Nekromanti Storfurstens barn (ev spoiler)

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Jag har funderat ett tag nu på hur det står till med Thamas Vitfjäders barn. Thamas är ingen ungdom utan tvärtom en gammal gubbe. Jag gissar på att han var 20-25 när han tog den Damariska tronen för 46 år sedan. Detta gör honom 66-71 år gammal och rimmligen borde han ha barn, vore det inte slöseri med tid för denna man som kämpat för sitt rike att inte ha någon arvinge som kan ärva det? Eller planerar han måhända att leva förevigt? Att Storfursten inte har någon arvinge är något som borde skapa oro, för när Storfursten dör (vilket han, om han är en normal människa, borde göra inom 30 år) står landet återigen utan en självklar arvinge och därmed ett inbördeskrig. Så barn borde han rimligen ha.

En förklaring kan vara Ariandra. Hennes speciella natur kan göra henne infertil eller att hon offrat de barn hon fött i någon ritual. Men Ariandra borde inse att den oro det skulle skapat och att splittrat rike kan knappast ingå i hennes planer, om hon inte vill/kan föda ungen borde hon på något annat vis sätt till att Thamas har en arvinge. Jag skulle själv nog gilla om Thamas och Ariandra har ett gemensamt barn som Ariandra faktiskt älskar - för att påvisa att det finns en självständighet hos Xinus inkarnationer. Och fysiskt sett är väl Ariandra en rätt vanlig människa? Någons stans därinne kanske hennes undantryckta mänskliga själ finns? Eller så är den en del av den komplexa natur som Ariandra måste vara?

Och där tog väl mina funderingar slut för stunden. Så nu undrar jag helt enkelt vad ni tycker och tror om detta.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Jag gillar spontant tanken på en Ariandra som har ett barn som hon älskar. Ett barn som hon troligtvis fått med Thamas Vitfjäder. Det ger henne en intressant komplexitet i och med hennes övriga omänsklighet.
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Den officiella förklaringen som kommer i Damarienmodulen är att Thamas verkligen är barnlös och att det inte finns någon officiell tronarvinge. Exakt hur detta kommer sig är okänt och storfursten har en tendens att stegla dem som öppet diskuterar ämnet. Thamas är mycket riktigt ingen ungdom, även om hans hälsa är förvånansvärt god för en man i hans ålder. Exakt varför storfursten låtit bli att utse en formell efterträdare är osäkert, men antagligen har det att göra med hans paranoida natur. Om han utsåg någon officiell tronarvinge fruktar han antagligen att denne skulle kunna bli ett hot mot honom personligen, eller så har han helt enklet inte hittat någon han anser vara värdig. Ariandra har med största sannolikhet planerat allt detta. Om hon är steril eller inte är osäkert, men hon vet förmodligen precis vad hon skall göra om storfursten dör. Exakt vad är oklart, då drottningen inte är mänsklig har hon omänskliga prioriteringar och hennes mål är betydligt mer långtgående än att kontrollera ett litet sketet människorike.

Inofficiellt så tror många att Thamas brorsbarnbarn (heter det så?) Illius Vitfjäder utsetts i hemlighet som tronföljare. Illius själv tror detta, men det är väldigt osäkert vad som kommer hända när storfursten dör. I "av blod komna" diskuteras ett par olika alternativ av vad som skulle kunna hända om Thamas mördas, men i vilket fall som helst kan vi räkna med att Ariandra kommer se till att ha en hel del inflytande över vem som än tar över tronen, om hon inte till och med tar den själv.


Ett par andra kandidater till storfurstetronen är:

Illius vitfjäder - En arrogant man i trettioårsåldern som är Targus stadsmannarådsmästare och innehavare av flera andra höga titlar. Han är minst lika hänsynslös som Thamas, men är samtidigt politiskt naiv och saknar sin farbrors förmåga att intrigera. Han är en obetänksam livsnjutare med ett flertal älskarinnor och oäkta barn och han är samtidigt en av Damariens skickligaste fäktare. Sägs vara förälskad i drottningen och kallas ibland för "Ariandras lilla knähund" av sina fiender. Illius är övertygad om att Thamas älskar honom som en son och att han kommer att utses till dennes efterträdare när som helst.

Andra medlemmar av ätten Vitfjäder - Thamas har låtit gifta in stora delar av Ariandras familj i ätten Vitfjäder och har därefter satt sina släktingar på flera höga positioner. Dessa är numera så gott som helt lojala mot sin patriark, samtidigt som de är allmänt hatade av damarierna. Det finns flera medlemmar i dynastin som skulle kunna träda fram och försöka ta tronen.

Bors van Duncarck - I händelse av storfurstens död kommer med största sannolikhet den björnlike ledaren för ätten van Duncarks östra gren att gå ned från bergen i öster med sitt manskap och försöka ta kontroll över Targus. Förmodligen kommer han få med sig ett stort antal av de landsförvisade Vargriddarna som vill störta ätten Vitfjäder till varje pris.

Lot van Culnar - Ätten van Culnar har hållit sig rätt neutrala gentemot storfursten, men i händelse av dennes död är det fullt möjligt att de kommer att gå söderut och åter igen försöka sätta en av de sina på tronen.

"Munken" - Det går rykten i Targus om att Thamas skulle ha en son (antingen med Ariandra eller med en älskarinna) vars existens av någon anledning hemlighölls för omvärlden. Sonen sattes av sin fader i ett avsides liggande Daakkloster och har levt där under falsk identitet sedan dess. I händelse av Thamas död kommer sonens existens att tillkännages och han kommer att hämtas till Targus för att krönas. Det skall påpekas att detta mest tycks vara ett rykte med oklart ursprung, men det är så pass spritt att det inte är omöjligt att ett par munkar kommer att träda fram och säga sig vara den försvunne sonen om de tror sig kunna vinna tronen.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Allvarligt talat, finns det inte väl många barnlösa härskare i Mundana? Consaber, Soldarn, Damarien... med tanke på personernas ålder borde de ha antingen ha skaffat sig en tronarvinge, eller ha drabbats av någon mystisk kunglig infertilitetsepidemi.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Undantaget Mhîmen av Mûhad så kan jag inte påminna mig om att någon monark i Mundana officiellt har prinsar, prinsessor och/eller tronarvingar, vilket är rent löjligt uselt.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Kungen till Drunok har ju en upstudsig son, Momolans drottning har ett antal barn, men de är väll de enda? Några av Thalamurs magikrater har också barn.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Håller helt med - vill jag ha mina onda gudaavatarer. En förr helt hänsynslös Xinu-avatar som brottas med de spirande mänskliga, köttsliga känslorna i dess inre...what's not to like?

- Ymir, komplexitet for the win
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om snubben med sju fruar och 100+ konkubiner inte hade ett lass med ungar hade jag blivit lite...förbryllad, indeed.

Sedan har ju drottningen av Momolan döttrar, och kungen av Drunok har en son. Utöver det är det ju ganska löjligt att kungarna av Soldarn, Damarien och Consaber, liksom den jargiske kejsaren, alla lider av barnlöshet, jo. Lägg därtill att Mhîmens primära kandidater till arvingar, dvs hans förstahustrus söner, är en död, en inkompetent akademiker, och en psykopat. Det verkar, sammantaget, inte rimligt alls.

Såvida där inte -finns- ett samband...hehehe.

Jag menar, det ligger helt i linje med Mörkrets agenda att så split genom att se till att den sista generationen av Mundanas kungar står utan arvingar, trots allt.

- Ymir, hintar
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Jag menar, det ligger helt i linje med Mörkrets agenda att så split genom att se till att den sista generationen av Mundanas kungar står utan arvingar, trots allt.
Tja... det finns ju rykten som säger att kungen av Consaber har en oäkta dotter med en av sina gamla flickvänner (båda två är riddersdamer och jag kan för mitt liv inte komma ihåg vad de heter). Sen är väll ett skäl till bristen på prinsar och prinsessor att Mundana lider en viss brist på ordentliga arvkungadömen. Jag menar, Menon-Auns kejsartitel är inte ärftlig, Västmark och Asharien är förbundsrepubliker, Kryddöarna är en plutokrati, Miam var tidigare en druidstyrd teokrati, Arkipelagen är inte enad, Thalamur och Ebhron är Magikratier, Alarinn och Sindarea är lösa klanallianser och och Forion styrs av en gud i mänsklig skepnad som inkarneras i bästa Dalai Lama-stil så fort den gamle inkarnaten dör. Thism har ett vagt feodalt system och styrs av en autokrat, men jag är osäker på om hans titel är ärftlig. Dessutom är de nog inte så värst pigga på att gifta bort sina barn med människor.

Hur är det nu igen med Tharhais kejsare och Cirefaliernas ledare? Jag har inte böckerna här och jag kan inte komma ihåg om deras titlar är ärftliga eller ej eller om de har ungar.

Fast å andra sidan kanske vi bara skall vara glada för bristen på kungadöttrar. Jag menar, vem vill vara prinsessa i en tid när läskiga sierskor kläcker ur sig spådomar av typen: "Österns odjur, krälar uppåt. Yngel föds av kungadotter"...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Likfullt....om vi bara tittar på Soldarn, Damarien, Drunok och Consaber.

Gör du ett stickprov på fyra slumpmässiga, -mänskliga-, monogama arvfurstendömen i det medeltida Europa, säg Navarra, Skottland, Böhmen och Akvitanien omkring år 1200, kommer antalet furstebarn i dem lugnt överstiga 10. (Jag kan kolla upp det om du insisterar, men Eleonora av Akvitanien ensam fick tolv barn, så bara -ett- av de fyra furstendömena bräcker Mundanas -fyra- med det tolvdubbla). I Mundana ligger det antalet på...1. Wee. Sannolikt, indeed. Det skulle vara om det finns någon kosmologisk faktor i Mundana som gör folk (kungar) avsevärt mindre fertila. Det, eller en skum, magisk konspiration då.

- Ymir, just sayin'
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Fast sägs det verkligen uttryckligen att Jargus inte har några barn (vad ska man å andra sidan med sådana till när man planerar att leva för evigt) eller att kronprinsen av Drunok är kung Gahallan III enda barn?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nej, det är sant, det gör det inte.

Likfullt, mitt exempel kvarstår, för jag nämnde inte ens Jargien. Tre av fyra monogama arvmonarker i Mundana är barnlösa. Det är inte trovärdigt på något sätt; snarare är det en, med medeltida mått mätt, totalt orimlig situation - visst finns det exempel på historiska kungar som aldrig fick barn, gott om dem, men att det skulle vara fallet med nästan -samtliga- kungar samtidigt, och detta kungar som varken dött unga, eller varit långt borta från frugan och fört krig? Naeh. Någonting är seriöst fel där. Visst, två av kungarna verkar relativt nygifta, dessutom, men de är båda medelålders, medan deras fruar är lammkött (okej, relativt i pyarälvans fall) - borde de inte ha barn från tidigare äktenskap eller nåt? (Sedan kan den soldiska drottningen förstås, givet att hon är älva som sagt, ha haft barn tidigare utan att någon egentligen känner till det, och därmed, minskat sina chanser att bli gravid igen - men en ' sympatisk 'snubbe som Sachsar skulle knappast hålla fast vid en en infertil drottning särskilt länge). Damarien är nästan det -mest- trovärdiga fallet av barnlöshet, givet att drottningen är en utomvärldslig entitet som lindat kungen runt sitt lillfinger

Helt enkelt, det håller inte. Jag tycker det behövs en förklaring. Om en liknande infertilitet hade observerats i fler samhällsskick än bara högadeln, vore problemet inte lika stort förstås - jfr den mystiska barnlösheten hos romarna. Men några tecken på att Asharina-Consabers överklass i allmänhet har fertilitetsproblem står inte att finna, vad jag vet.

- Ymir, och det är allt
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Fast å andra sidan kanske vi bara skall vara glada för bristen på kungadöttrar. Jag menar, vem vill vara prinsessa i en tid när läskiga sierskor kläcker ur sig spådomar av typen: "Österns odjur, krälar uppåt. Yngel föds av kungadotter"...
Det finns ju bara ev två som kan vara den dottern (offciellt då). Mycket förutsägbart och därmed tråkigt. Ge Mundana fler kungadöttrar så det blir lite mera att fundera på.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Totalt ot, men intressant hypotes

på mig verkar det som om vi eonspelare kom till spelet eftersom vi uppfattade världen som sammanhängande vid första ögonkastet. Och som om vi reagerar efter principen "more is better". Stämmer detta med era bilder?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Totalt ot, men intressant hypotes

Med tanke på att "första anblicken" för min del var när spelet var nyutgivet och jag var elva tror jag inte att jag hade sådär jättehöga anspråk på sammanhängande värld. Däremot är det en uppfattning jag utvecklade på senare år, bara för att åter lite senare märka att världen inte var särskilt sammanhängande, men desperat försökte få det att verka som det. Därför bör förändringar syfta ditåt.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Adoptera mera.

"Visst, två av kungarna verkar relativt nygifta, dessutom, men de är båda medelålders, medan deras fruar är lammkött (okej, relativt i pyarälvans fall) - borde de inte ha barn från tidigare äktenskap eller nåt? (Sedan kan den soldiska drottningen förstås, givet att hon är älva som sagt, ha haft barn tidigare utan att någon egentligen känner till det, och därmed, minskat sina chanser att bli gravid igen - men en ' sympatisk 'snubbe som Sachsar skulle knappast hålla fast vid en en infertil drottning särskilt länge)."

Och om det skulle vara så att det är Mundanas kungar som är infertila så borde de ju rimligen adoptera barn eller nåt. Det funkade för Caesar, det funkade för Karl XIII och det funkade med all säkerhet för många, många andra historiska kungar som jag håller sämre koll på.
Tronföljden måste ju säkras, ätten leva vidare och riket måste överleva - att leva utan säker, officiellt utpekad tronarvinge i ett feodalt kungarike är ju som att spela rysk roulette med en fulladdad revolver. Det är bara en fråga om när helvetet brakar lös och då sitter man där med halva hjärnan i knät.

Totalt orimligt, ologiskt och obra.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Allvarligt talat, finns det inte väl många barnlösa härskare i Mundana? Consaber, Soldarn, Damarien... med tanke på personernas ålder borde de ha antingen ha skaffat sig en tronarvinge, eller ha drabbats av någon mystisk kunglig infertilitetsepidemi.

Ja, vilket mörker...
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Exakt hur detta kommer sig är okänt och storfursten har en tendens att stegla dem som öppet diskuterar ämnet.
Nu ska jag börja med att besserwissa mig: Jag tror du menar rådbråkning vilket är själva avrättningsmetoden (den med ett hjul som krossar offrets olika kroppsdelar) medan stegling är uppspikning av den dödes kroppsdelar på ett hjul för ytterligare skam för den döde och avskräckning för andra. Nog med besserwissrande :gremsmile:

Jag tycker den kommande officella förklaring är helt okej. Den känns också spännande och framförallt användbar i kampanjer. Men jag tycker det är synd att Mundanas mystiska barnlöshet inte rättas till lite och jag gillar tanken på att Ariandra har ett barn hon älskar. Vidare gällande Ariandra så hoppas jag att du inte utmålar henne som rent ond utan gör henne mera komplex, skurkar(?) tenderar att vara mycket roligare då.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Ja, är det en genomtänkt grej? Eller är det bara så att det rör sig om bristande kommunikation mellan författare som alla tänker "Barnlöshet! Vilken nyskapande och intressant twist!"?
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Cirfalierna röstar fram sina Ärkefurstar genom ett råd.
Ärkefursten kan dessutom avsättas om han missköter sitt ämbete.
 
Top