DoD Storlek på hund?

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jag har inte regelböckerna till hands, så kan inte kolla upp detta. Men om man skapar en varelse som är ungefär lika stor som en normalstor hund, vilken storlek borde den ha då?

Jag skulle säga Liten eftersom det specificerar det som "Ett litet monster är under metern långt och kan inte blockera något område". Jag HOPPAS inte hundlika varelser är över en meter. :eek:

Jag skulle säga Liten eftersom det specificerar det som "Ett litet monster är under metern långt och kan inte blockera något område". Jag HOPPAS inte hundlika varelser är över en meter. :eek:
varghund03.webp

En irländsk varghund.

Jo precis, det var Fria Ligans Drakar och Demoner som avsågs.

Hundstorlekar är ett återkommande problem i en av mina spelgrupper.*

Inte för att vi ofta stöter på hundar, utan för att andra varelser och företeelser beskrivs som ”stor som en hund, ungefär”.

Vilket ofelbart leder till frågan ”chihuahua eller Sankt Bernhard?”

Svaret ”en medelstor hund, typ” gör ingen glad eftersom vi inte känner till vare sig medel- eller medianhundens storlek.

Vi har mer eller mindre (mest mindre, faktiskt) enats om att labradoren är den hund vi ska tänka på nästa gång något är "stort som en hund”.

För att inte vara fullständigt OT vill jag påstå att hunden på s. 99 i DoD23 – baserat på dess spelvärlden jämfört med räv och varg – har storlek liten. (Som en hund, ungefär.)

Så om varelsen som skapas är stor som den hunden bör den vara liten.

* Ja, såklart det är KARTELL-gruppen. Vi är idioter allihop.

Vi har mer eller mindre (mest mindre, faktiskt) enats om att labradoren är den hund vi ska tänka på nästa gång något är "stort som en hund”.
Men är det en Engelsk eller Amerikansk Labrador Retriever? Hane eller tik? Valp eller fullvuxen?

I kvällens spelmöte (Ur varselklotet) träffade vi en golden retriever. Den var stor som tre mindre hundar.

I kvällens spelmöte (Ur varselklotet) träffade vi en golden retriever. Den var stor som tre mindre hundar.
Så mer som en Kerberos-situation?

Jag är 100% för en golden retriever-kerberos. Det låter ursött.

Back