Nekromanti Stora monsters skador

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
Hej, har stört mig ett tag på att stora hemska monster med huggtänder som liknar mindre svärd, har alldeles för dålig skada. Ibland blir det nästan fånigt, speciellt när dom har runt 30 i styrka och sopar till allt dom kan och spelaren knappt bryr sig att parera. Nu har jag kommit på en ide, frågan är om den är bra eller dålig.

För varje 10 i styrka avrundat neråt och inte mindre än 1 så gör man 1T6 extra skada när man gör kraftfullt anfall. dvs 30 i styrka gör 3T6 extra i skada med kraftfullt anfall. Detta tror jag kommer lösa problemet med mesig monster, har dock inte speltestat det ännu, men vad tror övriga personer om det.

Har en ide om snabba anfall och rörlighet men vet inte om det är aktuellt.

Tackar på förhand för bra åsikter.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Låter som en bra regel, kan inte riktigt identifiera mig med den då jag sällan slänger in monster i spelgängets kretsar men det låter som att varje 10 i sty ger ett tillskot på (OB)1T6...
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Har nyligen börjat testa en regel som ger grundskadan extra för kraftfulla anfall. Säg att monstret då har ob3T6 i grundskada så gör det just +ob3T6 kraftfullt.

Förutom det så får man +ob1T6 på alla sina handlingar resten av rundan om ett kraftfullt anfall inte träffar någonting. (dvs även om de undviker ett lyckat anfall, men inte om de parerar ett missat anfall)

Det har fungerat hyfsat. Det gör ännu mer ont att slåss. Monster blir mycket läskigare. Man vill sällan göra fler kraftfulla anfall...om motståndaren inte har en sköld förstås. Den är mest kul att slå på.

Det är lite mer regler runt...
 

Mumfie

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
53
Lite skada??

Jag slog upp hyggel mosnter och den har i snitt 35 i STY och är ca 1 m hög. Den tändar är kanske 1dm. Denna varelse tar ob6T6 när den biter och jag ser inte det som en dålig skada.

Går man vidare till Kimera som har 20 i STY tar den 5T6
Panthera 38 STY 6T6
Sumpmonster 35 3T6+2
Vrakh 25 3T6+2

Ingen av dessa här tänder som ens är i närheten av små svärd och de tar ändå rejäl skada så jag undrar vilket monster du jämför med när du skriver detta.
 
Top