Nekromanti Stora tråden med små frågor

Samuel

Veteran
Joined
12 Apr 2017
Messages
48
Det är säkert en hel del frågor där ute som inte ställs på grund av att frågan i sig känns för liten för att skapa en tråd om.
Därför hade det väl varit en god idé att ha en fortlöpande tråd för mindre frågor och diskussioner?

Jag kan börja.
Spelarna i min kampanj kommer strax att anlända till Agrella. Kan någon komma ihåg om det finns mer information om Agrella och Esmeralda än det lilla stycket som beskriver riddarhusen i grundboken?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,239
I bakgrunden för SL till Väktaren Vrede står det en del ytterligare info om Esmeralda, men inget om staden.

Edit: Fel av mig, i Häxhammaren ska det vara, s. 48.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Okej, så ponera att en RP med två tålighet kvar får en träff med gift som ger 6 i skada i 6 rundor.

1) påverkar det hans dödsslag på något sätt?

2) om hen vaknar (säg med ett slag på 1) efter 2 rundor. Får hen då omedelbart 6 i skada igen och faller medvetslös?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,239
Helt utan grund i reglerna men:
1) Nej
2) Nej

Logiskt för mig i och med att den enda effekten av gift är Tålighet minskas och att det inte möjligt att komma lägre än Tålighet 0.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Du har nog rätt i att RAW ser ut så. För mig känns det dock märkligt att någon som är på tålighet 1 skall få en smäll som ger 8 skada i 8 rundor (36 potentiell skada) men att det inte skall påverka karaktären ALLS. Funderar på att husregla detta så att alla karaktärer som är döende och har aktivt gift i kroppen får +1 på sina dödsslag: dvs så länge giftet är aktivt kan de inte vakna spontant och har ngt ökad risk (10%) att dö.
 

Samuel

Veteran
Joined
12 Apr 2017
Messages
48
Har ni spelledare haft många spelare som dött? Tycker ni att 1 på 20 under dödsslag är balanserade odds? (Balanserat = spänningsalstrande)
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Samuel;n257639 said:
Har ni spelledare haft många spelare som dött? Tycker ni att 1 på 20 under dödsslag är balanserade odds? (Balanserat = spänningsalstrande)
Jag har en spelare som slagit 20 på sitt första dödsslag med två karaktärer. Så oavsett om det är statistiskt sannolikt så lever min grupp nu i skräck för dödsslagen.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Samuel;n257639 said:
Har ni spelledare haft många spelare som dött? Tycker ni att 1 på 20 under dödsslag är balanserade odds? (Balanserat = spänningsalstrande)
Vi har lite husregler. Gifthusregler enligt ovan skall införas. Dessutom:
- träff som tar en till 0 tålighet och dessutom ger skada motsvarande ens smärttålighet: medvetslös scenen ut. -2 på framgångsslag tills helas upp till smärttröskel (minst hela nästa scen)

- skada som tar en till 0 tålighet och dessutom ger skada som hade tagit en till en negativ modifikation motsvarande HELA ens tålighet. (Dvs om tålighet 2 kvar, Max tålighet 10 och får en skada som ger 12 i skada) = koma. Dödsslag dör på 1-5. Utslagen tills fullt helad och minst nästkommande scen.
 

Samuel

Veteran
Joined
12 Apr 2017
Messages
48
Xaras: Jag ska vidarebefodra denna historia till mina spelare också, hehe

Platon: Intressant. Skal överväga det jag med. :)
 

Samuel

Veteran
Joined
12 Apr 2017
Messages
48
Jag tror jag håller mig på 1 chans av 20 oavsett. Vill ju egentligen inte att mina spelarkaraktärer ska dö, jag vill bara att spelarna ska känna tyngden av spelvärlden och deras beslut. :)
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Alla gör som det känns bra för dem såklart. Själv tycker jag det förtar mkt av svärtan och tyngden när en halvdöd tjuv med tålighet 2 kvar ensam kan spatsera fram till en rasande urstyggelse och veta att han med förkrossande stor sannolikhet kommer överleva (utan minsta men dessutom) sålänge någon bara lägger en liten örtkur på honom efter det att urstyggelsen krossat honom.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Finns väl några sätt att husregla det.

Antingen kan man säga att om en döende karaktär tar skada så räknas det som ytterligare ett misslyckat dödsslag. Så om karaktären dör av gift så fortsätter giftet att ticka och karaktären får automatiskt ett misslyckande varje runda. Det kan dock ge ett väldigt snabbt utfall: Ta skada, bli förgiftad, gå ned för räkning -> Nästa runda slår spelaren ett dödsslag för karaktären och misslyckas (+1 miss) och tar giftskada (+1 miss) -> Nästa runda slår spelaren ett dödsslag och slår inte ett misslyckande, men kommer inte upp (+0 miss) och tar giftskada (+1 miss), karaktären dör.

Eller så kan man säga att om en karaktär är döende och tar skada på sin runda så är det ett malus på dödsslaget: Ta skada, bli förgiftad, gå ned för räkning -> Nästa runda tar karaktären 4 giftskada. Spelaren slår 1D20+4 för dödsslaget.
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Samuel;n257639 said:
Har ni spelledare haft många spelare som dött? Tycker ni att 1 på 20 under dödsslag är balanserade odds? (Balanserat = spänningsalstrande)
Vi har haft en karaktär som dött på totalt 29 spelmöten. Mellan 3 - 5 spelare per kväll och då har vi kört igenom hela kopparkronan och hela Väktarens vrede. Det har dock varit mycket nära många gånger. Vi kör by the book när det gäller dödslagen tycker det funkar bra...

För övrigt har vi en stor D20 i metall ca 5 cm i diameter som endast används för dödsslag. Den står ofta på en liten pedistal mitt på bordet. Spelarna vågar knappt röra vid den. ;-)
 

Samuel

Veteran
Joined
12 Apr 2017
Messages
48
Järven: Haha, jag diggar det. Vart köpte du den tärningen?


Jag undrar också över hur det går med er skadebonus kontra fiendens tålighet. Personligen har jag börjat höja Tåligheten på mina monster för att inte striden ska vara en runda lång och en besvikelse. Jag tycker det fungerar bra hittills. Spelarna blir otroligt peppade över att få dela ut höga nummer av skada, dom tar ordentligt med stryk i gengäld. Hittills har det varit korta och tillfredsställande strider.

I och med att min spelargrupp blir mer erfarna så funderar jag på om jag helt enkelt ska fortsätta dra upp tåligheten för monster, eller om jag vill börja modifiera tärningsslag. För mänskliga antagonister så kommer jag snarare förlita mig på antal och förmågor som utnyttjar spelargruppens svagheter.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Samuel;n257684 said:
Järven: Haha, jag diggar det. Vart köpte du den tärningen?


Jag undrar också över hur det går med er skadebonus kontra fiendens tålighet. Personligen har jag börjat höja Tåligheten på mina monster för att inte striden ska vara en runda lång och en besvikelse. Jag tycker det fungerar bra hittills. Spelarna blir otroligt peppade över att få dela ut höga nummer av skada, dom tar ordentligt med stryk i gengäld. Hittills har det varit korta och tillfredsställande strider.

I och med att min spelargrupp blir mer erfarna så funderar jag på om jag helt enkelt ska fortsätta dra upp tåligheten för monster, eller om jag vill börja modifiera tärningsslag. För mänskliga antagonister så kommer jag snarare förlita mig på antal och förmågor som utnyttjar spelargruppens svagheter.
Spelarens Handbok har förmågan... Feat of Strength i engelska versionen - kommer inte ihåg vad den heter på svenska. Kraftprov kanske. Hursomhelst så är det en fenomenal förmåga för fiender. +5 HP, omslag på Stark, och extra skada när karaktären är under halva sitt HP.

Jag tror det är Äventyrspaket 2 som även introducerar ett monstruöst särdrag som kan mångdubbla ett monsters Tålighet. Med dessa kombinerade tror jag man kan bygga monster som har 50 HP eller mer. Det kombinerat med rustning, Robust, Andeform, och Månghövdad kan skapa riktigt ruskiga monster som kan suga upp enorma mängder skada.
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Samuel;n257684 said:
Järven: Haha, jag diggar det. Vart köpte du den tärningen?
Playoteket i Lund, finns nog liknande i de flesta spelbutiker skulle jag tro.
 

Kotaka

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
50
Jag undrar hur man bör göra med dödsslag och helning vid alternativ skada.
Slår ni dödsslag som vanligt eller har ni specialregler på plats för detta?
Vad krävs för att hela och stabilisera (om man inte dör på fläcken)? Örtkur känns orimligt, magisk helning javisst, Medicus kanske...
 
Top