Stora ljudinspelningstråden

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Jag har märkt att frågor om ljudinspelning kommer upp ibland, särskilt i relation till att spela in podcasts eller AP's.
Det finns hur mycket information som helst om ljudinspelning att söka upp, men ibland kan det vara skönt att slippa leta så mycket själv.
Jag tänkte därför starta en tråd och FAQ som diskuterar ljudinspelning och hur en kan förbättra ljudkvalitet på ljudupptagningar.
Jag är själv utbildad ljudtekniker, har arbetat professionellt som ljudtekniker under många år, har arbetat ännu mer ideellt för olika kulturföreningar, hållit i ABF-kurser i ljudteknik, har spelat in skivor och har även i princip alltid haft en hemmastudio att pyssla med. Jag har inte arbetat professionellt med ljudteknik på 10 år och skulle inte säga att jag är en expert, det är inte alls säkert att jag är duktigast på WRNU på ljudupptagning, men jag pular fortfarande i min hemmastudio och håller mig a jour på vad som händer på fältet.

Jag tänker att denna tråd kan bestå i tips från mig och andra, samt att den får fyllas på med frågor som ställs och svaras på. Eventuellt kan jag sammanställa frågor och svar i första posten som en FAQ.

Jag kommer att skriva små inlägg ibland, nästan som en blogg. Jag skulle verkligen uppskatta om ni som är intresserade ställer frågor i tråden eller via PM så ska jag svara så gott jag kan :)

Syftet är inte att beskriva de absolut bästa sättet att ta upp ljud eftersom det antagligen ligger utanför den budget som de allra flesta har.
Syftet är istället att diskutera hur man med relativt enkla medel kan påverka ljudkvalitet och hur man kan tänka när det gäller ljudinspelning.
Det kan röra sig om hur man kan förbättra ljudet gratis redan nu, tips på ljudediteringsprogram, tips på bra och billig utrustning att köpa, allmänt tänk kring inspelning och liknande.
 
Last edited:

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Grundläggande komponenter i ljudupptagning

När jag tänker mig vilka delar som ljudupptagning består av så brukar jag tänka mig en linje från ljudkälla till färdig inspelning.
En förenklad sådan kedja vid en enkel poddstudio kan se ut på detta vis:

- Ljudkälla (ex. du)
- Rum där ljudkällan finns
- Mikrofon
- Ljudkort/ADC (något som konverterar analog signal från mikrofonen till digital signal)
- Monitor/medhörning (exempelvis hörlurar)
- Dator med ljudediteringsprogram

Jag vill börja tråden med denna lista eftersom varje del hänger ihop med helheten. Om man bara köper en dyr mikrofon så är det inte säkert att man får ett bra ljud, om man bara skaffar ett bra ljudinspelningsprogram är det inte säkert att ens produktioner blir bättre bara för det.

När en funderar på hur en kan förbättra ljudkvalitén på inspelningar så är det väldigt lätt att börja titta på dyra mikrofoner och fina ljudkort.
Mitt förslag, och det här vill jag trycka på, är dock att du börjar med ganska enkel utrustning och sedan förbättrar komponenter utifrån ordningen på ovanstående lista. Det vill säga att när du väl har en mikrofon som du kan spela in med och en dator, börja med att fokusera på ditt eget tal och mikrofonteknik, och akustiken i det rum där du sitter. Efter det kan du fundera på att uppgradera mikrofon, efter det kan du titta på ett bättre ljudkort, efter det kan du köpa finare studiomonitorer osv.

Jag kommer att göra fler inlägg här kring hur du kan tänka kring de olika punkterna i den här listan för att förbättra.
 
Last edited:

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
En bra punkt att utgå ifrån

Som jag tidigare skrev så tycker jag att det bästa sättet att höja ljudkvalitét är att gå uppifrån och ned på den punktlista jag skrev i inlägg #2, men för att följa den listan så behövs en utgångspunkt.

Jag förutsätter att du har en dator (spelar ingen roll vilken eller hur bra den är) och att du tänker börja spela in dig själv när du pratar. Jag kommer komma in på att spela in flera personer senare.


Alternativ 1: Den lilla hemmapoddstudion
Till den lilla hemmapoddstudion behöver du:
- En USB-mikrofon med stativ
- Ett par slutna hörlurar

En USB-mikrofon har den fina fördelen att den har ett inbyggt ljudkort, du behöver alltså inte den delen.
Att använda sig av denna setup innebär en hög grad av plug'n'play. Du kopplar in mikrofonen, kopplar in hörlurarna, startar inspelningsprogrammet och kör.
Fördelar är att det är enkelt, billigt och det går att få en bra ljudkvalitét. Det är lätt att spela in små snuttar och klippa ihop eftersom du sitter framför datorn och får direkt visuell feedback på filerna du spelar in.
Nackdelar är att du är bunden vid datorn, mikrofonen tar upp ljud runt om dig från exempelvis datorfläktar, kylskåp, samt att USB-mikrofon inte är ett bra val om du tänkt spela in med fler mikrofoner än en i framtiden.


Alternativ 2: Den mobila fältinspelaren
Till den mobila fältinspelaren behöver du:
- En mobil fältinspelare.
- Hörlurar.

En mobil fältinspelare är en liten apparat med inbyggda mikrofoner som är gjord för att kunna tas med och spela in saker on the go. Man kan kalla det för en väldigt lyxig diktafon. Att använda sig av denna setup har för- och nackdelar:
Fördelar är att du kan ta med dig fältinspelaren vart du vill. Den är gjord för att kunna plocka upp ganska mycket olika sorters ljud och funkar därför till att spela in grupper.
Nackdelar är att du behöver föra in ljudfilerna i datorn efteråt. Det blir ofta stora block med ljud som du behöver gå in och editera i efterhand.


Exempel på USB-mikrofon (här i set med hörlurar, stativ, puffskydd och mjukvara):

Exempel på fältinspelare:



Nästa inlägg kommer utgå från att du har valt någon av dessa vägar och diskutera hur du kan göra bra ljudinspelningar med dem.
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,489
Location
Göteborg
Toppentips! Tack så mycket. Det som är en trevlig detalj med en bärbar inspelare är att man kan spela in miljöljud till sina spelsessioner också.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Tack för pepp :) Och jag har återhittat den försvunna nackdelen.

Ett bra sätt att ställa frågor är att utgå från ett scenario också, typ: Jag vill spela in min grupp med fyra spelare, vi sitter på ABF, hur ska jag göra?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
Jag vet inte riktigt om det här är rätt ställe, men jag tänker vi kan kasta in frågan för det relaterar till ljudredigering i sig. Under min poddlyssnartid har jag stött på det här problemet, och som poddskapare har jag råkat ut för det en gång. Ett spår hörs okej i redigeringen, men då allt renderats till en MP3 och man lyssnar på det i poddflödet så försvinner ibland ett av de renderade ljudspåren helt. Inte för alla, utan enbart för vissa högtalare och hörlurar. Det här är ett märklig mysterium som jag inte funnit någon förklaring till. Har du någon koll på vad det kan bero på @bortom12e ?
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Oj vad märkligt det låter. Alltså det låter bra på de flesta ställen men på vissa högtalare och i vissa hörlurar så har ett av ljudspåren försvunnit?!
Det enda jag kan tänka mig är att de spåren är i mono men har lagts upp som stereospår och ett av dem har blivit fasvända. Då skulle det höras i i varierande mängd i stereohögtalare och oftast inte i monoläge. Men jag vet inte hur det skulle ha hänt?
Gällande ditt egna fall, vilka olika ljudspår fanns i filen, vilket editeringsprogram använde du och med vilka saker fungerade det/fungerade inte?

Plus helt rätt ställe att fråga, @Robert Jonsson :)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
Oj vad märkligt det låter. Alltså det låter bra på de flesta ställen men på vissa högtalare och i vissa hörlurar så har ett av ljudspåren försvunnit?!
Det enda jag kan tänka mig är att de spåren är i mono men har lagts upp som stereospår och ett av dem har blivit fasvända. Då skulle det höras i i varierande mängd i stereohögtalare och oftast inte i monoläge. Men jag vet inte hur det skulle ha hänt?
Gällande ditt egna fall, vilka olika ljudspår fanns i filen, vilket editeringsprogram använde du och med vilka saker fungerade det/fungerade inte?

Plus helt rätt ställe att fråga, @Robert Jonsson :)
Jag är hyfsad säker på att det båda fallen har involverat FLAC-filer. I mitt eget fall redigerade jag den i Reaper, men jag kunde lägga på effekter som Reverb på det. Jag tänkte inte mer på det då, utan struntade i det och renderade ut det. Jag hör det som sagt var utmärkt, men för vissa skaver det.
 
Top