Stora filmer/böcker som saknar rollspel

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Kul tråd! Har inte läst allt så jag hoppas att jag inte upprepar vad andra sagt men...

Jag skulle vilja ha ett spel baserat på tysk expressionism, filmen Metropolis, jugend/art nouveau: eller en slags mörkare (!) Noir än den glättiga som presenteras i USA med femme fatale och cyniska deckare. Mer Fritz Lang än Orson Welles, mer fasa och mindre flärd.

Helst i form av en påhittad virtual realityvärld som rollpersonerna besöker i form av avatarer.

Äsch, vem försöker jag lura? Jag vill ha Metalopol helt enkelt...
Då måste det illustreras av Beroy, vars fantastiska Dr Mabuse utspelar sig i Metropolis. Gick i gamla Tung Metall.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Elric har visserligen rollspel, men det var hemskt länge sedan nu. Men det kommer ett Elric-datorspel nu, så kanske börjar det gå att få licenser igen? Ett Elric-rollspel utfört med modern designfilosofi kunde bli hur bra som helst!
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Neill Blomkamps ”Elysium”. Lev i de rikas värld, bokstavligt talat högt över alla andra, eller hantera fattigdomen på Jorden. Eller kanske allra helst både och - om vi nu tänker oss en kampanj eller något längre scenario. Kan utspela sig både före och efter händelserna i den enligt mig underskattade filmen.
 
Last edited:

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
942
Location
Uppsala
Är ingen film eller bok men gamla X-Com: Terror from the Deep tycker jag skulle vara riktigt coolt. Både som teamen som skickas ut men även basbyggandet, forskandet och det politiska spelet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Är ingen film eller bok men gamla X-Com: Terror from the Deep tycker jag skulle vara riktigt coolt. Både som teamen som skickas ut men även basbyggandet, forskandet och det politiska spelet.
Jag tror vi diskuterat X-COM, UFO: Enemy Unknown (1993) någon gång tidigare.

Det är definitivt ett av mina favoritdatorspel någonsin.
Men är det inte för mycket administration / strategi för att bli ett bra rollspel?
Om någon kommer på ett sätt att göra ett bra rollspel av det så är jag jätteintresserad.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Tråden har varit igång så länge att åtminstone jag redan tipsat om förslag de senaste dagarna jag föreslog för flera månader sedan... Rodnar.
Men Escape From New York & The Thing har ingen föreslagit, men jag tror de mer skulle funka bara som one-offs. Om ens det.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Jag tycker City of Stairs skulle vara en utmärkt setting för ett rollspel. Om den sedan klassas som stor eller ej är en annan sak, men den tycks ha sålt hyfsat väl och översats till flertalet språk åtminstone.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Tråden har varit igång så länge att åtminstone jag redan tipsat om förslag de senaste dagarna jag föreslog för flera månader sedan... Rodnar.
Men Escape From New York & The Thing har ingen föreslagit, men jag tror de mer skulle funka bara som one-offs. Om ens det.
Finns faktiskt ett gratis fan-rollspel på The Thing. Har varit sugen att testa det men det rekomenderas att man är minst 8 (!) spelare.

Tango Tango 82
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
942
Location
Uppsala
Jag tror vi diskuterat X-COM, UFO: Enemy Unknown (1993) någon gång tidigare.

Det är definitivt ett av mina favoritdatorspel någonsin.
Men är det inte för mycket administration / strategi för att bli ett bra rollspel?
Om någon kommer på ett sätt att göra ett bra rollspel av det så är jag jätteintresserad.
Borde inte det gå att få till på samma sätt som i Muntant År 0 med det basbyggandet som finns där, har dock aldrig kört det så är inte insatt i detaljerna. Eller så fokuseras man bara på att som team skickas ut och rädda världen på olika uppdrag.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Borde inte det gå att få till på samma sätt som i Muntant År 0 med det basbyggandet som finns där, har dock aldrig kört det så är inte insatt i detaljerna. Eller så fokuseras man bara på att som team skickas ut och rädda världen på olika uppdrag.
Jag tror något i stil med Fragged Empires skulle göra sig bra för att simulera uppdragen ute i världen. Gridbaserad, sci-fi stridsfokuserat rollspel som inte är allt för mycket crunch.
 
Top