Storleken på drakar

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
En relaterad fråga är hur smarta drakar ska vara. Som en krokodil? Som ett särskilt listigt djur? Som en ordinär människa? Klipska och sluga, men fortfarande inom det mänskligas gränser? Eller sådär övermänskligt visa och förutseende att man aldrig kan överlista dem?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Fast det hade ju urlakat deras grej totalt. Drakar är ju koola för att de är speciella, farliga, mäktiga, och att det inte är inflation på dem. Jag fattar inte hur spelledare tänker när de slänger halvfjösiga unga drakar på låglevel-rollpersoner i D&D. Snacka om att bagatellisera drakarna. Badass monster ska alltid vara badass.
Du har såklart rätt.
Men jag är inte säkert på att balansen är helt rätt i de flesta spel/kampanjer/settings idag heller.

Vi hade en kortlivad 5e-kampanj förra året. De hann aldrig bli mer än level 3-4. De befriade en ung "Dragon" som fängslats och blev vän med den, och slog ihjäl en "Drake". Det fungerade bra. Det var ingen drake varje spelmöte, men oftare än "vanligt" och också för låg-level-characters.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
En relaterad fråga är hur smarta drakar ska vara. Som en krokodil? Som ett särskilt listigt djur? Som en ordinär människa? Klipska och sluga, men fortfarande inom det mänskligas gränser? Eller sådär övermänskligt visa och förutseende att man aldrig kan överlista dem?
De ska vara som Satan i folksagor i att de är sluga och smarta men högmodiga och trångsinta. Man ska absolut kunna spöa en drake i en fiol duell de inte tänkt över så hårt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
De ska vara som Satan i folksagor i att de är sluga och smarta men högmodiga och trångsinta. Man ska absolut kunna spöa en drake i en fiol duell de inte tänkt över så hårt.
Det finns ju båda delar, just draken i Beowulf är mer av ett monster. Ingen list, ingen röst, bara förödelse och eld. Däremot Fafner är en klassisk drake i den aspekten. Det märks att det var där Tolkien knyckte majoriteten av sin inspiration till Glaurung.

När du kommer fram till folksägnernas tid blir det en skillnad där också - det finns de som pratar med vitormar och lindormar, men (åtminstone majoriteten av) drakarna är djur. Inga gåtor eller fantasy-troper som i medeltida förlagor.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Det finns ju båda delar, just draken i Beowulf är mer av ett monster. Ingen list, ingen röst, bara förödelse och eld. Däremot Fafner är en klassisk drake i den aspekten. Det märks att det var där Tolkien knyckte majoriteten av sin inspiration till Glaurung.

När du kommer fram till folksägnernas tid blir det en skillnad där också - det finns de som pratar med vitormar och lindormar, men (åtminstone majoriteten av) drakarna är djur. Inga gåtor eller fantasy-troper som i medeltida förlagor.
Jag bara älskar Draken som synd eller Satan mer än alla andra takes :p
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Drakar som de är i Shadowrun är perfekt gällande alla aspekter. De kan vara ”små” som en stor elefant till större än jumbojets samtidigt som många/kanske de flesta också har alternativa humanoida former. Detta betydet att de ofta bokstavligt talat sitter på skatten då de är företagsledare eller ledare för nationer. De är sexiga och vad jag förstått så förekommer det en hel del Dragon on/human(oid) sex i settingen.

Vem vill inte ha sex med en övernaturligt snygg kvinna/man som samtidigt kan sänka ett hangarfartyg om de blir pissed!?

Så drakar i Shadowrun har den bästa storleken och den häftigaste nivån på sitt intellekt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Drakar som love interest är annars något jag förknippar med Dragonlance...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
En relaterad fråga är hur smarta drakar ska vara. Som en krokodil? Som ett särskilt listigt djur? Som en ordinär människa? Klipska och sluga, men fortfarande inom det mänskligas gränser? Eller sådär övermänskligt visa och förutseende att man aldrig kan överlista dem?
Man skall kunna överlista dem men jag vet att jag som SL i de flesta settings försöker få draken att absolut försöka vara minst en hög med steg framför rollpersonerna. Så om rollpersonerna gör något som draken aldrig själv skulle kunna tänka sig att göra eller begår handlingar som kanske egentligen är väldigt okaraktäristiska för rollpersonerna, då har draken ett problem. Högmod leder till fall helt enkelt men beroende på setting få får inte högmodet vara för enkelt att genomskåda då draken garanterat mött många äventyrare tidigare.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Folk knullar drakar överallt. Till och med fucking Dark Sun Draken knullar. Alltså, hab knullar liches men ändå.
Precis som det skall vara! Varelser med ambitioner och viljor vi som människor ändå kan indentifiera oss med är absolut roligast att gestalta som SL. Så draken som bara flyger och ädelägger byar med en intelligens som en krokodil är inte min grej.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
En relaterad fråga är hur smarta drakar ska vara. Som en krokodil? Som ett särskilt listigt djur? Som en ordinär människa? Klipska och sluga, men fortfarande inom det mänskligas gränser? Eller sådär övermänskligt visa och förutseende att man aldrig kan överlista dem?
Smarta och sluga, men fåfänga, giriga och högmodiga. Egentligen är de långt smartare än en människa, men deras brister i karaktär gör att man kan överlista dem. Jag personligen har svårt för drakar som bara är som monster som i t.ex. Game of Thrones. Då är de mer monster med grymma stats och inte lika intressanta tycker jag.
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
Storleken på drakarna hänger väl även i viss mån på hur hög fantasynivån är.
Grisodlarfantasy = små drakar
High fantasy = stora drakar
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,717
Små som grisar?
Näe, som moderna kor. Medan korna är stora som moderna grisar. Och grisarna är stora som stövare. Och alla är korta för att få plats i de där jättesmå sängarna från Skansen.

(Nä, jag skojade om det där sista.)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Vill man ha ett hanterbart monster kan man slänga in en lindorm eller liknande. Drakar ska vara närmast gudomliga tycker jag, och då bra mycket större än en åsna eller en gris.
 
Top