Nekromanti Stora varelser och skada

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
När jag för första gången i Eon-historien plockade fram ett hiskeligt stort odjur ur spelledarbakfickan (i en sidostory inspirerad av Theodore Bergqusts "Ormtunga" till DoD6 i senaste numret av Fenix) upptäckte jag att jag inte visste hur jag skulle hantera besten. Det finns visserligen ett förenklat skadesystem i M&V, men det passade oss inte alls. Ett odjur är ju inte något som dyker upp av en slump... det vill säga om jag nu ska ha ett odjur med i berättelsen så sak det fylla en väsentlig funktion och inte vara där för att nötas ned likt en HP-stinn ladugårdsvägg. Jag fann det därför för gott att improvisera stick- och huggskadetabeller för odjurets olika kroppsdelar efter Eon3s modell.

Hur hanterar övriga forumiter stora varelser/ickehumanoida monster och skada?

Länk till odjuret. (inga detaljerade skadetabeller, de var som sagt improviserade).
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Har funigt det enkare att ibland inte slå skadfan som R/p gör, utan i stället improvisera ihip slagsmålet för bättre inlevelse,
när du tycker att djuret fått nog mycket stryk gör du så att den sakta mend säkert faller till marken.

Odjuret därimot göt riktig skada på R/p men behöver inte alltid träffa, utan kan istället slå med sin Klubba/ram i lufften just ovanför R/p:s huvuden...

VH Jens.L "Draken"
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Ett problem jag upptäckt med många monster är att striden snabbt blir tråkig - det tar en jävla tid att nöta ned monstren då de tål så mycket stryk (högt Chockvärde och många kolumner i T, S & B), däremot kommer de långt innan få så mycket Smärta att de inte kan träffa nånting. Neogames har ju försett en del bestar med förmågan att ignorera ett par nivåer Smärta, men det bör nog boostas mer. (Och jag brukar göra monstren lite mer smärtresistanta.)

En annan sak är ju att fundera på vilken slags försvar som funkar mot varelsen och hur svårt det är. Att parera ett hugg från t ex ett hyggelmonster som har en ohemult stor käft verkar mest löjligt även om det funkar speltekniskt - den styrkan som ligger bakom bestens hugg, plus käftens storlek, gör att svärdet antingen lätt trängs undan eller sväljs med svärdsarmen. Undvika är ju helt klart att rekommendera, och om attacken sker med något stort (t ex en halkyonsvans) kan man utan att skämmas som SL lägga till +Ob1T6 på svårigheten att Undvika, och kanske även låta svansen ha möjlighet att träffa mer än ett mål om de står tätt.

Sen upptäckte jag en annan lite lustig effekt förra spelmötet - en kimera fick ett rejält hugg i sin ganska smala getfot/getben. Amputationsslag och brytslag klarades med lätthet då det räknas mot STY som ju är högt för en hel del bestar, inklusive kimeran. Då det inte blev någon amputation/bryt så blev en väldigt bra träff (1 eller 2 på Hugg - Ben) rätt meningslös då den knappt gjorde någon Trauma. Vilket ju är kruxet med amp- och brytreglerna överlag - så fort någon har hög STY är han i det närmaste immun, slaget borde kanske hänga mer på Kroppsbyggnad än STY... Kroppsbyggnad x2 kanske?

Att använda det förenklade skadesystemet om man samtidigt kör med Eon III är jag lite tveksam till, då skadorna i Eon III överlag blivit lägre vilket gör den förenklade skadetabellen väldigt ojämn om man applicerar den på monster men inte på RP.

Mvh / Phelan
 

jwarlander

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
7
Location
Järfälla Stockholm
Det vore klart intressant att se "officiella" träfftabeller för lite olika monstertyper av mer generell variant.. Inte svårt att hitta på något själv såklart, men en nedladdningsbar PDF vore allra trevligast!

Annars är det inte träfftabeller som jag hakar upp mig mest på, utan det faktum att även om ett monster/djur modell större kan ha massor i chockvärde, och därför inte svimmar/dör, stöter man ju ändå på problemet med handlingsförlamning pga för mycket +ObT6 från skador.

Lämpligen borde man då antingen 1) låta stora varelser få absurt många kolumner i Trauma/Smärta/Blodförlust.. eller 2) applicera skada mot stora varelser med en annan skala, dvs mot en elefant kanske man använde skadeverkan/2, och en drake skadeverkan/3 (enbart exempel, ej genomtänkt!). Nackdelen med (2) är att det blir väldigt stora steg, förstås.

Nåja, min vanligaste lösning på ovanstående problem är nog att helt avstå från sådana kreatur.. men det vore kul att hitta en bra kompromiss nån gång.
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Neogames har ju försett en del bestar med förmågan att ignorera ett par nivåer Smärta, men det bör nog boostas mer. (Och jag brukar göra monstren lite mer smärtresistanta.)
Det håller jag i princip med om, men det får man förstås anpassa till varje odjur. För att visa att det ändå kommer en reaktion på smärtan kan odjuret bli skrämt/rasande istället, beroende på dess överlevnadsinstinkter.

En annan sak är ju att fundera på vilken slags försvar som funkar mot varelsen och hur svårt det är [...] Undvika är ju helt klart att rekommendera
Undvika eller kreativt tänkande från rollpersonerna, förutsätt att situationen målas upp livligt (rimligt när man har med ett okänt monstrum att göra). Just det senare kan man som spelledare utveckla.

SL: Ormen drar sig tillbaka för att hugga....
RP: Faaaan... jag försöker få skölden i käften på den.
SL: (slår för att anfall och blockad) Ormen hugger på "betet" och slår käftarna om skölden och (ohemult brytvärdesslag...) biter ihop så att skölden splittras och flisor flyger åt alla håll. Du hinner med nöd och näppe slita åt dig handen.
RP: Faaaan....

Vilket ju är kruxet med amp- och brytreglerna överlag - så fort någon har hög STY är han i det närmaste immun, slaget borde kanske hänga mer på Kroppsbyggnad än STY... Kroppsbyggnad x2 kanske?
Antingen det, eller så gör man som SL en liknelse med en människas kroppsdel om det är tillämpbart.

Ex. "Trollet har armar som trädstammar". Trädstammar, hmm... Som omkretsen kring höfterna på en kraftig karl då... höft på Tabell R2-54 och STY på 16...
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Angående problemet med smärta borde inte regeln om skadeintervall lösa det. (sidan 163 eon1 näst längst upp i den grå rutan, borta i senare versioner)

Lijat - gillar den regeln och funderar på att utvidga den och lägga upp sin version på wikin.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Jag har inte forntida skrifter som Eon I, kan du beskriva vad den går ut på?

Mvh / Phelan
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
när man räknar ut hur många extraskador tar man skada delat med skadeintervall och får därienom extraskador (alla spelbara raser har 10 i skadeintervall men där står att stora monster har fler. <end of info>)

Lijat - berättar.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Hmm, ok. Verkar inte som något som är lätt kompatibelt med skadesystemet i Eon III som inte längre kör med olika antal extraskador utan där det är typen av allvarlig skada plus skadeverkan som styr mängden T, S och BT.

Ett högre antal skadekolumner påverkar ju både T, S och BT så en ökning där skulle förvisso göra monstret stridbart längre, men med samma möjliga slutresultat fast lite senare - att monstret inte är så farligt skadat men för groggy för att träffa något.

Mvh / Phelan
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
tjaa. eller oxå så påverkar man striden åt det håll man vill ha det och dölj många resultat för RP. Vad jag vet är det bara i rollspel och pc/konsollspel som man vet hur många "hp" man orsakade fienden. Låt ej spelarna se hur du slår i tabellerna, låt dom inte veta att svärdsstöten orsakade ett köttsår, en kraftig blödning etc, berätta istället att RP stöter sv'ärdet rakt i betet på tiraken, tiraken vrålar och backar bakåt. Tirakens byxben blir snabbt alldeles nerblodat och...jada jada ni förstår säkert.
Låt inte spelarna veta vilken sorts skada eller antalet hp dom orsakat, beskriv resutatet istället. Härmed skapas en bättre stridskännsla samt att du kan själv bestämma motståndets kraft och ta bort eller ändra skaderesultat.

/Magnum, som förespråkar mer kännsla och stämning än hårda tabelltolkningar.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Hmmm. Fast i den här diskussionen är det väl ändå själva reglerna som ska vara i fokus - frågan gällde ju hur man hanterade stora monster med det nuvarande skadesystemet och vilka ändringar man gjorde, inte huruvida man helt struntade i reglerna och improviserade. (Jag vill inte racka ned på din lösning, den faller bara, åtminstone för mig, utanför ramarna för diskussionen. Givetvis kan man alltid improvisera, det behöver inte sägas, men om man är ute efter att putsa upp reglerna så att de funkar bättre är det ingen hjälp.)

Mvh / Phelan
 

Jokimmolator

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
116
Location
Skellefteå
Koboldvarianten

Jag och mina rollspelskumpaner har länge kört en seriös, smått episk kampanj med inte så mycket strid i. Eftersom jag gjorde lumpen för nåt år sen hade jag ganska mycket tid över på kvällarna att tänka ut lömska planer på, och kom då plötsligt på en djävulsk idé: Att göra en kampanj med bara strid för att väga upp den mer realistiska som hade ett minimum av strid. Så föddes koboldkampanjen. *överdramatis fanfar*

Vad det har med denna diskussion att göra kanske man kan ana, eftersom det i den kampanjen inte händer mycket annat än att det dyker upp monster, onda tvillingbröder och stora skatter att roffa åt sig för de überkoboldade rollpersonerna. Tyvärr funkar inte det vanliga Eons regler så värst bra i alla situationer om man verkligen koncenterar sig på strid. Därför har frågan om hur stora monster ska kunna mäta sig med RP ofta dykt upp. Ett av grundproblemen är just att monster inte kan träffa RP eftersom monserna ofta har så hiskeligt låga färdighetsvärden jämfört med de mer eller mindre dopade rollpersonerna. Ett annat är att ett bett oftast bara gör ett par tre tärningar skada i grund (plus grundskada förstås), så ett monster stort som ett hus gör knappt mer skada än en rollperson, vilket känns lite ologiskt ibland. Min slutsats är att Eon helt enkelt inte är ett rollspel gjort för monstermörsande, och vill man ha monstermörsande trots det, får man hitta på nya regler så att Eon passar för monstermörsande.

Denna variant passar svinfint för vårt rollspelsgäng eftersom poängen med denna stridkampanj är att den ska vara våldsam. Exempel på "rimliga" regler som jag hittat på är att monster med väldigt stor räckvidd har en tärning eller två enklare på VINIT eftersom RP har svårt att komma så nära dem att de kan anfalla, eller att en jättestor käft kanske gör sju eller nio tärningar skada oinräknat grundskada (om ett stort svärd gör mycket skada oinräknat grundskada skulle väl en stor käft göra mycket skada för den som orkar bruka den?). Apropå smärtasvårigheterna monstren får efter ett tag så är det uppenbart att reglerna inte är anpassade för monster med 40 i chockvärde, så jag brukar helt enkelt låta monstrena vara "smärttåliga" och halvera till fjärdedela deras svårighetsmodifikation från smärtan men använda den vanliga modifikationen för att slå chockslag.

Min fina slutsats är: Eons regler passar inte för jättebestar, vill man ha med dem får man hitta på regler för strid med dem om man vill strida med dem eller göra som SL i vår mer seriösa kampanj: Improvisera fram monstrenas egenskaper så att de passar in i stämningen ändå. Det senare förslaget har föreslagits av andra skribenter i denna tråd också, och för "seriösa" kampanjer tycker jag att det är den bästa lösningen...

Joakim - Drar slutsatser
 
Top