Stora filmer/böcker som saknar rollspel

LegaliseraÅlen

Veteran
Joined
4 Aug 2020
Messages
28
Svensk pilsnerfilm i allmänhet borde gå att göra spel av. Åsa-Nisse. 91:an. Repmånad. Etc.
Under en svag fylla på nation skrev jag ett => rätt nytigt <= min-rollspel baserat på Fred Asp och illern Göran inspirerat av Honey Heist (går säkert fortfarande att ladda ner på illerspel.wordpress.com), där man bland annat kan spela som diverse pilsnerkaraktärer. Blev fett sugen på att göra något vettigare i Åsa-Nisse stil - den stora älgvandringen sänds väl snart och det hade ju varit ett perfekt lanseringstillfälle.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag kollade på en lista över de 50 mest inkomstbringande filmerna. Här är resultatet:

8 Marvelsuperhjältefilmer (Rollspel finns)
8 blandade Disneyfilmer (kanske inte uppenbart rollspelsmaterial)
5 Star Wars-filmer (Rollspel finns)
4 DC-superhjältefilmer (Rollspel finns)
3 Dumma Mej (kanske inte uppenbart rollspelsmaterial)
3 Jurassic Park/World (rollspel saknas, men skulle nog bli rätt långtråkigt)
3 Harry Potter (rollspel saknas)
2 Transformers (rollspel saknas)
2 Midgårdsfilmer (Rollspel finns)
2 Fast & Furious (rollspel saknas)
2 Toy Story (kanske inte uppenbart rollspelsmaterial)
2 Pirates of the Carribean (rollspel saknas)
Utöver det Avatar, Bond, Titanic, Incredibles, Alice i underlandet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Är det någon som vet VARFÖR det inte finns något Harry Potter-rollspel?
Jag vet har hört att hon-som-inte-ska-nämnas är en sån där knäppig författare som inte kan tänka sig parallella versioner av sitt universum, så för henne är det vad jag förstått så att hon ser det som att alla berättelser som utspelar sig i Potter-versat utspelar sig i det officiella kanon-universat. Eller ja, det var den förklaring jag fick höra för ett gäng år sedan när det gällde någon form av online-låtsas iaf.

Och om det är så, så gissar jag att det är en av anledningarna till att det inte finns något. Då skulle hon ju inte längre ha kontroll över vad som händer i Potterverse.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag vet har hört att hon-som-inte-ska-nämnas är en sån där knäppig författare som inte kan tänka sig parallella versioner av sitt universum, så för henne är det vad jag förstått så att hon ser det som att alla berättelser som utspelar sig i Potter-versat utspelar sig i det officiella kanon-universat. Eller ja, det var den förklaring jag fick höra för ett gäng år sedan när det gällde någon form av online-låtsas iaf.

Och om det är så, så gissar jag att det är en av anledningarna till att det inte finns något. Då skulle hon ju inte längre ha kontroll över vad som händer i Potterverse.
Okej, för det släpps ju mycket andra grejer, menar jag. Inte minst Hogwarts Legacy.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Har svårt att se hur man skulle göra ett Harry Potter rollspel, mest på grund av att jag har problem med världsbygget är konstruerat, eller snarare hur världsbygget inte är särskilt konstruerat alls.
Men det finns ju mycket fans och att det inte gjorts tidigare känns ändå lite udda, även om författaren vill ha canon på material ett visst sätt
 

LegaliseraÅlen

Veteran
Joined
4 Aug 2020
Messages
28
Jag vet har hört att hon-som-inte-ska-nämnas är en sån där knäppig författare som inte kan tänka sig parallella versioner av sitt universum, så för henne är det vad jag förstått så att hon ser det som att alla berättelser som utspelar sig i Potter-versat utspelar sig i det officiella kanon-universat. Eller ja, det var den förklaring jag fick höra för ett gäng år sedan när det gällde någon form av online-låtsas iaf.

Och om det är så, så gissar jag att det är en av anledningarna till att det inte finns något. Då skulle hon ju inte längre ha kontroll över vad som händer i Potterverse.
Jag har suttit i styrelsen för Internationella Quidditchförbundet (det finns!) och där arbetat rätt mycket med varumärkesfrågor rörande Harry Potter. Rättigheterna ägs, såvitt det inte ändrats väldigt nyligen, av Warner Bros, så när det kommer till licensierade produkter är det dem man får att göra med. De är _sjukt_ tajta på hur man använder rättigheterna - vi arbetade ett tag med att få en licens för att undvika framtida dispyter, men vi pratar alltså i princip kontroll över enskilda facebookinlägg. Huruvida detta är relaterat till Rowlings knäpphet eller inte vågar jag inte svara på, men detta i kombination med att licensen är orimligt dyr gör nog att vi tyvärr inte kan räkna med något HP-rollspel inom överskådlig framtid.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Har svårt att se hur man skulle göra ett Harry Potter rollspel, mest på grund av att jag har problem med världsbygget är konstruerat, eller snarare hur världsbygget inte är särskilt konstruerat alls.
Det är ju inte direkt så att andra fantasyvärldar hänger ihop supertajt, varken världen eller magisystemet, så det borde inte vara några problem.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,233
3 Jurassic Park/World (rollspel saknas, men skulle nog bli rätt långtråkigt)
What? Det skulle kunna bli hur kul som helst! Kanske ett som skulle kräva lite brädspelsmekanik (som typ en fördjupning av arken i Mutant: År Noll) där RP tillsammans ska försöka få parken att överleva och fungera, där spelet byter fokus när det tillslut går åt helvete. Då har du delvis möjligheten att spela flykt och överlevnad, men också saker som infångad och återuppbyggnad.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Den oändliga historien hade kunnat bli ett rätt intressant rollspel tror jag.
Av någon anledning är många kids helt besatta av filmen Bilar, så det hade kanske kunnat bli en bra introduktion till rollspelsvärlden? Har inte sett filmen så vet inte om det går att göra rollspel på detta.
Det finns ju en hel del rollspel i cyberpunkmiljö men är rätt säker på att det inte finns ett regelrätt Blade Runner-rollspel. Det hade kunnat vara intressant, rollpersonerna är blade runners i en betydligt mer noir-miljö än i vanlig cyberpunk och varje äventyr innehåller ett moraliskt dilemma.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
3 Jurassic Park/World (rollspel saknas, men skulle nog bli rätt långtråkigt)
Alltså det beror nog på. Jag tror man skulle kunna bygga en fullt fungerande kampanj på upp till 10 eller så äventyr på den licensen, och det är ju ungefär så mycket jag tror att jag kan få ut ur vilket rollspel som helst.

Men visst, det är kanske inte spelet man kör med sina kompisar varje vecka i 20 år med samma rollpersoner, det är det inte. Men sånt tycker jag verkar rätt långtråkigt ändå =)

(Återigen vill jag slå ett slag för konceptet en-kampanjs-rollspel =) )
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag kollade på en lista över de 50 mest inkomstbringande filmerna. Här är resultatet:
...
Fast & Furious (rollspel saknas)
...
Det är ju ett givet rollspel! Fan vad bra det skulle kunna vara.

(och också: det har funnits ett officiellt Bond rollspel).
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Kommer på rak arm på att jag skulle vilja spela i Barry Gifford's Sailor & Lulu universum (mest kända genom filmerna Wild at Heart och Perdia Durango).

Och kanske Hellsing men det finns säkert och det är bara jag som inte har koll.
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Är det någon som vet VARFÖR det inte finns något Harry Potter-rollspel?
Det finns ett pbta-lir som heter Hogwarts, har dock inte läst eller spelat det.

Edit: skaparen verkar ha löst upphovsrättsfrågan genom att inte ta betalt för spelet :p
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Jag har suttit i styrelsen för Internationella Quidditchförbundet (det finns!) och där arbetat rätt mycket med varumärkesfrågor rörande Harry Potter. Rättigheterna ägs, såvitt det inte ändrats väldigt nyligen, av Warner Bros, så när det kommer till licensierade produkter är det dem man får att göra med. De är _sjukt_ tajta på hur man använder rättigheterna - vi arbetade ett tag med att få en licens för att undvika framtida dispyter, men vi pratar alltså i princip kontroll över enskilda facebookinlägg. Huruvida detta är relaterat till Rowlings knäpphet eller inte vågar jag inte svara på, men detta i kombination med att licensen är orimligt dyr gör nog att vi tyvärr inte kan räkna med något HP-rollspel inom överskådlig framtid.
Det har ju gjorts ett antal Harry Potter-lajv såväl i Sverige som utomlands, med eller utan tillverkningsnumren avfilade, men jag har förstått att det här blev kinkigare med tiden. (När det gäller just lajv, som det i allmänhet inte finns några riktiga pengar i ändå, kunde man ju tycka att Warner Bros borde inse att det enbart är fråga om gratis reklam för dem, men...)
 
Top