aktiveras negativt av SL genom att SL ger en aspektpoäng till spelaren och SL får då ta över rollpersonen för ett ögonblick och göra något, eller etablera en inställning mm. Detta kan blockas av spelaren genom att betala ett aspektpoäng.

Färdigheter som fungerar som i Tsoy med nivåerna- men vi "sprängde taket" på fyra eftersom det handlade om superhjältar och tog (tyvärr) bort transcendence. Detta innbar att flera färdigheter nu i slutet låg på nivå 5, och även någon färdighet på 6. Vilket ju lite pajar tanken med Tsoys system.

Nycklar som fungerade pretty much som i Solar.

Skada ungefär som Tsoy, och refreshment-scenes som Tsoy..

ja, buyoffsen har varit coola. Jag tror vi har spelat rätt inlevelsemässigt till skillnad från författar-perspektiv eller meta-persoektiv. Det har spelat stor roll för spelarna när rollpersonerna har förändrats eller drabbats av något. Det har sällan varit kul att "drabbas" av något- men däremot nervkittlande, spännande etc. Alltså ganska traditionell inlevlse-nivå eller vad man ska kalla det...

Dessutom ahde vi en scen som blev skittrist i vår första kampanj Vindarnas natt då vi innan scenen bestämde att "denna nyckel ska säljas av i scenen som kommer nu" (samberättande rälsning...) vilket blev skittrist. Efter det bestämde vi att alla buy-offs ska vara betydande händelser för karaktären- och spelas fram i fiktionen- inte sökas upp. Detta har fungerat bra tycker jag.

Nu ska vi fortsätta i andra kampanjer med Eeros Solar System vilket ska bli mycket spännande. Solar känns verkligen mycket tydligare än Tsoy där man fick gissa sig fram.

Vi är lite tråkiga (?) på det sättet i spelgruppen att vi har funnit vårt spel nu (Tsoy/ Solar) och det känns helt ointressant att testa andra spel. Vilket är lite kul eftersom vi gick in i "indie-hypen" och köpte flera spel och tänkte testa runt en massa och se vad som var kul. Så fastnade vi på andra spelet vi körde...

Nästa kampanj jag ska vara med i är en Shadowrun kampanj med Eeros Solar-System- shit vad kul att dra fram alla gamla böcker och verkligen kunna använda det som finns där och ha roligt med materialet, istället för att styras (ja, du vet...)
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
602
Re: Spelpass 11.

Först vill jag säga att jag håller med krank och Måns. Er kampanj låter mycket häftig och givande. Inspirerande läsning som faktiskt påminner mig en del om ett av mina favoritspel, Nine Worlds.

Sedan vill jag säga något om det här:

Jag tror vi har spelat rätt inlevelsemässigt till skillnad från författar-perspektiv eller meta-persoektiv. Det har spelat stor roll för spelarna när rollpersonerna har förändrats eller drabbats av något. Det har sällan varit kul att "drabbas" av något- men däremot nervkittlande, spännande etc. Alltså ganska traditionell inlevlse-nivå eller vad man ska kalla det...

Det är något jag ser slängas runt på forumet en del just nu, men istället för att angripa påståendet någon annanstans så samtalar jag gärna om det här i trevlig ton. Jag tycker nämligen inte att det här låter särskilt konstigt. Istället tror jag att väldigt många som är intresserade av tematiskt inriktat spelande och spel som stöder det faktiskt spelar så här, och av vad jag läst tror jag mig förstå att det är ett fokus många profiler från indiescenen (som Vincent Baker, Ron Edwards, Ben Lehman, Emily Care Boss, Jesse Burneko m.fl) föredrar, och jag vet av egen erfarenhet från faktiskt spel att folk som Peter Nordstrand, Johan Granberg, Jonas Ferry och Måns inte spelar annorlunda.

Vanföreställningen att man närmar sig indiespel med ett allerstädes närvarande metaperspektiv tror jag frodas av brist på faktiskt spel, förståelse av narrativism, och av förmedlingar från spel där den föredragna spelstilen inte har varit tematiskt inriktad utan storyfokuserat på det sätt att man skapat en berättelse genom att sitta och berätta för varandra.

För mig, och flera av de personer jag räknar upp, är fokus på karaktären; inlevelse i, förmedling och förståelse av, det främsta redskapet när det kommer till att producera berättelser. Man spelar helt enkelt sin karaktär, och med gemensam agenda, stöd från regler och rätt förberedelser skapas story organiskt av saker man gör.

Kalla det traditionellt, men denna typ av rollspelande, fast ändamålsinriktad, är jag säker på att fler som faktiskt spelar "forgespel" sysslar med än vad många som läser och läser om "forgespel" tror.

Jag tycker att det är jätteintressant skildrat från er sida, och jag vill alltså inte ramla in här och orera, utan helt enkelt observera detta i sammanhanget av er spännande spelrapport.

Jag vill lyfta fram att man kan spela så här, och spela indiespel med samma framgång som ni, istället för det passionslöst ytliga spelandet av dem man ibland kan se skildrat, skulle man kunna säga.

Jag gillar att du så ödmjukt redogjorde för bristerna med att använda det hopkok av regler ni satt ihop.

Vad gäller just den biten, tror du att Solar System straight hade gjort någon skillnad för det jag tar upp ovan?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Spelpass 11.

Kul att du läst vår spelrapport!

Ja, jag tror du sätter fingret på något här som i alla fall för mig är lite av en ögonöppnare. Jag har funderat lite under eftermiddagen och kvällen hur det kom sig att jag skrev detta om vårt spel:

Jag tror vi har spelat rätt inlevelsemässigt till skillnad från författar-perspektiv eller meta-persoektiv. Det har spelat stor roll för spelarna när rollpersonerna har förändrats eller drabbats av något. Det har sällan varit kul att "drabbas" av något- men däremot nervkittlande, spännande etc. Alltså ganska traditionell inlevlse-nivå eller vad man ska kalla det...
Jag tror att jag har två (van?)föreställningar kring indie/forge/etc.

1. Jag har nogt tänkt att det finns spelgrupper som sitter ner tillsammans och ur ett metaperspektiv hittar på en häftig historia utan att agera ur sina karaktärers ögon. Jag har tänkt mig att dessa spelare mer fokuserar på hur storyn ska arta sig, och vad som är mest häftigt (ninjas! Zeppelinare! etc!). Kanske tävlar de lite om att driva den häftigaste idén och komma på coolast vändningar och så. Jag har dessutom föreställningen att det finns spel som är gjorda för att spelas på detta sätt- Polaris (vilket jag inte läst) etc.

2. Min andra föreställning är nog att de som inte spelat Tsoy Sorcerer etc tror att alla som spelar Indie/ forge/ etc spelar på detta sätt. Det vill säga- jag har haft föreställningen att alla som läser att vår kampanj grundar sig på Tsoy (och inte själv spelat Tsoy) tror att vi under spelpassen jobbat som "medförfattare" för att tillrättalägga en så cool historia som möjligt.

Detta stämmer alltså väl med dina tankar- jag har inte spelat så många av de spelen jag läst och läser om- BW, Tsoy, etc.

En konstig sak i det hela är att jag när jag läst Tsoy och BW och dogs och så aldrig tolkat det som att dessa spel ska spelas ur något annat "perspektiv" (finns säkert ett bättre ord) än ungefär som vi kört i vår kampanj. Så jag vet inte riktigt vart jag fått denna föreställning från.

Men jag måste nog säga att anledningen till att jag skrev det citerade stcyket nog mer handlade om den andra av de två (van)föreställningarna. Jag vill helt enkelt inte associeras med folk som spelar på det sättet (...!), och ville nog markera att vi spelar såhär, inte .

Det är ju precis det där ytliga som jag inte tycker vi sysslat med, och då ville markera. Jag tror inte min drivkraft var att jag tror att andra forgister (eller vad man ska kalla dem, er) spelar ytligt- utan snarare att visa för icke-forgister att "vår grupp spelar i alla fall inte ytligt."

Sen hur det kommer sig att jag har den här konstiga föreställningen om "de andra" vet jag faktiskt inte. Men jag tror att en stor del av "allt det här", inte bara för mig alltså, handlar just om att folk inte har spelat och läst, samt att det faktiskt inte finns ett forge-sätt att göra det på (de olika spelen löser problem och tolkar begrepp rätt olika), och dessutom att de begrepp som används blir ruskigt röriga. Det är väldigt svårt, tycker jag, att skilja på samberättande hit, och GPS dit och allt vad det är.

Angående Solar System så tror jag inte det hade spelat någon roll för den här frågan (om jag inte totalt missförstått vad du ville säga). Stycket jag skrev som du citerade handlade mer om att förklara vad vi faktiskt gjort, snarare än att det varit en ledstjärna när vi gjorde det. Vi har nog hela tiden haft inställningen att kul går före rätt- dvs- vi har letat efter det som funkar för oss, inte vad Solar eller Tsoy säger om författarperspektiv och annat.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,559
Location
Fallen Umber
Re: Spelpass 11.

NilsH said:
Jag har nogt tänkt att det finns spelgrupper som sitter ner tillsammans och ur ett metaperspektiv hittar på en häftig historia utan att agera ur sina karaktärers ögon. Jag har tänkt mig att dessa spelare mer fokuserar på hur storyn ska arta sig, och vad som är mest häftigt (ninjas! Zeppelinare! etc!). Kanske tävlar de lite om att driva den häftigaste idén och komma på coolast vändningar och så. Jag har dessutom föreställningen att det finns spel som är gjorda för att spelas på detta sätt- Polaris (vilket jag inte läst) etc.
Jag vet inte. Vi är väl ganska långt åt det hållet att vi prioriterar just berättelsen (och inte narrativistiska moraliska dilemman och så vidare) men det stämmer inte alls att vi enbart berättar en historia utan att agera genom en karaktär. Tvärtom är det något jag ser just som en risk med vissa regelsystem, och något man måste vara noggrann med att inte uppmuntra. Visst finns det en möjlighet att man i en konflikt i Polaris tar för stora steg i fiktionen, och missar möjligheten att agera ut viktiga saker, men det är inte så spelet är tänkt att spelas. Det är inte rollspel om man bara berättar en berättelse, och det är rollspel jag (vi) vill syssla med. Det blir helt enkelt inte awesome om jag inte får uppleva något genom en karaktärs ögon. Det är där känslorna ligger. Berättelsen är intressant, men en viktig del av berättelsen är dialogen.

Jag får be om ursäkt om du tycker att jag går för mycket OT i din tråd, men jag tyckte att det här var relevant, just för att belysa att även ett kraftigt metaperspektiv långt ifrån eliminerar agerandet genom en karaktär.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,055
Location
Ereb Altor
Re: Spelpass 11.

NilsH said:
Vi är lite tråkiga (?) på det sättet i spelgruppen att vi har funnit vårt spel nu (Tsoy/ Solar) och det känns helt ointressant att testa andra spel.
Inte alls, det är ju där Solar Systems styrka ligger. Så jag tycker att det låter hur skönt som helst.

Dessutom är det oerhört lätt att adressera olika premisser med SS, så jag tycker att ni gör helt rätt. Ska bli kul att läsa om era framtida spel.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Spelpass 11.

Roligt att du har haft nöje av att läsa vad vi spelat! :gremsmile:

Jag har filmati femtom timmar och ska svara något helt kort bara...

Bilden av spel ur berättarperspektiv vill jag hävda har kommit till oss fårn Clinton R Nixons penna. Jag känner igen det du säger om inlevelsen som det centrala (Eero pratar ju om "character advocacy" som väldigt viktig, i linje med hur jag ser det), men Tsoy är fan inte skriven så. Fakturm är att det är det fämrsta skälet till att jag var så stark motståndare till de rena Tsoyreglerna för ett år sen, när vi startade Vindarnas natt, föregångaren till Stormarnas tid, är att jag tyc kte de var skrivna med ett så jäkla oinspirerande perspektiv. Kolla bara spelexemplet i boken!

Att Nils så öppet pratar om det dåliva med vår lösning är lätt att förstå med tanke på hur mycket vi (jag!) har ältat de misstagen om coh om iggen. Jag är alltså edn förste att hålla med om problemen i vårt mish-masch (aspekter och keys som delvis överlappar, secrets och stunts som vbåda sakrnas, tsoy-framgångsskala för färdighetsslag men färdighetsvärden upp till sex!) efter som det var jag som var drivande i att formulera stora delar va v ösningarna! :gremsmirk:

Eeros Solar System rakt av (vilket inte var möjligt eftersom det kom ut långt efter att vi startade) hade famröfr allt innebur it mycket crunchigaree spel. Vår lönsing var *extremt* regellätt, efteroms alla superkrafter ohc resurser och alltign var inbaka de iväldigt breda färdigheter (kolola rollförmulären ovanför i tråden!).

Dock så hade de tinneburit mcyket mindre långa regeldiskussioner, vilka har varit på gott och ont. De har ju delvis tvingata oss att formulera vad som är viktigt och vad som är kul emd reglernas represnetaton av världne. :gremsmile:

Ove r and out!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Spelpass 11.

Jag får be om ursäkt om du tycker att jag går för mycket OT i din tråd, men jag tyckte att det här var relevant, just för att belysa att även ett kraftigt metaperspektiv långt ifrån eliminerar agerandet genom en karaktär.
Inga problem- tvärt om kul att en färdigspelad kampanj kan ge upphov till diskussioner som belyser saker i spelandet.
 
Top