Nekromanti stormännens hämd

Greven

Veteran
Joined
24 Mar 2004
Messages
31
tjena tjena

Jo jag tänkt att köra äventyrsförlaget "stormännens hämd" som är en fortsättning på äventyret "maktens skugga" i modulen "Jarla". Det går ut på att den nu mera avsatta frijarlen Todor Felkes bror Gelon Felke belägrar Jarla och kräver att Todor Felkes ska återinsättas som frijarl. Rp:na får då i uppdrag att varsko landsrådet i Camard om vad som skett i hopp om att kunna skicka en undsättningshär till den belägrade staden.

Den ena rp:n är brorson till en i rådet inflytelserik köpman och ska fungera som sändebud. En annan av rp:na är en acharisk stigfinnare och ska leda expeditionen. De andra som är skickliga stridsmänn ska fungera som eskort/livvakter.

för att ta sig söderut måste de korsa Röda floden rom som går genom norra Asharien. Det finns ett färjeläge vid byn Hodunshus. Men när rp:na kommer ditt märker de att byn är tagen i besittning av fienden. Gelon Felke har nämligen låtit postera ut trupper där och låter ingen passera floden. Detta för att hindra nyheten om Jarlas belägring att sprida sig söderut. De blir nu tvugna att hitta ett vadställe längre österut och sedan färdas genom vildmarken ner mot Tuzan Rim och vidare.

nu är det så att jag behöver lite hjälp.
för det första så är Gelon Felkes trupper för få för att kunna utgöra något riktigt hot. Jag vill att de ska fler så att de kan storma murarna. Så var kan han fått tag på de extra trupperna? legosoldater? Vrimzkel? Jag vet inte riktigt.

För det andra så måste det hända saker på stäppen. Och då vil jag inte bara ha rövare och överfall av jordbestar. vad som helst egentligen bara det sätter lite färg på tillvaron.

För det tredje måste det hända grejer när de väl Camard. kan det t ex vara svårt att få kontakt med rådet. Kan det finnas en stark opposition som inte vill skicka en undsättningshär utan tycker att Todor borde åter insättas?

För det fjärde (egentligen första men kom på det senare) vad kan hända i Jrla under belägringen innan rp:na skickas ut på sitt uppdrag. här har jag ingen anaing men jag är ssäker på att ni kan komma på något.

Ja alla förslag är välkommna.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Och då vil jag inte bara ha rövare och överfall av jordbestar. vad som helst egentligen bara det sätter lite färg på tillvaron.
Låt rp:n som är sändebud vricka foten eller nåt så att dom måste komma in i närmaste stad. där kan dom ju bli... överfallna eller se ett mord begås eller nåt sånt... fast om dom har tidspress på sig så är det nog en dum idé :gremsuck:
Förövrigt så har jag inte Jarla så jag vet inte riktigt vad det handlar om (även om du beskrev)

//Kanturi
 

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
men när de ska ta sog ut ur jarla blir det väl lite problem om den är belägrad. och livvakterna kommer troligtvis behöva dräpa en eller två vakter kanske mer beroende på hur bra se är på att ta sig ut obemärkta. men om de som belägrar får reda på att folket i jarla sänt ut ett sände bud borde väl dem sicka ut några trupper för att stoppa dem från att ta sig till camard..de kan väl bli överfalna av dem på slätten..

och sen tycker jag det ska vara livvakter från caserion. som de har hyrt in
 

Gormasus

Veteran
Joined
4 Dec 2003
Messages
52
Location
Göteborg
tjena! kom och tänka på folkslaget Auser när du sa att de skulle färdas över stäppen och att du inte ville ha jordbestar och rövare. Jag har för mig att de håller till på Ashaslätten, kanske de kan vara ett trevligt inslag, ett litet sidoäventyr eller vad som helst.
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
för det första så är Gelon Felkes trupper för få för att kunna utgöra något riktigt hot. Jag vill att de ska fler så att de kan storma murarna. Så var kan han fått tag på de extra trupperna? legosoldater? Vrimzkel? Jag vet inte riktigt.
Jag vet inte om denna tanke är alldeles för galen, men nån kan ju ha anlitat en nekromantiker och vips så består delar av armén av odöda.

En annan tanke är att belägrarna till en viss utsträckning samarbetar med jargierna och får trupper och understöd därifrån.

Dessa två alternativ bör dock inte kombineras. :gremtongue:

För det andra så måste det hända saker på stäppen. Och då vil jag inte bara ha rövare och överfall av jordbestar. vad som helst egentligen bara det sätter lite färg på tillvaron.
Skugglandet kan annars vara intressant att slänga in när man färdas genom stora öde områden. Dock vet jag inte om det är mest karaktäristiskt för skogar, minns inte riktigt vad det stod. Skugglandet kan du i alla fall läsa om i Legender och Hemligheter.

För det tredje måste det hända grejer när de väl Camard. kan det t ex vara svårt att få kontakt med rådet. Kan det finnas en stark opposition som inte vill skicka en undsättningshär utan tycker att Todor borde åter insättas?
Vet tyvärr inget om föregående äventyr. Men fienden kan ju alltid ha någon hyfsat högt uppsatt sympatisör som övertygar alla om att allt är precis som det ska och in i det längsta försöker fördröja eventuell utredning av frågan och hävdar att RP:na är helt ute och cyklar. En annan idé är att den befälhavare eller liknande som de ska överlämna meddelandet till i själva verket står på fiendens sida och säger att han ska se till att något görs åt saken och att RP av olika skäl måste hålla knäpptyst under tiden. Sedan kan det ju bli ganska intressant att se hur lång tid det tar för gruppen att komma på att han inte alls har för avsikt att meddela de styrande att Jarla är belägrad.

För det fjärde (egentligen första men kom på det senare) vad kan hända i Jrla under belägringen innan rp:na skickas ut på sitt uppdrag. här har jag ingen anaing men jag är ssäker på att ni kan komma på något.
Det klassiska är ju att de måste rota fram förrädare bland de egna leden för att rädda staden från förräderi eller nåt åt det hållet.


Hoppas att jag var till någon hjälp och lycka till!
 
Top