Storleken på drakar

Theo

Warrior
Det finns ju båda delar, just draken i Beowulf är mer av ett monster. Ingen list, ingen röst, bara förödelse och eld. Däremot Fafner är en klassisk drake i den aspekten. Det märks att det var där Tolkien knyckte majoriteten av sin inspiration till Glaurung.
Astrid Lindgrens Katla är ju däremot klart snarare i Beowulfskolan: hon är ju mest bara en ohejdbar förstörelsekraft (men används också mycket effektfullt som en sådan i storyn). Och det är väl också en grej - om en drake är (nästan) helt ohanterlig och ostoppbar så behöver det vara en plot point i sig.

Jocke

Bäst i rollspel
Min bestämda åsikt är att en vanlig drake i sås och potatis Fantasy är lika stor som en buss. Det ger lagom med enormhet jämfört med spelarna, samtidigt som den inre är för stor för att det typ ska gå att klättra på den för att komma åt olika delar bättre.

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
När det gäller en staty är det naturligtvis sant att det inte går att göra den hur stor som helst, men på en tavla borde det vara enkelt att göra draken större och människorna mindre, om man tänker sig att det borde vara så.
Ja, jo, om man nu tänker sig att målet med målandet är liksom fotografiskt, att avbilda något så som det är eller var eller borde vara i sinnevärlden. Vilket man ju kan göra, såklart, men det finns ganska många konststilar som är helt ointresserade av sånt.

Nu var det ett väldigt långt tag sedan jag läste gymnasienivå av kulturhistoria, men nog var medeltida konst rätt ofta inte alls tänkt att vara särskilt bokstavligt avbildande utan mer fokuserad på symbolik – avbildandet av myten, förhållandet mellan saker, vilken makt och relationer som avbildas, etc? Om man målar en händelse så är det inte som att ta ett fotografi utan mer att man vill få med vad man tycker var det viktiga. Och det är nog inte alls exakt var folk stod eller hur stora saker var i förhållande till varandra… tänker jag.

JohanL

Swordsman
På motsvarande vis som med drakar kunde förgången tids jättar vara rätt små. När arthurianska riddare slåss mot onda jättar (jättar är alltid onda där) ska vi nog ofta (men absolut inte alltid) tänka oss dem som två och en halv meter eller något, eller ännu mindre.

soda

Veteran
För att återkoppla till trådstarten ser det betydligt mycket mindre imponerande ut att Lancelot slogs mot två drakar samtidigt när det illustreras så här: [bild]
Bilden får mig att tänka på gäddor, och därmed fiskeskrönor.

"Jag dräpte en drake igår, den var så här stor" sa Lancelot, och visade med armarna. Vi spelade med för att inte såra hans känslor.