Storfilmer ni vägrar se

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Titanic är RIKTIGT bra you guys. Alltså, RIKTIGT bra.
Varför gjordes det aldrig någon svensk "kopia"?
Förlisningen av Estonia.
Peter Haber och Ulla Skoog hade varit perfekta som tragiskt/romantiskt par för 20 år sedan.
Gärna med Lars Norén som regissör.

(nej, jag har inte sett Titanic, men det är av samma anledning som Gurgeh - det har aldrig blivit av. Titanic finns inte på min vägra-lista)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Oklart om de räknas som storfilmer men jag har aktivt undvikit de två senaste Jönssonligan (2015 och 2020), de två senaste Ghostbusters (2016 och 2021) samt Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton (2021). Min känsla är att dessa filmer aldrig skulle hålla ens i närheten samma klass som förlagorna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Oj, det finns väldigt få filmer jag skulle vägra se som en princip. En och annan skräckelfilm har jag bojkottat men då de inte räknas får jag nog säga Birth of a nation. Av vad jag hört framställer filmen Ku klux klan som hjältar och är så fallet vill jag inte se den.

Sedan har vi Dumbledores hemligheter som väl är på gränsen. Skulle inte säga att jag vägrar se den, men hade det inte varit för en hel del grejer J.K. Rowling sagt och gjort (som vi inte behöver gå närmare in på) så hade jag nog satt på den för slötitt vid det här laget.

Det är dock inte fråga om någon bojkott av filmerna från mina sida.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Oklart om de räknas som storfilmer men jag har aktivt undvikit de två senaste Jönssonligan (2015 och 2020), de två senaste Ghostbusters (2016 och 2021) samt Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton (2021). Min känsla är att dessa filmer aldrig skulle hålla ens i närheten samma klass som förlagorna.
Jag har sett den från 2015 med @Enhörning. Jag var inte imponerad. Hade inte förlagorna funnits så hade den nog varit en rätt OK spökkomedi, men som det är får jag säga att du valt rätt, får du Ghostbusters-sug kan du gott se om någon av de ursprungliga i stället.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
All nostalgivurm har börjat få mig att tappa intresset för film, så sådana filmer behöver något väldigt speciellt i sin pitch för att jag ska orka lyfta ett ögonbryn. Avatar 2 kommer jag exempelvis aldrig att se. Många superhjältefilmer ligger långt ner i prioriteringslistan och kräver något alldeles exceptionellt för att de ska gå igång. Star Wars är sedan länge dött för mig, även om det mest verkar vara serier nu för tiden om jag fattat det rätt.

Sen finns det väl få äldre filmer som jag aktivt gör motstånd mot, som jag ändå inte redan har sett en gång. Titanic var länge en sådan film som jag inte hade något intresse för, men den hamnade ändå framför mig en vacker dag när stjärnorna stod i rätt läge.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Meh, det utesluter ju den fantastiska Pulp Fiction.

(men jag har full förståelse för ditt resonemang)
Den såg jag innan jag fått upp ögonen för sekten. Kunde lika gärna låtit bli dock, då Tarantino inte är min grej. Hade dock varit intresserad om hans Star Trekprojekt hade blivit av då det är bra med lite nytt tänk och nytt blod i gamla franchise.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Jag har inga storfilmer jag i egentlig mening vägrar att se. Det närmaste jag kommer är att jag har gett upp vad gäller Marvel-filmerna. Jag såg dem alla, inklusive tv-serierna, i rätt ordning och hängde med fram till 2015-16 ungefär. Vill minnas att de sista jag såg i rätt ordning var Antman, Guardians of the Galaxy och någon Captain America, vilken i ordningen det nu var. Efter det har jag bara sett några sporadiska filmer här och där, som t ex GotG2 och Black Panhter.

Anledningen till det är helt enkelt blev för mycket att hålla reda på. Det känns som att det kom en ny film eller en ny säsong stup i kvarten som man skulle jonglera med och passa in i rätt ordning. Och jag tyckte att filmerna inte längre var tillräckligt bra för att det skulle vara värt det. Det kostade helt enkelt mer än det smakade.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,235
Räknas Live versionerna av Disneys klassiker? Jag vill inte se någon av dem. Inte ens de som har fått bra betyg.
Helt klart! De är ju storfilmer. Också filmer jag "vägrat" att se, eller mer, varit ointresserad av att se (utom Lejonkungen, som ja, är ju inte direkt pepp på fler).

De stora jag hoppat har varit Fantastic Beasts-uppföljarna. Den första var lite kul, men var ointresserad av hela Grindlewald-biten. Den andra kom ut och fick rätt lökig kritik, så jag var väldigt ointresserad. Med tanke på hur Rowling bettett sig så dödade det den lilla Harry Potter-pepp jag någonsin har haft, så jag blev totalt ointresserad.

Jag har ju också varit väldigt investerad i MCU, men har sedan Thor: Love and Thunder (som på sin höjd var OK) känt att min tid där jag aktivt kommer att följa MCU börjar lida mot sitt slut (har till exempel inte sett serierna under 2022 pga inte orkat). Troligtvis kommer jag följa en del av det, men att vara "inne" i det börjar jag känna mig färdig med.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Vete fasen om jag "vägrar" något, men jag är numera rätt ointresserad av superhjältar, Harry Potter, Star Wars, Avatar, med flera storslagna franchise-spektakel. De två senare av Hobbitfilmerna har jag nog visserligen aktivt undvikt, efter att ha sett bitar av den första.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
All typ av svensk relationskomedi (Peter Magnusson/Christine Meltzer-typen).
Kanske inte att betrakta som storfilm internationellt men jag tycker de tar upp en oproportionerligt stor del av utbudet i Sverige.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Human Centipede 1+2
Jag känner att det är en kulturgärning att någon faktiskt fått ihop filmteam och gjort de där filmerna om galningar som syr ihop folk mun mot rumpa, men jag behöver inte lägga några timmar av mitt liv på att se dem. Det räcker att de finns.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Oklart om de räknas som storfilmer men jag har aktivt undvikit de två senaste Jönssonligan (2015 och 2020), de två senaste Ghostbusters (2016 och 2021) samt Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton (2021). Min känsla är att dessa filmer aldrig skulle hålla ens i närheten samma klass som förlagorna.
Ghostbusters: Afterlife är bättre än man kunde tro, faktiskt. Givetvis inte lika bra som första filmen, men ändå! Hjärtat, temat och känslan på rätt ställe.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag har nog ingen enda film jag "vägrar se", men det finns absolut ett gäng jag… nedprioriterar. Jag har till exempel inte sett någon av Gudfadern-filmerna och har inga direkta planer på det heller. Jag tror inte att det är filmer jag skulle få ut så mycket av, så t.ex. den här veckan tänker jag istället se på en koreansk scifirulle samt se om den tredje Transformersfilmen istället.

Gudfadern är og det mest uppenbara fallet jag kommer på, men överlag finns det rätt många stora filmer som handlar lite för mycket om människor och om verkligheten och lite för lite om idéer och om fantastik för att jag ska vara villig att bränna ett par timmar.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Kollade IMDB, och den högst rankade jag inte har sett eller har några planer att se är Forrest Gump. Jag vet inte om det är någon aktiv vägran, men...
 
Top