DoD Storlek på spelgruppen i DoD23

Jens J

Veteran
Joined
9 Mar 2023
Messages
17
Vi har fem spelare till DoD23 och tänkte ta in en till spelare (+SL). Så som jag förstår det är systemet gjort för 3-5 spelare. Jag har aldrig haft en grupp på 6 personer. Blir det obalanserat i motståndet i de färdigskrivna äventyren? Det kanske är lite få intiativ kort. Löser man det genom att höja KP på monster och ge dom fler intiativ och kanske använda en vanlig kortlek- 2 till ess (med bara en färg). Är det något annat man bör tänka på?
 
Jag skulle nog vänta med att boosta KP tills jag sett hur de klarar sig. Skär de igenom bossen i Ridders Rös som en varm kniv genom smör så lägg för all del till lite KP, eller låt honom ha några adds.
 
Jag skulle nog vänta med att boosta KP tills jag sett hur de klarar sig. Skär de igenom bossen i Ridders Rös som en varm kniv genom smör så lägg för all del till lite KP, eller låt honom ha några adds.

Alternativt lägg till en extra handling för monstrent. Då lär det bli jobbigare för rollpersonerna ... :cool:
 
En hel flock svartnissar med träspjut var inte ofarliga i gamla DoD heller.... 2 per spelare, inget problem... 5-6 per spelare... då gick inte ens riddare i helrustning säkra :)
När man tänkter på det...Svartnissar = Svartfolkets motsvarighet till Ewoker! Yub Yub Nub!!
 
Personligen tycker jag att kvaliten går ner snabbt med fler spelare än fyra. Sex spelare skulle jag inte ta i med tång.
Sant! Det kommer bli svårare för alla spelare att få agera, och svårare för SL. Man måste aktivt jobba för att fördela ordet runt bordet så inte någon känner sig åsidosatt.
 
Vi brukar vara 5+1 och har vid något tillfälle varit 6+1. Spelmässigt skulle jag säga att det inte märks särskilt mycket (kan ha att göra med våra tärningsslag dock) om man har en bra bredd på yrken. Det enda är väl att det blir stimmigare runt bordet, fler stickspår och att SL behöver vara lite hårdare moderator, men det går. Jag tycker personligen som @Jim Profit att kvalitén riskerar att gå ner när man passerar 4 spelare om man kör något som är RP-tungt. Dock körde vi Varselklotet i onsdags på 5 spelare och det var den bästa sessionen av RP jag tror vi någonsin haft så beror nog väldigt mycket på situationen och personerna runt bordet. Med det sagt: Bumpa inte upp något förrän du ser om spelarna är för OP eller ej. Vi hade det motsatta problemet när vi körde lite DoD-homebrew och vi hade minst två pers av fem som fick slå dödsslag varje strid så.
 
Vi har fem spelare till DoD23 och tänkte ta in en till spelare (+SL). Så som jag förstår det är systemet gjort för 3-5 spelare. Jag har aldrig haft en grupp på 6 personer. Blir det obalanserat i motståndet i de färdigskrivna äventyren? Det kanske är lite få intiativ kort. Löser man det genom att höja KP på monster och ge dom fler intiativ och kanske använda en vanlig kortlek- 2 till ess (med bara en färg). Är det något annat man bör tänka på?
De flesta av striderna i Drakkejsarens Hemlighet är upplagda så att fiendernas antal och monsters handlingskraft justeras beroende på hur många rollpersonerna är. Så förhoppningsvis räcker det för att balansera upp det. Om inte så har du ju flera bra backup-idéer.
 
Jag har haft 8 spelare vid två olika tillfällen. Det funkar. Men 3-5 är helt klart bättre i alla avseenden.
 
Back
Top