Jag har stuvat om rejält men får med både storlek, styrka och smidighet.
Grundegenskapen Kropp anger hur stark och smidig man är. Se på en hundrameterslöpare, extremt starka och smidiga. Se på en bergsklättrare, inte jättebiffiga men starka. Kropp används som bas för alla färdigheter där kombinationer av styrka och smidighet används: Närstrid, klättra, springa etc.
Grundegenskapen Precision används till Skjutvapen.
På ett sätt tycker jag att D&D är ganska bra med sin Strength och Dexterity även om namnen är lite fel.
Egenskapen kroppsbyggnad anger hur biffig eller fet man är. 10 är helt normalt. Vid 0 påverkas kropp inte alls. Har man +2 i kroppsbyggnad är man lite rund (eller mer muskulös) och får +2 på kropp mot skador och i skadebonus. Man får också -2 i kropp när man ska använda färdigheter. Det är alltså en avvägning som är inbyggd i personen som avgör om man vill göra mer skada eller träffa bättre. Man får lika mycket plus i skada som man får minus i träff.
Man kan alltså göra en krigare som är normalstor men väldigt biffig. Han träffar inte så bra men gör å andra sidan mer skada. Eller en extremsmal tjuv(?) som träffar väldigt bra men gör mindre skada.
Kropp ger ungefärlig längd och vikt
Kroppsbyggnad påverkar vikten enbart
Kanske någon kan ha nytta av detta....