Koboldvarianten
Jag och mina rollspelskumpaner har länge kört en seriös, smått episk kampanj med inte så mycket strid i. Eftersom jag gjorde lumpen för nåt år sen hade jag ganska mycket tid över på kvällarna att tänka ut lömska planer på, och kom då plötsligt på en djävulsk idé: Att göra en kampanj med bara strid för att väga upp den mer realistiska som hade ett minimum av strid. Så föddes koboldkampanjen. *överdramatis fanfar*
Vad det har med denna diskussion att göra kanske man kan ana, eftersom det i den kampanjen inte händer mycket annat än att det dyker upp monster, onda tvillingbröder och stora skatter att roffa åt sig för de überkoboldade rollpersonerna. Tyvärr funkar inte det vanliga Eons regler så värst bra i alla situationer om man verkligen koncenterar sig på strid. Därför har frågan om hur stora monster ska kunna mäta sig med RP ofta dykt upp. Ett av grundproblemen är just att monster inte kan träffa RP eftersom monserna ofta har så hiskeligt låga färdighetsvärden jämfört med de mer eller mindre dopade rollpersonerna. Ett annat är att ett bett oftast bara gör ett par tre tärningar skada i grund (plus grundskada förstås), så ett monster stort som ett hus gör knappt mer skada än en rollperson, vilket känns lite ologiskt ibland. Min slutsats är att Eon helt enkelt inte är ett rollspel gjort för monstermörsande, och vill man ha monstermörsande trots det, får man hitta på nya regler så att Eon passar för monstermörsande.
Denna variant passar svinfint för vårt rollspelsgäng eftersom poängen med denna stridkampanj är att den ska vara våldsam. Exempel på "rimliga" regler som jag hittat på är att monster med väldigt stor räckvidd har en tärning eller två enklare på VINIT eftersom RP har svårt att komma så nära dem att de kan anfalla, eller att en jättestor käft kanske gör sju eller nio tärningar skada oinräknat grundskada (om ett stort svärd gör mycket skada oinräknat grundskada skulle väl en stor käft göra mycket skada för den som orkar bruka den?). Apropå smärtasvårigheterna monstren får efter ett tag så är det uppenbart att reglerna inte är anpassade för monster med 40 i chockvärde, så jag brukar helt enkelt låta monstrena vara "smärttåliga" och halvera till fjärdedela deras svårighetsmodifikation från smärtan men använda den vanliga modifikationen för att slå chockslag.
Min fina slutsats är: Eons regler passar inte för jättebestar, vill man ha med dem får man hitta på regler för strid med dem om man vill strida med dem eller göra som SL i vår mer seriösa kampanj: Improvisera fram monstrenas egenskaper så att de passar in i stämningen ändå. Det senare förslaget har föreslagits av andra skribenter i denna tråd också, och för "seriösa" kampanjer tycker jag att det är den bästa lösningen...
Joakim - Drar slutsatser