Stora filmer/böcker som saknar rollspel

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Det finns ju som bekant inte något Harry Potter-rollspel.

Men vad finns det för andra stora nördrelaterade filmer, böcker eller serier som det inte finns ett officiellt rollspel till?

(I förebyggande syfte tänker jag påpeka att det är fullt möjligt att det finns ett inofficiellt rollspel skapat av ett fan, eller ett rollspel som är som X men med avfilade serienummer, eller att det är möjligt att spela X med rollspelet Y om man vill det. Det är inte vad jag frågar efter.)
 
Last edited:

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Nu vet jag inte om alla nördrelaterade IP skulle göra sig vidare bra som rollspel, eller om spelskapare bör jobba med en etablerad IP istället för att utveckla nya idéer, men några förslag:
Twin Peaks
Bas-Lag-sviten
Arkiv X
Låt den rätte komma in / Johan Ajvide Lindqvists böcker

Edit: Osäker, men det verkar inte som att det finns ett officielt Hunger Games-rollspel.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Det borde finnas något rollspel baserat direkt på Iliaden och Odyséen, men inget jag känner till.
Ja, det där tror jag mycket på! Någon sorts Great Pendragon Campaign-grej, fast med bronsålderns Grekland som backdrop. Bara belägringen av Troja pågår ju i tio år, sedan har vi upptakten till det, och allt efterspel i Agamemnon-trilogin av Aisyklos. Kan lätt bli ett bra gäng år att spela kring.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Sällskapsresan
Jönssonligan
Svensk pilsnerfilm i allmänhet borde gå att göra spel av. Åsa-Nisse. 91:an. Repmånad. Etc.

Annars är jag nog inne på Mobergs Utvandrarna. Ett resurshanterarspel kring att överleva som nybyggare under fruktansvärda förhållanden i Nya Världen, och bygga sig upp från noll. Alternativt att utstå än än värre förhållanden hemma i Sverige och försöka lappa och laga förfallet så länge det bara går.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Det finns ju några (för få!) rollspel/sourcebooks i antikens Grekland och Rom, men mig veterligen inte något baserat på TV-serierna "Rome" eller "Britannia"
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Det verkar inte finnas något rollspel baserat på The Walking Dead.

Eller Asterix.

Däremot drösvis med brädspel och dataspel.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Avatar skulle kunna vara riktigt intressant att spela. Troligen mer som koncept än just på Pandora. Kombon värld/kultur-exploration med Avataren och lite politik och konfliktande intressen i vanlig form.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Det finns visserligen ett Wheel of time rollspel, men det är rätt gammalt och det förvånar mig att det inte kommit minst ett till med eget regelsystem, till exempel.

Jag skulle gärna vilja se ett The Edge Chronicles- rollspel, men jag misstänker att den bokserien kanske inte är så välkänd?
 
Top