Stora europeiska rollspel

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
6,293
Inspirerad av tråden om Das Schwarze Auge tänkte jag att det kunde vara intressant att utforska de stora inhemska spelen i andra icke-engelskspråkiga länder. jag har ganska dålig koll själv så jag tänker att det borde bli intressant.

Jag kan börja med Spanien, som jag haft lite koll på förr men inte i någon högre grad längre. Det till synes största inhemska spelet heter Aquelarre. Det utspelar sig i det medeltida Spanien men med häxkonster och demoner. Oklart för mig hur egdy det är men det beskrivs i varje fall på det viset här och där. Det är BRP-baserat, skrivet av Ricard Ibáñez och var det första spanska rollspelet någonsin när det kom ut 1990. Det gavs först ut av Joc internacional (vilka konkade 1999, inte olikt Äventrysspel vad det verkar) och idag ges den tredje utgåvan (på 500+ sidor) av spelet ut av Nosolorol (som verkar ge bland annat ut Mutant År Noll och Symbaroum på spanska - eller så säljer de dem bara, svårt att uttyda). En kickstarter för en engelsk översättning av Aquelarre kördes 2015 och efter en del förseningar kom det ut 2020. Det beskrevs i denna artikeln som en stor framgång då den drog in runt 57 000 USD.

Artikeln som länkas är ganska läsvärd (även i google translate för den som inte tar sig igenom spanskan) och har en del andra fakta om spansk rollspelshistoria, bland annat ska det skett ett omstritt rollspelsmord 1994 som lett till en moralpanik kommande år. Känner vi igen det?

Vidare framstår det som att hobbyn i stor grad levde på översatta rollspel fram till i varje fall 1990-talet - i tur och ordning DnD, CoC och MERP. Speciellt MERP i spansk översättning minns jag som helt dominerande i affärernas hyllor när jag bodde i Madrid (för 20 år sedan, så det var då). Aquelarre kom jag aldrig i kontakt med när det begav sig men det säger inte så mycket (verkar inte heller varit under utgivning de åren). Jag har heller ingen markkontakt med spanskt spelande idag men när jag söker runt verkar fortfarande översatta utländska spel vara det stora även om det finns en betydande utbud av inhemska spel också.
 
Last edited:
land annat ska det skett ett omstritt rollspelsmord 1994 som lett till en moralpanik kommande år
Var det ett mord som faktiskt hade något med rollspel att göra, eller ett mord av andra orsaker som tillskrevs rollspel av Spaniens motsvarighet till Expressen?
 
Var det ett mord som faktiskt hade något med rollspel att göra, eller ett mord av andra orsaker som tillskrevs rollspel av Spaniens motsvarighet till Expressen?
Vet inte. Det nämns i en faktaruta i artikeln. Offret hette Carlos Moreno och jobbade med renhållning i Madrid.
 
Last edited:
Vet inte. Det nämns i en faktaruta i artikeln. Offret hette Carlos Moreno och jobbade med renhåll ing i Madrid.
Nu har jag läst om det, och det verkar som att man till slut kom fram till att det inte fanns någon koppling alls till det vi kallar rollspel, men det hindrade inte media från att spekulera hysteriskt om det i ett par år.

Inget att se här! Åter till trådens ämne. :)
 
Man hade lätt kunnat tro att jag har stenkoll på detta, men jag har bara koll på obskyra indielir. Jag kan dock ta till Wikipedia på diverse språk och se vad jag hittar. På franska hittar jag Mega:
1642057451831.jpeg
De verkar vara på femte utgåvan. Första kom 1984, och de var såpass smarta att det gavs ut som ett extranummer till ett spelmagasin, vilket gjorde att det kunde säljas i tidningskiosker över hela landet. Första utgåvan sålde 60 000 ex.

En snabb genomläsning av wikipediasidan ger vid handen att för 20 000 år sedan uppfann en urgammal civilisation ett sätt att resa mellan planeter och universum genom någon sorts T4-formade portaler. Nu finns någon sorts interdimensionell federation som styrs av gigantiska rymdval-skorpionfiskar som lever mellan dimensionerna. Underutvecklade civilisationer som Jorden övervakas men lämnas ifred att utvecklas organiskt, men ibland reser skurkar mellan dimensioner, vilket kan ge psioniaka krafter (OCH magi), och så hamnar de på någon planet och börjar ta över stället. Rollpersonerna är messagers galactiques (MeGa) som ska förhindra detta och minimera påverkan på den lokala kulturen.

Typ så, verkar det som, efter en snabb genomläsning. Jag kan säkert ha missuppfattat saker, dock.
 
Man hade lätt kunnat tro att jag har stenkoll på detta, men jag har bara koll på obskyra indielir. Jag kan dock ta till Wikipedia på diverse språk och se vad jag hittar. På franska hittar jag Mega:
View attachment 7919
De verkar vara på femte utgåvan. Första kom 1984, och de var såpass smarta att det gavs ut som ett extranummer till ett spelmagasin, vilket gjorde att det kunde säljas i tidningskiosker över hela landet. Första utgåvan sålde 60 000 ex.

En snabb genomläsning av wikipediasidan ger vid handen att för 20 000 år sedan uppfann en urgammal civilisation ett sätt att resa mellan planeter och universum genom någon sorts T4-formade portaler. Nu finns någon sorts interdimensionell federation som styrs av gigantiska rymdval-skorpionfiskar som lever mellan dimensionerna. Underutvecklade civilisationer som Jorden övervakas men lämnas ifred att utvecklas organiskt, men ibland reser skurkar mellan dimensioner, vilket kan ge psioniaka krafter (OCH magi), och så hamnar de på någon planet och börjar ta över stället. Rollpersonerna är messagers galactiques (MeGa) som ska förhindra detta och minimera påverkan på den lokala kulturen.

Typ så, verkar det som, efter en snabb genomläsning. Jag kan säkert ha missuppfattat saker, dock.
Riktigt fräck bild. Upplägget låter lite inspirerat av Linda och Valentin. Som för övrigt verkar ha ett eget rollspel på gång? https://pnpnews.de/valerian-rollenspiel-kommt-auf-deutsch-bei-kaze-games/
 
Hur ser det ut i Polen, @krank? Har din kontakt för Rotsystem berättar något om öststaterna och deras rollspelshistoria?
 
Första utgåvan sålde 60 000
Som jämförelse ska Aquelarre ha sålt i 15 000 ex det första årtiondet och "mer än det dubbla idag" (2020) enligt artikeln. Och Merp i översättning ska ha sålt 125 000 ex (alla böcker får man anta). Ganska tydligt att Spanien inte var (är?) ett rollspelsland på nivå med Frankrike (eller Sverige).
 
Hur ser det ut i England? Min gissning säger att det var DnD som gällde även där, men jag har en liten förhoppning om att det inhemska WFRP kan ha haft en rätt stor andel av marknaden. Vad säger WFRP-experterna? @Magnus Seter
 
Hur ser det ut i England? Min gissning säger att det var DnD som gällde även där, men jag har en liten förhoppning om att det inhemska WFRP kan ha haft en rätt stor andel av marknaden. Vad säger WFRP-experterna? @Magnus Seter

Jag har inga siffror, men utifrån White Dwarf och Grognard Files podcast så tror jag att D&D var stort, att RQ också var stort, att WFRP var en uppstickare ett tag, och att Dragon Warriors sålde sjukt bra (sen om det spelades vet jag inte).

WFRP kom lite för sent för att dominera marknaden, tror jag.
 
Jag har inga siffror, men utifrån White Dwarf och Grognard Files podcast så tror jag att D&D var stort, att RQ också var stort, att WFRP var en uppstickare ett tag, och att Dragon Warriors sålde sjukt bra (sen om det spelades vet jag inte).

WFRP kom lite för sent för att dominera marknaden, tror jag.
Men är Warhammer det största inhemska? Det borde vara eller?
 
Men är Warhammer det största inhemska? Det borde vara eller?

Jag har en misstanke om att Dragon Warriors knäckte det när det gäller försäljningssiffror. Det handlar mest om formatet och distributionen som var helt perfekta för tiden, då Dragon Warriors kunde surfa på Choose Your Own Adventure-vågen och nå även ungdomar som inte spelade traditionella rollspel.

Tror jag. Men jag har bara uppgifter från Dave Morris att basera det på, när han intervjuades i The Grognard Files. Och jag kan dra för långtgående slutsatser av den intervjun.

Vi kan säga så här. Det absolut största var Fighting Fantasy.

Sen om det ska räknas som "rollspel" kan vi ju ha en helt egen tråd om. :D
 
Jag har en misstanke om att Dragon Warriors knäckte det när det gäller försäljningssiffror. Det handlar mest om formatet och distributionen som var helt perfekta för tiden, då Dragon Warriors kunde surfa på Choose Your Own Adventure-vågen och nå även ungdomar som inte spelade traditionella rollspel.

Tror jag. Men jag har bara uppgifter från Dave Morris att basera det på, när han intervjuades i The Grognard Files. Och jag kan dra för långtgående slutsatser av den intervjun.

Vi kan säga så här. Det absolut största var Fighting Fantasy.
Jag har aldrig hört talas om vare sig Dragon Warriors eller Fighting Fantasy. Hamnade någonsin Dragon Warriors i krångel med Enix och deras Dragon Warrior-spel?
 
Mycket av det här är väl historiskt.

I UK känns det ganska blandat. Mycket DnD förstås men annars CoC, Savage World's, Dragon Age, 40krollspelen etc.

I Frankrike var Nephilim väldigt stort när jag bodde där på 00-talet. Men nu har jag inte varit i en fransk rollspelsbutik på evigheter, och den belgiska scenen är ganska liten och obskyr
 
Var det ett mord som faktiskt hade något med rollspel att göra, eller ett mord av andra orsaker som tillskrevs rollspel av Spaniens motsvarighet till Expressen?

Det verkar mer som att de hittat på ett eget spel eller lek än att de spelat rollspel i någon normal mening.


 
Jag har inga siffror, men utifrån White Dwarf och Grognard Files podcast så tror jag att D&D var stort, att RQ också var stort, att WFRP var en uppstickare ett tag, och att Dragon Warriors sålde sjukt bra (sen om det spelades vet jag inte).

WFRP kom lite för sent för att dominera marknaden, tror jag.

Hade WFRP varit en superhit hade nog inte GW droppat det lika snabbt. (Fast det är förstås också så att även ett rollspel som sålde väldigt bra inte drog in några pengar att snacka om jämfört med att sälja figurer som var den riktiga kassakon.)
 
Hade WFRP varit en superhit hade nog inte GW droppat det lika snabbt. (Fast det är förstås också så att även ett rollspel som sålde väldigt bra inte drog in några pengar att snacka om jämfört med att sälja figurer som var den riktiga kassakon.)
Brians affärsmodell var ju alltid att sälja figurer. Så när han tog över från Ian och Steve, var det figurer som fick högsta prio.
 
Hade WFRP varit en superhit hade nog inte GW droppat det lika snabbt. (Fast det är förstås också så att även ett rollspel som sålde väldigt bra inte drog in några pengar att snacka om jämfört med att sälja figurer som var den riktiga kassakon.)

Jo, det har väl varit storyn kring mycket hos GW? Det går bra, men inte tillräckligt bra i jämförelse?
 
Back
Top