Storleken har betydelse!

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Jag gick igenom min rollspelshylla, och funderade på vilka av spelen jag faktiskt läst, och såg då ett tydligt samband med storleken på boken rent fysiskt. Stora böcker blir helt enkelt sällan lästa av mig. Värst har tegelstenar som Noir det, men alla böcker i det format som Nordiska Väsen / KULT /Alien / Dungeons & Dragons osv har är nästan alla bara bläddrade i. Det betyder inte att jag ogillar spelen – men jag läser dem då hellre på min iPad, som har ett hanterligt format. Böcker som Mutant År Noll, Coriolis (nya utgåvan), Chock och Drakar och Demoner (gamla såväl som retro) har jag i allmänhet läst igenom.

Slutsatsen är att jag helt klart föredrar det som i alla fall förr var svensk standard (tack Äventyrsspel!), och ogillar utvecklingen hos bl.a. Fria Ligan där de (för att passa in i den utländska marknaden antar jag) mer och mer gått över till stort format (även om Twilight 2000 till min glädje ser ut att ha "rätt" format!). Är jag ensam om denna preferens? Om inte, kan vi inte göra vår röst hörd så att ordningen återställs! :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag känner lite likadant – det lite större bokformatet, det som D&D och Gurps och Vampire alla andra kört med, är helt enkelt för stort för bekväm bläddring. Jag har svårt att läsa dem på ett bekvämt sätt helt enkelt. Jag gillar "bokstora" böcker bäst, oavsett om det är A5 eller något annat i samma storleksklass. jag gillar böcker man kan hålla upp, uppslagna, med ena handen, framför ansiktet. Inte så att jag läser på det viset speciellt ofta, men det är en ganska bekväm, lagom storlek.

Sen får det gärna vara många sidor om de många sidorna användes till något intressant (typ inte regler alltså), men just bredd och höjd på pappersformatet spelar definitivt roll.

Om inte annat för att det är mycket lättare att läsa såna böcker även på surfplatta utan att man behöver zooma och scrolla och grejer… Jag läser alltid helst PDF:er på min 8" Nvidia-surfplatta. Den har rätt dimensioner =)


Mycket riktigt är också alla mina böcker ganska blygsamma i formatet… Flera av dem är i A5 (Evolutionens Barn, Null State), andra är lite större men inte mycket. Jag tycker att böcker ska vara lätta att bläddra i, hålla i, gå omkring med…
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag gillar bäst

DoD 84: G5, mjukpärm, 68 sidor
Mentzer Basic: - "nordamerikanska Letter-formatet", mjukpärm, 64 sidor

Nätta och behändiga, inte bara att läsa utan också att transportera.

Edit. Ändrade formatangivelserna efter ha blivit kritiserad av en bibliotekarie.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Skulle först skriva att jag bara håller med, men när jag funderat lite så gillar jag faktiskt det större formatet också. MUA, Hindenburg, Symbaroum, Alien, Tales from the Loop m.fl. har funkat bra för mig i större format. För mig har det nästan blivit lite av en besvikelse när böcker inte har det större formatet när man packar upp dem. Senaste "mindre" boken jag köpte var Bittermarken till Svärdets Sång, och det är något lite märkligt med det formatet när boken är så tjock (även om jag gillade innehållet).

Nu läser jag primärt på Ipad eller datorskärm så det här är sällan något jag funderar speciellt mycket kring. Däremot kan jag ibland känna ett visst samband mellan sidantal och läslust. Jag ger mig oftast hellre på kortare rollspelsprodukter än långa.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Svavelvinter! Det skulle jag ju säga också. Gräsligt format. Sämsta jag har läst i hela mitt. Men snyggt och helt okej spel.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
DoD 84: A5, mjukpärm, 68 sidor
Mentzer Basic: - A4, mjukpärm, 64 sidor
Näääe, de är väl i G5 respektive det nordamerikanska Letter-formatet (även svenska utgåvan).

En del av Ä-spels äventyr, t.ex. Äventyrspaket 1 (Svart duell/Skönheten och odjuren) var i A5. Lustigt nog står det G5 på wikipediasidan för just det äventyret... har det kommit ut i olika format? Båda exemplaren som hamnat hos mig är i A5 i alla fall.

I vilket fall: jag tillhör också skaran som vurmar för mindre publikationer, gärna häften.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Svavelvinter! Det skulle jag ju säga också. Gräsligt format. Sämsta jag har läst i hela mitt. Men snyggt och helt okej spel.
Oj, jag gillar verkligen Svavelvinter-formatet! Dock inte så praktiskt för bokhyllan. :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Näääe, de är väl i G5 respektive det nordamerikanska Letter-formatet (även svenska utgåvan).

En del av Ä-spels äventyr, t.ex. Äventyrspaket 1 (Svart duell/Skönheten och odjuren) var i A5. Lustigt nog står det G5 på wikipediasidan för just det äventyret... har det kommit ut i olika format? Båda exemplaren som hamnat hos mig är i A5 i alla fall.

I vilket fall: jag tillhör också skaran som vurmar för mindre publikationer, gärna häften.
Jag vet uppenbarligen ingenting om bokformat.

Min grej är att skriva böcker. :gremtongue:
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Spel ska användas, läsas och tas med hit och dit.
Håller helt med!

Tycker personligen mycket om "OSR-formatet", som känns som A5 och nedåt. Men även "folio"-formatet som All Flesh Must Be Eaten och de flesta andra Eden Studios-spelen körde.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag föredrar också det som kunnigare personer pekar ut som G5 och storlekar däromkring, dessutom gärna inte mer än säg 150 sidor. Större böcker känns lätt otympliga och om dom dessutom är tjocka blir det alldeles för mycket text för min smak. Samtidigt vill jag inflika att jag inte är helt såld på pocketformatet för rollspel. Visst, en pocket är lätt att ta med sig men lämpar sig illa för att snabbt hitta information i vid spelbordet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag föredrar också det som kunnigare personer pekar ut som G5 och storlekar däromkring, dessutom gärna inte mer än säg 150 sidor. Större böcker känns lätt otympliga och om dom dessutom är tjocka blir det alldeles för mycket text för min smak. Samtidigt vill jag inflika att jag inte är helt såld på pocketformatet för rollspel. Visst, en pocket är lätt att ta med sig men lämpar sig illa för att snabbt hitta information i vid spelbordet.
Pocketar går ju oftast inte att slå upp. Avskyr böcker som inte går att slå upp, och en rollspelsregelbok som inte går att lägga ned och stannar uppslagen är ju värdelös. Uppslagsbarheten är mycket viktig! (Satsar på ett detta ska bli årets nyord).
 
Last edited:

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Jag jobbar gärna i det amerikanska formatet 6"×9" (152 × 228 mm). Storpocket. Ligger bra i händerna. Tillräcklig sidyta för tabeller.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag läste nyss Electric Bastionland. Det är för stort, för tungt och för ohanterligt (delvis på grund av lite för sladdrig bindning i förhållande till omfång och pappersvikt), men bra nog att jag ville läsa allt ändå.

Storlek är viktigt och trevligt, dock. Värst är ohanterlighet som kan uppkomma av olika anledningar: svårt att hålla i pga liggande format (Svavelvinter), tungt (EB ovan), för tjockt papper i förhållande till storlek (Veins of the Earth), sladdrighet (kvadratiskt eller liggande utan pärm). Bäst är typ Mörk Borg eller A Red and Pleasant Land eller Svärdets Sång.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Allt över 200 sidor blir tyvärr mer eller mindre oläst nu för tiden om det inte är nått jag verkligen vill spela . Jag är inte så insatt i storlekars namn osv men jag föredrar dom gamla äventyrsspels häftena som var lätta och praktiska att ta med sig och inte vägde nått .
 
Top